METODE JIGSAW LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM KELAS 11 SMA NEGERI 1 PAJAR BULAN

Main Article Content

Elvy At Taroh
Imron Rosyadi
Indah Wigati

Abstract

This study aims to improve the process quality and learning abilities of class XI IPS 2 students in PAI subjects at Pajar Bulan State High School for the 2022/2023 academic year by using the jigsaw cooperative learning method through Audio Visual PowerPoint media. This research is a class action research (CAR). Data collection was carried out using observation sheets and practice tests which were carried out at the end of each cycle which consisted of planning, implementing, observing, and reflecting. The subjects of this study were 15 students in class XI IPS 2 of SMA Negeri Pajar Bulan, consisting of 10 boys and 5 girls. In the use of the method cooperative learning jigsaw model through Audio Visual powerpoint media, can improve student learning outcomes per cycle. Cycle I the average value of students was 76 and increased in cycle II to 82.67. Mastery learning outcomes in cycle 1 of 73.33% increased to 93.33% in learning activities in cycle II. From the results of this study it can be recommended that the use of the jigsaw cooperative learning method through Audio Visual powerpoint media, can be applied by teachers in PAI learning in schools to improve student learning outcomes.

Article Details

How to Cite
METODE JIGSAW LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM KELAS 11 SMA NEGERI 1 PAJAR BULAN. (2023). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 38-47. https://doi.org/10.19109/guruku.v2i1.17909
Section
Articles

How to Cite

METODE JIGSAW LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM KELAS 11 SMA NEGERI 1 PAJAR BULAN. (2023). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(1), 38-47. https://doi.org/10.19109/guruku.v2i1.17909

References

Diana, “Full Day School”, Http :// kompasania , 9/7/2017, Diakses 29 Oktober 2019

Garin, Bima,”Artikel Rivew Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw”, https://www.researchgate.net , diakses pada 24 juni 2023

Hisyam Zaini. (2005). Bermawi Munthe, Sekar ayu ariyani. Strategi Pembelajarn aktif. Yogyakarta: CTSD.

Jamal Makmur Asmani. (2017). Full Day School. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Kuntarno, K., & Suwarno, S. H. (2015). Penerapan Strategi Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika Tentang Bangun Datar Pada Siswa Kelas V SDN Tegalarum Margoyoso Pati Tahun 2014/2015 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

MT Tiwan, Artikel dan Pembelajaran Jigsaw Learning, https//staffnew.uny.ac.id. diakses pada tanggal 24 juni 2023.

Muhibbin Syah. (2012). Pisikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Nprsada.

Pratiwi, N. K. (2017). Pengaruh tingkat pendidikan, perhatian orang tua, dan minat belajar siswa terhadap prestasi belajar bahasa indonesia siswa smk kesehatan di kota tangerang. Pujangga: Jurnal Bahasa dan Sastra, 1(2), 31.

Rahim, U. (2010). Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Faktorisasi Suku Aljabar Melalui Pendekatan Struktural Think Pair Share (TPS) Siswa Kelas VIII2 SMPN 4 Kendari. Jurnal MIPMIPA, 9(1).

S.Suprihati,”Pengaruh Model pembelajaran jigsaw learning terhadap hasil belajar”, https://media.neliti.com, diakses pada 24 juni 2023.

Sholihah, H. A. A., Koeswardani, N. F., & Fitriana, V. K. (2018). Metode pembelajaran jigsaw dalam meningkatkan keterampilan komunikasi siswa SMP. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 1(1), 160-167.

Suwarkono, dkk. (2008). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Melalui Pemantapan Awal di Kelas X SMAN 7 Jakarta, Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan. 1 (1).