IMPLEMENTASI METODE MIND MAPPING PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN TARIKH DI SMA MUHAMMADIYAH 5 YOGYAKARTA

Main Article Content

M Fatwa Nurudin
Anisa Dwi Makrufi

Abstract

The purpose of this study is to determine the effectiveness of the implementation of the mind mapping method in learning Tarikh Education. This type of research is class action research that is applied to the subject of Date Education for class X students of SMA Muhammadiyah 5 Yogyakarta. Data collection techniques are carried out by observation, interview, and documentation methods. Meanwhile, data analysis is carried out through three stages of activities that occur simultaneously, namely: data reduction, data presentation and drawing conclusions / verification. The results of the study showed that the implementation of the mind mapping method in the learning of Tarikh Education at SMA Muhammadiyah 5 Yogyakarta had a positive impact on students and teachers. Judging from the increase in shiva's understanding and enthusiasm in participating in learning. The conclusion of this study is that the mind mapping method is effective to be implemented in the learning of Tarikh Education at SMA Muhammadiyah 5 Yogyakarta.

Article Details

How to Cite
IMPLEMENTASI METODE MIND MAPPING PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN TARIKH DI SMA MUHAMMADIYAH 5 YOGYAKARTA. (2024). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(2), 69-79. https://doi.org/10.19109/guruku.v2i2.21006
Section
Articles

How to Cite

IMPLEMENTASI METODE MIND MAPPING PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN TARIKH DI SMA MUHAMMADIYAH 5 YOGYAKARTA. (2024). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 2(2), 69-79. https://doi.org/10.19109/guruku.v2i2.21006

References

Achdiyat, M., & Lestari, K. D. (2016). Prestasi belajar matematika ditinjau dari kepercayaan diri dan keaktifan siswa di kelas. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1).

Afandi, A. (2020). Kesiapan, Gaya Belajar dan Keaktifan Siswa Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN Bangkinang Kota. Belajea : Jurnal Pendidikan Islam. Vol.5, No. 2.

Buzan, T (2006. Mind Map untuk Meningkatkan Kreativitas. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Cookson, M. D., & Stirk, P. M. R. (2019). Penggunaan Metode Mind Mappingdalam Pembelajaran. 16, 112–124.

Elita, U. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Metode Pembelajaran Mind Mapping. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 1(2), 177–182. https://doi.org/10.31539/bioedusains.v1i2.372

Harahap, risma delima, & Nazlia, R. (2019). JURNAL BIOLOKUS Vol: 2 No.2 Juli – Desember 2019. Jurnal Biolokus, 2(2), 2621–3702.

Melvin, L.S. (2004). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nuansa Penerbit Cendekia.

Nasution, H. (2021). Implementasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam.Belajea : Jurnal Pendidikan Islam. Vol.6, No. 1.

Ndiarni, Ratih. (2015) "Pengaruh Penggunaan Fasilitas Pembelajaran dan Metode Pembelajaran terhadap Minat Belajar Siswa di Lembaga Bimbingan Belajar Neutron dan Primagama Kota Surakarta." Sosialitas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sosiologi-Antropologi.

Purwanto, S. (2006). Pentingnya Pelaksanaan Administrasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Smu. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 5(1), 14–20.

Sulistyorini, I. K., Joyoatmojo, S., & Wardani, D. K. (2018). Implementasi model pembelajaran quantum learning dengan menggunakan metode mind mapping untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi, 4(2).

Tjahyono, H., & Aji, C. P. (2010). Implementasi Peta Pikiran (Mind Map) dalam Meningkatkan Hasil belajar IPS Siswa SMP di Kota Semarang. Lembaran Ilmu Kependidikan, 39(1).