UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN FILM ANIMASI PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI (PAI-BP) DI KELAS VI SD NEGERI 32 PALEMBANG

Main Article Content

Sugiarto Sugiarto
Alimron Alimron
Maryamah Maryamah
Ermila Katra

Abstract

The purpose of this study is to find out the efforts to improve student learning outcomes through learning media of animated films in the learning of Islamic religious education and morals (PAI & BP) in class VI SD Negeri 32 Palembang in the subject of PAI-BP, the model in this study uses the Kurt Lewin's research consisted of 4 stages namely; planning, implementation of action, observation and reflection. The results of this study can be explained as follows: 1) in the application of the Animation Film method there is an increase in student learning outcomes in each cycle, this can be proven for learning outcomes in cycle I reaching a percentage of 70.37%, while in cycle II learning outcomes achieving a percentage of 100% there increase in student learning outcomes in each cycle. Evidenced by the class average value in cycle I of 74.07 and in cycle II of 86.66 so that in cycle II it was declared successful because it had achieved performance indicators.

Article Details

How to Cite
UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN FILM ANIMASI PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI (PAI-BP) DI KELAS VI SD NEGERI 32 PALEMBANG. Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 1-12. https://doi.org/10.19109/guruku.v2i1.17796
Section
Articles

How to Cite

UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN FILM ANIMASI PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI (PAI-BP) DI KELAS VI SD NEGERI 32 PALEMBANG. Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 1-12. https://doi.org/10.19109/guruku.v2i1.17796

References

Al-Muhaimin. (2002). Al-Qur’an dan Terjemahan. Jakarta : Yayasan Penyelenggara Penterjemah Al-Qur’an, Departemen Agama RI.

Arikunto, Suharsimi. Dkk. ( 2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara .

Arsyad, Azhar. (2003). Media Pembelajaran. Jakarta : PT Radja Grafindo Persada.

Artikel : Nurhayati,Syaila. (2014). Pengaruh Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMAN Pontianak pada Materi Keseimbangan Kimia. Pontianak: Universitas Tanjung Pura.

Dimyati dan Mujiono. (1996). Belajar dan Pembelajaran, Jakarta : Dirjen Pendidikan tinggi Depdikbud. Rineka Cipta.

Husni, P., Mursyid, M., & Gusfarenie, D. (2021). pengaruh penggunaan media video animasi terhadap motivasi belajar siswa madrasah tsanawiyah negeri 5 kota jambi (Doctoral dissertation, UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi). https://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/738.

Mahatir, Achmad. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Animasi terhadap Minat Belajar Murid pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas V di SD Anak Bangsa Kota Makassar. Makkasar : Universitas Muhammadiyah.

Mulyasa, E. (2005). Menjadi Guru Profesional. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Muslimin, Ibrahim, dkk., (2000). Pembelajaran Kooperatif. Surabaya : Pusat Sains dan Matematika Sekolah Program pasca Sarjana UNESA University Press.

Rohani Ahmad, Abu Ahmadi. (1995). Pengelolaan Pengajaran, Jakarta : Rineka Cipta .

Soekamto dan Winataputra. (1997). Teori Belajar dan Metode – Metode Pembelajaran. Jakarta Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen pendidikan dan Kebudayaan.

Sudjana. (2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Sunami, M. A., & Aslam, A. (2021). Pengaruh penggunaan media pembelajaran video animasi berbasis zoom meeting terhadap minat dan hasil belajar IPA siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1940-1945. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1129.

Winkel,W.S. (1991). Psikologi Pengajaran, Jakarta : Grasindo.