UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN PAI MATERI ASMAUL HUSNA MELALUI METODE CARD SORT KELAS X SMK NEGERI 1 PENUKAL
Main Article Content
Abstract
This study aims to improve the learning outcomes of students in class X PAI by using the card sort learning method. This research was conducted at Penukal 1 State Vocational School, Penukal District, Abab Regency, Lematang Ilir, South Sumatra Province 2022/2023, Odd Semester, namely from September to November 2022, consisting of 20 students. The research method used is the class action research method. This method is carried out in four stages, namely planning, implementing, observing and reflecting. The results of the research conducted show that learning PAI through the application of the card sort learning method can improve PAI learning outcomes. Indicators of success in this study were: completeness of class learning and an increase in the percentage of students who scored a minimum of 75 reaching 100% through the application of the card sort active learning method. Based on the results of the study completeness study in cycle I was 50%, while in cycle II all students had achieved a KKM score of 100%. Based on these results, it can be concluded that learning the card sort method is proven to improve student learning outcomes in class X SMK Negeri 1 Penukal.
Article Details
How to Cite
UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN PAI MATERI ASMAUL HUSNA MELALUI METODE CARD SORT KELAS X SMK NEGERI 1 PENUKAL. (2023). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 48-59. https://doi.org/10.19109/guruku.v2i1.17824
Section
Articles
How to Cite
UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN PAI MATERI ASMAUL HUSNA MELALUI METODE CARD SORT KELAS X SMK NEGERI 1 PENUKAL. (2023). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 48-59. https://doi.org/10.19109/guruku.v2i1.17824
References
Akbar, Taufiq. (2017). Upaya peningkatan hasil belajar melalui metode pencarian informasi pada siswa kelas VIII SMP Al Mubarok Pondok Aren. Jakarta: UIN Syarifhidayatullah.
Arikunto, Suharsimi dkk. (2006). Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Bumi Aksara.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2002). Strategi Belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Djiwandono, S.E.W. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Grasindo.
Hamalik, Oemar. (2007). Proses Belajar Mengajar, Jakarta: Bumi Aksara.
Hasibuan, Maulidah. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Metode Card Sort Materi Pokok Asmaul Husnah di Kelas II SD Tandihat Kecamatan Angkola Selatan Kabupaten Tapanuli Selatan. Padangsidimpuan: IAIN Padangsidimpuan.
Lie, A. (2008). Cooperative Learning. Jakarta: Grasindo.
Murtimah. (2014). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Materi Thaharah Melalui Metode Card Sort Bagi Siswa Kelas I Semester II Sekolah Dasar Negeri 01 Belik Tahun Pelajaran 2013/2014. Pemalang: STIT Pemalang.
Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Sanjaya, Wina. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sapiah. (2013). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PAI Pada Materi Asmaul Husna Dengan Menggunakan Metode Index Card Match Kelas II SDN Teluk Pinang Kecamatan Sungai Raya Kabupaten Hulu Sungai Selatan. Banjarmasin:IAIN Antasari.
Silberman, Mel. (2012). Active Learning. Bandung: Nuansa.
Tutiati, Sri. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) Materi Asmaul Husna Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Lebaksiu. Tlutoh Sawo Jurnal Pendidikan dan Humaniora Vol.5 No.6, 113-124.
Uhbiyati, Nur. (1998). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Zain, Ahmad Noor. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Pai Kelas X Dengan Metode Card Sort Pada Materi Asmaul Husna Di SMAN 1 Kuala Kapuas. Palangkaraya: FTIK IAIN Palangkaraya.
Arikunto, Suharsimi dkk. (2006). Penelitian Tindakan Kelas, Jakarta: Bumi Aksara.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2002). Strategi Belajar mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamarah, Syaiful Bahri. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Djiwandono, S.E.W. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Grasindo.
Hamalik, Oemar. (2007). Proses Belajar Mengajar, Jakarta: Bumi Aksara.
Hasibuan, Maulidah. (2017). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Metode Card Sort Materi Pokok Asmaul Husnah di Kelas II SD Tandihat Kecamatan Angkola Selatan Kabupaten Tapanuli Selatan. Padangsidimpuan: IAIN Padangsidimpuan.
Lie, A. (2008). Cooperative Learning. Jakarta: Grasindo.
Murtimah. (2014). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Materi Thaharah Melalui Metode Card Sort Bagi Siswa Kelas I Semester II Sekolah Dasar Negeri 01 Belik Tahun Pelajaran 2013/2014. Pemalang: STIT Pemalang.
Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Sanjaya, Wina. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sapiah. (2013). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PAI Pada Materi Asmaul Husna Dengan Menggunakan Metode Index Card Match Kelas II SDN Teluk Pinang Kecamatan Sungai Raya Kabupaten Hulu Sungai Selatan. Banjarmasin:IAIN Antasari.
Silberman, Mel. (2012). Active Learning. Bandung: Nuansa.
Tutiati, Sri. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) Materi Asmaul Husna Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Lebaksiu. Tlutoh Sawo Jurnal Pendidikan dan Humaniora Vol.5 No.6, 113-124.
Uhbiyati, Nur. (1998). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Zain, Ahmad Noor. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Pai Kelas X Dengan Metode Card Sort Pada Materi Asmaul Husna Di SMAN 1 Kuala Kapuas. Palangkaraya: FTIK IAIN Palangkaraya.