Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Madrasah di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 5 Bulukumba

Main Article Content

Agustina Agustina
Muhammad Ramli
Siti Syamsudduha

Abstract

This research aims to describe the implementation of madrasah-based quality improvement management at Madrasah Ibtidaiyah Negeri 5 Bulukumba, South Sulawesi. This research is a qualitative study with a phenomenological approach. The data sources in this study were obtained through the headmaster, teachers, education personnel, and the local community around Madrasah Ibtidaiyah Negeri 5 Bulumba. The data collection techniques used are observations, interviews, and documentation. Processing techniques and data analysis through data reduction, data presentation, and verification or withdrawal of conclusions. The results showed that the madrasah-based quality management at Madrasah Ibtidaiyah Negeri 5 Bulukumba was essentially applied through the involvement of various parties to perform activities in the Madrasah, but not yet walked in accordance with the expected. This is characterized by the lack of discipline of the madrasah and still lack of cooperation with parents of students or communities in the implementation of madrasah-based quality management.

Article Details

How to Cite
Agustina, A., Ramli, M., & Syamsudduha, S. (2020). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Madrasah di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 5 Bulukumba. El-Idare: Journal of Islamic Education Management, 6(1), 13-26. https://doi.org/10.19109/elidare.v6i1.5715
Section
Artikel

How to Cite

Agustina, A., Ramli, M., & Syamsudduha, S. (2020). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Madrasah di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 5 Bulukumba. El-Idare: Journal of Islamic Education Management, 6(1), 13-26. https://doi.org/10.19109/elidare.v6i1.5715

References

Anwar, M. (2018). Manajemen Berbasis Sekolah (Alternatif Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah). Ekspose, 7(2), 601-614.
Astuti, A., & Danial, D. (2019). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Membangun Budaya Madrasah yang Kondusif di Madrasah Aliyah Negeri. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 31-45.
Bafadal, I. (2009). Manajemen Peningkatan Mutu Sekolah Dasar: Dari Sentralisasi Menuju Desentralisasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Danial, D., Damopolii, M., & Syamsudduha, S. (2019). Hubungan Antara Iklim dan Budaya Madrasah dengan Motivasi Kerja Guru pada Madrasah Tsanawiyah di Kecamatan Sinjai Barat Kabupaten Sinjai. Manajemen Pendidikan, 14(1), 60-72.
Danim, S. (2012). Visi Baru Manajemen Sekolah: Dari Unit Birokrasi ke Lembaga Akademik. Jakarta: Bumi Aksara.
Dwiyama, F. (2018). Manajemen Berbasis Madrasah dalam Peningkatan Mutu di MTsN Watampone Kabupaten Bone. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 535-554.
Tim Dosen Administrasi Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia. (2011). Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Makawimbang, J. H. (2011). Supervisi dan Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Mufidah, N. (2017). Peran Manajer Kepala MIN Jejeran Bantul dalam Implementasi Manajemen Berbasis Madrasah. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 45-62.
Mukhtar, & Iskandar. (2013). Orientasi Baru Supervisi Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada.
Mulyasa, E. (2014). Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakary.
Saputro, A. D. (2015). Implementasi Manajemen Mutu Terpadu di Sekolah/Madrasah. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 5(2), 121-137.
Shaleh, A. R. (2004). Madrasah dan Pendidikan Anak Bangsa: Visi, Misi dan Aksi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Sugiyono. (2015). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, N. S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Supriyanto, D. (2015). Madrasah Bermutu Berbasis Manajemen Mutu Terpadu (MMT). Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 3(1), 70-84.
Tabrani. (2013). Kebijakan Pemerintah dalam Pengelolaan Satuan
Pendidikan Keagamaan Islam (Tantangan terhadap Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah). Serambi Tarbawi: Jurnal Studi Pemikiran, Riset dan Pengembangan Pendidikan Islam, 1(2), 245-264.
Zaini, M. (2016). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Berbasis Madrasah (Studi Multikasus di MAN 1, Man 2 dan MA Salafiyah Syafi’iyah, Kabupaten Situbondo). Disertasi.