KEBHINEKATUNGGALIKAAN DAN PANCASILA SEBAGAI PEMBENTUK KARAKTER PESERTA DIDIK MELALUI BUDAYA SEKOLAH

Main Article Content

Miftahul Jannah
Rahmi Susanti
Meilinda

Abstract

Diversity and Pancasila have noble values ​​that are important in shaping the character of Indonesia's young generation. Strengthening the Pancasila Student Profile in protecting students' character is one of the government's strategies to prevent radicalism. The results of the discussion in this article are that students at SMA Negeri 1 Palembang have implemented diversity in diversity and an appreciation of Pancasila values. Diversity in diversity can be seen in students at school being friends with everyone regardless of differences such as skin colour, gender, ethnicity and language. This can be seen when students can communicate and play well with their peers. The application of character values ​​through school culture can be done through several activities, including; 5S activities (Smiles, Greetings, Accost, Politeness and Courteous); tadarus culture; a culture of reading prayers when starting and ending learning; discipline; and clean culture; honest culture; big day commemoration; dress neatly, and so on.

Article Details

How to Cite
KEBHINEKATUNGGALIKAAN DAN PANCASILA SEBAGAI PEMBENTUK KARAKTER PESERTA DIDIK MELALUI BUDAYA SEKOLAH. (2024). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 3(1), 50-58. https://doi.org/10.19109/cvgawd81
Section
Articles

How to Cite

KEBHINEKATUNGGALIKAAN DAN PANCASILA SEBAGAI PEMBENTUK KARAKTER PESERTA DIDIK MELALUI BUDAYA SEKOLAH. (2024). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 3(1), 50-58. https://doi.org/10.19109/cvgawd81

References

Adha, M. M., & Susanto, E. (2020). Kekuatan Nilai-nilai Pancasila dalam Membangun Kepribadian Masyarakat Indonesia. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan dan Keagamaan, 15(01), 121-138.

Dewantara, J. A., & Nurgiansah, T. H. (2021). Building Tolerance Attitudes of PPKN Students Through Multicultural Education Courses. Jurnal Etika Demokrasi, 6(1), 103–115.

Dwiputri, F. Ayu dan Anggraeni, D., 2021. Penerapan Nilai Pancasila dalam Menumbuhkan Karakter Siswa Sekolah Dasar yang Cerdas Kreatif dan Berakhlak Mulia. Jurnal Pendidikan Tambusai. 5(1), 1267-1273.

Ismail, dkk., 2020. Analisis Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial. 2(1), 76-24.

Khan, Y. (2010). Pendidikan karakter berbasis potensi diri. Yogyakarta: Pelangi.

Misrawi, Z. (2013). Kesadaran Multikultural dan Deradikalisasi Pendidikan Islam: Pengalaman Bhinneka Tunggal Ika Dan Qabul Al-akhar. Jurnal Pendidikan Islam. Vol 2. No (1), hlm 197-215.

Mukminin, A. 2014. Strategi Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Adiwiyata Mandiri. Ta’dib: Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 19(02), 227-252.

Musfah, Jejen. 2015. Manajemen Pendidikan, Teori, Kebijakan dan Praktik. Jakarta: Prenada Media Group.

Ningsih, dkk., 2022. Indonesiaku Bhineka Tunggal Ika: Jakarta. Samudera Biru.

Nugroho, A. dan Wijayanti, P. M. 2016. Kebhinekaan dan Masa Depan Indonesia: Peran Ilmu Sosial dalam Masyarakat. Prosiding Seminas Nasional Psikologi Indigenous Indonesia, Universitas Negeri Malang. 27 Agustus 2016. Hal. 398-411.

Rahayu, Sri MH., 2019. Strategi Membangun Karakter Generasi Muda yang Beretika Pancasila dalam kebhinekaan dalam Perspektif Keutuhan Negara Kesatuan Republik Indonesia. Jurnal Pendidikan. 28(3), 289-304.

Ramdhani, M. A. 2017. Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 28-37.

Suyahman. (2016). Analsis Kebijakan Pendidikan Gratis di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 1047–1054.

Zulkarnain, D. (2019). Peran Guru Dalam Pelaksanaan Pendidikan Karakter Pada Siswa Kelas X di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Palangkaraya. In Jurnal Civic Education (Vol. 3, Issue 1)