The Concept of Curriculum Development Design and Its Relevance to Islamic Education
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The requirements that must be met by the author are as follows: 1.The author saves the copyright and gives the journal simultaneously with the license under Creative Commons Attribution License which permits other people to share the work by stating that it is firstly published in this journal. 2.The author can post their work in an institutional repository or publish it in a book by by stating that it is firstly published in this journal. 3.The author is allowed to post their work online (for instance, in an institutional repository or their own website) before and during the process of delivery. (see Open Access Effect).
How to Cite
References
Achmad, G. H. (2021). Kedudukan Kurikulum dalam Pendidikan Agama Islam. Yasin: Jurnal Pendidikan dan Sosial Budaya, 1(2), 246–261. https://doi.org/10.58578/yasin.v1i2.130
Amarullah, R. Q., Fadillah, R. M. Y., Supian, Y., Qomaruzzaman, B., & Zaqiyah, Q. Y. (2023). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Islam Melalui Penerapan Kebijakan 8 Standar Nasional Pendidikan Di Madrasah. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 20(2), 18–36. https://doi.org/10.34001/tarbawi.v20i2.6125
Aripin, A. (2021). Tantangan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam dan Strategi Pengembangannya dalam Menghadapi Tuntutan Kompetensi Masa Depan. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 121–142. https://doi.org/10.18860/jpai.v8i1.15222
Armini, N. K. (2024). Evaluasi Metode Penilaian Perkembangan Siswa dan Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Merdeka Pada Sekolah Dasar. Metta : Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(1), 98–112. https://doi.org/10.37329/metta.v4i1.2990
Azhar, A., & Asykur, M. (2024). Tantangan dan Inovasi Dalam Pengembangan Kurikulum untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Islam. Jurnal Al-Qiyam, 5(1), 75–86. https://doi.org/10.33648/alqiyam.v5i1.573
Hikmah, M. (2019). Urgensi Kurikulum Dalam Prespektif Pendidikan Islam. Madania: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 9(1), 29–50. https://doi.org/10.24014/jiik.v9i1.8382
Husin. (2018). Perkembangan dan Perubahan Kurikulum Pendidikan Islam di Indonesia. ADDABANA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 71–82. https://doi.org/10.47732/adb.v1i2.40
Ikhwan, A. (2014). Integrasi Pendidikan Islam (Nilai-Nilai Islami dalam Pembelajaran). Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 1–16. https://doi.org/10.21274/taalum.2014.2.02.179-194
Jannah, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membina Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 1–19. https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10090
Julaen, J., Supardi, S., & Lubna, L. (2024). Strategi Evaluasi Kurikulum PAI Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama islam. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 1617–1624. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i3.2386
Kase, E. B. S. (2024). Implementasi Teknologi Pendidikan Dalam Peningkatan Kualitas Pengajaran Guru Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(3), 8378–8385. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i3.30244
Liriwati, F. Y. (2023). Kurikulum Merdeka Dalam Konteks Pendidikan Islam; Meningkatkan Kreativitas dan Kritisitas Belajar. Jurnal QOSIM Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(2), 65–70. https://doi.org/10.61104/jq.v1i2.91
Mawarni, A., Suryana, E., & Fauzi, M. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Media Ict Powerpoint Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Al- Qur’an Hadis. Jurnal Cendekia: Media Komunikasi Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Islam, 15(2), 350–361. https://doi.org/10.37850/cendekia.v15i02.543
Miswanto, Halim, A., & Ali, D. (2024). Membangun Pendidikan Islam Berkualitas melalui Pembaharuan Kurikulum di SD Muhammadiyah Plus Kota Batam. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 823–834. https://doi.org/10.58230/27454312.511
Miswanto, & Ilham, M. (2024). Merancang Kurikulum Pendidikan Islam yang mengakomodasi kebutuhan spiritual dan intelektual. Jurnal Arriyadhah, 21(2), 20–28.
Musfah, J., Zakaria, R., Sofyan, A., Sayuti, W., Ridho, K., Fauzan, & Muawam. (2015). Model Integrasi Kurikulum Sekolah Berbasis Pesantren (SBP) Di Indonesia. Jakarta.
Nurjana, D., Abdurrahmansyah, & Fauzi, M. (2024). Pelaksanaan Kurikulum Merdeka dalam Membina Karakter siswa Pada Pelajaran PAI dan Budi Pekerti. Jurnal PAI Raden Fatah, 6(1), 518–529. https://doi.org/10.19109/3y8r5t24
Purba, Purba, G. R., Sembiring, R. K., Hasibuan, R. W., & Rizki, S. N. (2023). Kurikulum dalam Perspektif Pendidikan Islam. Cendekiawan: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 2(1), 186–193. https://doi.org/10.61253/cendekiawan.v2i1.154
Rosyadi, F. I., & Usman. (2021). Konsep Dasar Kurikulum Pendidikan Islam: Kajian Teoritis Filosofis. HEUTAGOGIA: Journal of Islamic Education, 1(2), 1–13. https://doi.org/10.14421/hjie.2021.12-01
Sari, D. P., Aisyah, N., Abdurrohman, M., & Mustafiyanti. (2024). Ragam Pendekatan Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI). Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(1), 207–215. https://doi.org/10.59059/al-tarbiyah.v2i1.777
Silahuddin. (2014). Kurikulum Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Mudarrisuna, 4(2), 331–355.
Sukino, S. (2023). Pengembangan Kurikulum Dan Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kontekstual. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1–18. https://doi.org/10.29240/belajea.v8i1.6597
Suprihatin, S. (2017). Pendekatan Humanistik Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 3(1), 82–104. https://doi.org/10.24014/potensia.v3i1.3477
Syabrina, A. Z., Husna, I., Afni, N., & Sari, H. P. (2024). Peran Rekonstruksionisme Dalam Menanggapi Tantangan Sosial Melalui Pendidikan Islam. Azkia: Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 20(2), 126–140.
Syahrizal. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Al-Qur’an dan Hadits Dalam Kurikulum Merdeka Pada Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(4), 15535–15542. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i4.36751
Taufiq, A., & Ramadhani, G. F. (2025). Integrasi Nilai-Nilai Islami dalam Proses Pengembangan Kurikulum PAI di Sekolah Dasar. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 8(2), 1234–1240. https://doi.org/10.54371/jiip.v8i2.6803
Utaria, A. S., Syahputra, T. A., & Halimah, S. (2024). Analisis Kesesuaian SKL, KI, KD, dan Indikator Kurikulum PAI. Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 19(2), 113–122. https://doi.org/10.55558/alihda.v19i2.138
Wahid, L. A., & Hamami, T. (2021). Tantangan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam dan Strategi Pengembangannya dalam Menghadapi Tuntutan Kompetensi Masa Depan. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 23–36. https://doi.org/10.18860/jpai.v8i1.15222
Zainuri, H. (2019). Pengembangan Kurikulum PAI Berbasis Kompetensi Abad 21. Intelegensia: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 43–49. https://doi.org/10.35316/edupedia.v3i2.250