PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI PADA KERAGAMAN KARAKTERISTIK PESERTA DIDIK DALAM PEMENUHAN TARGET KURIKULUM
Main Article Content
Abstract
This study aims to collect various literature reviews and explain concepts related to differentiated learning to fulfill curriculum targets with a diversity students. Differentiated learning involves managing, monitoring, assisting, and guiding students' activities based on their individual learning profiles, readiness, and interests. The method used in writing this article is a literature review study from articles, journals, books, the internet, and other literary sources. The findings of the literature review demonstrate that the aim of differentiated learning to coordinate learning by paying attention to learning interests, learning readiness and learning preferences, accommodating students so that learning objectives can be achieved by all students, increasing motivation and learning outcomes, establishing teacher and student interaction and building attitudes appreciate diversity. The conclusion drawn is that differentiated learning offers opportunities for students to learn effectively and naturally with teachers capable of employing suitable methods and approaches.
Article Details
How to Cite
References
Faiz, A., & Faridah. (2022). Program Guru Penggerak Sebagai Sumber Belajar. Konstruktivisme : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 14(1), 82-88.
Eka. (2023, Juli 5). Metode Mengajar Pembelajaran Berdiferensiasi: Membangun Keterlibatan dan Kepuasan Belajar Peserta Didik. Retrieved from GuruInovatif: https://guruinovatif.id/artikel/metode-mengajar-pembelajaran-berdiferensiasi-membangun-keterlibatan-dan-kepuasan-belajar-peserta-didik
Guraru. (2023, Desember 11). 4 Jenis Pembelajaran Berdiferensiasi dan Penerapannya dalam Kurikulum Merdeka. Retrieved from guraru.org: https://guraru.org/blog/pembelajaran-berdiferensiasi-dalam-kurikulum-merdeka/
Guraru. (2023, Desember 29). Cara Mudah Menyusun Tujuan Pembelajaran dan Alur Tujuan Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Retrieved from guraru.org: https://guraru.org/blog/cara-menyusun-tujuan-pembelajaran-dan-atp-kurikulum-merdeka/
Fachela, B. (2023, November 4). Pemenuhan Target Kurikulum Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Balqis Fachela Balqis Fachela . Retrieved from Kumparan: https://kumparan.com/balqis-fachela/pemenuhan-target-kurikulum-melalui-pembelajaran-berdiferensiasi-21VNrJAUhUY/full
Hidayah, F. (2023, Juni 10). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kaitannya dengan Filosofi Ki Hadjar Dewantara Konten ini telah tayang di Kompasiana.com dengan judul "Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kaitannya dengan Filosofi Ki Hadjar Dewantara", Klik untuk baca: https://www.kom. Retrieved from Kompasiana: https://www.kompasiana.com/fini09472/64842df208a8b549fd4094b2/pembelajaran-berdiferensiasi-dalam-kaitannya-dengan-filosofi-ki-hadjar-dewantara
Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Siswa Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan. 35(2), 175-182.
Kurniawati, T., & Rifani Putri, N. A. (2023). Pemahaman Keberagaman Peserta Didik Berdasarkan Profil Peserta Didik Sebagai Upaya Pemenuhan Target Kurikulum Merdeka. Jurnal Ecogen Universitas Negeri Padang, 278-289
Masykur. (2019). Teori Dan Telaah Pengembangan Kurikulum. Bandar Lampung: AURA. .
Pebriyanti, D. (2023). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pemenuhan Kebutuhan Belajar Peserta Didik Tingkat Sekolah Dasar. JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 89-96.
Quipper. (2024, Januari 30). Menerapkan Pendekatan Diferensiasi dalam Mengajar Mata Pelajaran Pilihan. Retrieved from quipper.com: https://www.quipper.com/id/blog/info-guru/menerapkan-pendekatan-diferensiasi-dalam-mengajar-mata-pelajaran-pilihan/
Romanti. (2023, Agustus 31). Memahami Lebih Lanjut tentang Peran Guru dalam Kurikulum Merdeka. Retrieved from Kemdikbud: https://itjen.kemdikbud.go.id/web/memahami-lebih-lanjut-tentang-peran-guru-dalam-kurikulum-merdeka/
Santika, I. N., Suarni, N. K., & Lasmawan, I. W. (2022). Analisis Perubahan Kurikulum Ditinjau dari Kurikulum Sebagai Suatu Ide. urnal Education and development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 694.
Schöllhorn, W. I. (2000). Applications of systems dynamic principles to technique and strenght training. Acta Academiae Olympiquae Estoniae, 8, 67-85.
Siman Juntak, J. N., Rynaldi, A., Sukmawati, E., Arafah, M., & Sukomardojo, T. (2013). Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua: Studi Implementasi Pendidikan Inklusif di Indonesia . Jurnal Politik dan Pemerintahan Daerah, 207.
Sulaeman, A. (2023, Juli 9). Model Desain Pembelajaran: Panduan Lengkap untuk Meningkatkan Efektivitas Proses Belajar. Retrieved from Desain.or.id: https://desain.or.id/model-desain-pembelajaran/
Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. ASCD. Tomlinson. (Modul 2.1 PGP, 2020).
Wulandari, A. S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. Jurnal Pendidikan MIPA.
Yani, D. R., & Susanti, R. (2023). KEBERAGAMAN PESERTA DIDIK DALAM PEMENUHAN TARGET KURIKULUM MELALUI PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI. Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 13-24.
Yulita, L. (2023, November 14). Tujuan Pembelajaran: Pengertian, Fungsi, hingga Cara Meraihnya. Retrieved from hotelier.id: https://hotelier.id/studi/tujuan-pembelajaran/