Partisipasi Masyarakat dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta didik SDN 24 Macanang Kabupaten Bone

Main Article Content

Astina Aras
Muh Khalifah Mustami
Muh Rapi

Abstract

Schools need to realize character education as the goal of national education. This study aims to determine the realization of community participation in strengthening character education. This research is a descriptive qualitative study using a phenomenological, management and sideological approach. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. Data processing and analysis techniques through data reduction, data presentation, and verification or conclusion drawing. The validity test of this research data includes the test of credibility of data, transferability, dependability and confirmability. The results of this study indicate that community participation in strengthening character education is channeled through school committees that give birth to operational policies and educational programs in schools, provide assistance in the form of voluntary funds, material contributions and involve themselves in carrying out activities to strengthen character education both class-based, culture-based and community based.

Article Details

How to Cite
Aras, A., Mustami, M. K., & Rapi, M. (2020). Partisipasi Masyarakat dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta didik SDN 24 Macanang Kabupaten Bone. El-Idare: Journal of Islamic Education Management, 6(2), 73-84. https://doi.org/10.19109/elidare.v6i2.6364
Section
Artikel

How to Cite

Aras, A., Mustami, M. K., & Rapi, M. (2020). Partisipasi Masyarakat dalam Penguatan Pendidikan Karakter Peserta didik SDN 24 Macanang Kabupaten Bone. El-Idare: Journal of Islamic Education Management, 6(2), 73-84. https://doi.org/10.19109/elidare.v6i2.6364

References

Abdullahi K.. 2013.i Tahapani dan Langkah-Langkahi Penelitian.i Watampone:i Lukmani al-Hakimi Press.
Anshorii Isa. 2017. “Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah.” Halaqa: Islamic Education Journal (online), Vol. 1, No. 2,
(https://www.researchgate.net/publication/321939290_Penguatan_Pendidikan_Karakter_di_Sekolah, diakses pada tanggal 21 November 2019).
Arikunto, Suharsimi. 2007. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Hendarman, dkk. 2017. Konsep dan Pedoman: Penguatan Pendidikan Karakter. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Hermawan. “Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Masyarakat Pada Kegiatan Student Exchange SD Muhammadiyah Paesan Pekalongan.” Jurnal Pendidikan Agama Islam- Ta’lim (online) Vol. 15, No. 2 (Juni), (http://jurnal.upi.edu/file/04_Implementasi_Pendidikan_Karakter_-_Hermawan1.pdf, diakses tanggal 10 Oktober 2019).
Idi, Abdullah dan Safarina. 2016. Etika Pendidikan: Keluarga, Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Moleong, Lexy J. 2012. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung:Rosdakarya.
Muslich, Masnur. 2013. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Kritis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.
Ngainun. 2012. Character Building: Optimalisasi Peran Pendidikan dalam Pengembangan Ilmu dan Pembentukan Karakter Bangsa. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Putri, Dini Palupi. 2018. “Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital.” Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar (online), Vol. 2, No. 1. (http://journal .stain curup.ac.id /index.php/JPD, Diakses pada Tanggal 24 Oktober 2019).
Rodliyah, St. 2013. Partisipasi Masyarakat Dalam Pengambilan Keputusan dan Perencanaan di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Tim Penyusun PPK. 2016. Konsep dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter:Tingkat Sekolah Dasar dan Menengah Pertama. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Zubaedi. 2012. Desain Pendidikan Karakter: Konsep dan Aplikasi dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta; Prenada Media Group.
Saptono. 2011. Dimensi-Dimensi Pendidikan Karakter, Wawasan, Strategi, dan Langkah Praktis. Jakarta: Erlangga.
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.