KEBERAGAMAN PESERTA DIDIK DALAM PEMENUHAN TARGET KURIKULUM MELALUI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI
Main Article Content
Abstract
This study aims to collect various literature reviews and explain concepts related to differentiated learning to fulfill curriculum targets with a diversity of students. Differentiated learning is learning that manages, monitors, assists and directs the activities of students with the diversity of students according to their learning profile, learning readiness and students' interests. The method used in writing this article is a literature review study originating from articles, journals, books, the internet and other literature. The results of the literature review show that the purpose of differentiated learning is to coordinate learning by paying attention to learning interests, learning readiness and learning preferences, accommodating students so that learning objectives can be achieved by all students, increasing motivation and learning outcomes, establishing teacher and student interaction and building attitudes appreciate diversity. The conclusion of differentiated learning can provide opportunities for students to be able to learn efficiently and naturally based on the needs of students with teachers who are able to determine the right methods and approaches.
Article Details
How to Cite
KEBERAGAMAN PESERTA DIDIK DALAM PEMENUHAN TARGET KURIKULUM MELALUI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI. (2023). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 13-24. https://doi.org/10.19109/guruku.v2i1.17576
Section
Articles
How to Cite
KEBERAGAMAN PESERTA DIDIK DALAM PEMENUHAN TARGET KURIKULUM MELALUI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI. (2023). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 13-24. https://doi.org/10.19109/guruku.v2i1.17576
References
Anderson, K. (2007). Differentiating instruction to include all students. Preventing School Failure. 51(3): 49–52.
Doubet, K. J., & Hockett, J. A. (2018). Differentiation in the Elementary Grades. Association for Supervision and Curriculum Development.
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu. 6(2): 2846–2853.
Fitra, D. K. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme pada Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Filsafat Indonesia. 5(3): 250–258.
Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Siswa Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan. 35(2): 175–182.
Iskandar, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Report Text Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi di Kelas IX.A SMP Negeri 1 Sape Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI). 1(2): 123–140.
Laia, I. S. A., Perlindungan, S., Surbakti, M., Simanullang, E. N., Tumanggor, R. M., & Silaban, B. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Lahusa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. 8(20): 314–321.
Marlina. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. Padang: Afifa Utama.
Masykur. (2019). Teori Dan Telaah Pengembangan Kurikulum. Bandar Lampung: AURA.
Minasari, U., & Susanti, R. (2023). Penerapan Model Problem Based Leaning Berbasis Berdiferensiasi berdasarakan Gaya Belajar Peserta Didik pada Pelajaran Biologi. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru. 8(2): 282–287.
Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam. 8(2): 1–18.
Sopianti, D. (2022). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Mata Pelajaran Seni Budaya Kelas XI Di SMAN 5 Garut. KANAYAGAN–Journal of Music Education. 1(1): 1–8.
Sugiyono, P. D. (2014). Populasi Dan Sampel. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Jakarta: Alfabeta.
Sukendra, I. K. (2014). Penerapan Strategi Pembelajaran Diferensiasi Progresif Berbantuan LKS dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X SMA N 7 Denpasar Tahun Pelajaran 2014/2015. FPMIPA IKIP PGRI Bali.
Tomlinson, C. A. (2001). How TO Differentiate instruction in mixed-ability classrooms. In Association for Supervision and Curriculum Development. Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., Hilmiyah, L., Kusumawardani, F., & Sari, I. P. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Jendela Pendidikan. 2(04): 529–535.
Doubet, K. J., & Hockett, J. A. (2018). Differentiation in the Elementary Grades. Association for Supervision and Curriculum Development.
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu. 6(2): 2846–2853.
Fitra, D. K. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme pada Mata Pelajaran Ipa. Jurnal Filsafat Indonesia. 5(3): 250–258.
Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Siswa Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan. 35(2): 175–182.
Iskandar, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Report Text Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi di Kelas IX.A SMP Negeri 1 Sape Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI). 1(2): 123–140.
Laia, I. S. A., Perlindungan, S., Surbakti, M., Simanullang, E. N., Tumanggor, R. M., & Silaban, B. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik SMA Negeri 1 Lahusa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. 8(20): 314–321.
Marlina. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif. Padang: Afifa Utama.
Masykur. (2019). Teori Dan Telaah Pengembangan Kurikulum. Bandar Lampung: AURA.
Minasari, U., & Susanti, R. (2023). Penerapan Model Problem Based Leaning Berbasis Berdiferensiasi berdasarakan Gaya Belajar Peserta Didik pada Pelajaran Biologi. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru. 8(2): 282–287.
Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam. 8(2): 1–18.
Sopianti, D. (2022). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Mata Pelajaran Seni Budaya Kelas XI Di SMAN 5 Garut. KANAYAGAN–Journal of Music Education. 1(1): 1–8.
Sugiyono, P. D. (2014). Populasi Dan Sampel. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Jakarta: Alfabeta.
Sukendra, I. K. (2014). Penerapan Strategi Pembelajaran Diferensiasi Progresif Berbantuan LKS dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X SMA N 7 Denpasar Tahun Pelajaran 2014/2015. FPMIPA IKIP PGRI Bali.
Tomlinson, C. A. (2001). How TO Differentiate instruction in mixed-ability classrooms. In Association for Supervision and Curriculum Development. Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., Hilmiyah, L., Kusumawardani, F., & Sari, I. P. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Rangka Mewujudkan Merdeka Belajar. Jurnal Jendela Pendidikan. 2(04): 529–535.