PERAN MANAJEMEN KELAS DALAM MEWUJUDKAN PEMBELAJARAN YANG KREATIF

Main Article Content

Sinta Dwiyana
Ade Akhmad Saputra

Abstract

This research aims to analyze the role of classroom management in creating creative learning at SDN Pemulutan Barat 3 Kamal Village. Using a qualitative-based descriptive approach, this research involves students and teachers as subjects, and data collection through observation, interviews, direct communication and documentation. The research results show that classroom management plays an important role in creating a conducive learning environment, with a focus on positive interactions between teachers and students. Teachers at this school have implemented various classroom management techniques to increase student participation and create a pleasant learning atmosphere. Creative learning is carried out through various methods, such as group discussions and project assignments, which aim to encourage student creativity. However, limited facilities and time often become obstacles in implementing more interactive and innovative learning. In addition, the application of learning styles is adjusted to student characteristics, although technological limitations are the main obstacle in integrating more modern learning media.

Article Details

How to Cite
PERAN MANAJEMEN KELAS DALAM MEWUJUDKAN PEMBELAJARAN YANG KREATIF. (2024). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 124-131. https://doi.org/10.19109/btjkzc10
Section
Articles

How to Cite

PERAN MANAJEMEN KELAS DALAM MEWUJUDKAN PEMBELAJARAN YANG KREATIF. (2024). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 124-131. https://doi.org/10.19109/btjkzc10

References

Andriani, H., & Saputra, A. A. (2024). Implementasi Manajemen Kelas Dengan Metode Diskusi di SEKOLAH DASARN 10 Pemulutan Desa Kedukan Bujang Kabupaten Ogan Ilir. Imamah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 37–43.

Aprillia, B. fatma, & Trilhantoyo, S. (2020). strategi manajemen kelaSekolah Dasaralam meningkatkan efektifitas pembelajaran. vol 5.

Arianti, A. (2019). Urgensi lingkungan belajar yang kondusif dalam mendorong siswa belajar aktif. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(1), 41–62.

Asmara, Y., & Nindianti, D. S. (2019). Urgensi Manajemen Kelas untuk mencapai tujuan pembelajaran. Sindang: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 1(1), 12–24.

Astuti. (2019). manajemen kelasyang efektif. vol.9 No.2.

Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Keefektifan Belajar Siswa. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 90.

Fitri, A., & Saputra, A. A. (2024). Manajemen Pengelolaan Kelas di PAUD Al-Basyir Desa Tanjung Baru. Al-Gafari: Manajemen Dan Pendidikan, 2(2), 88–101.

Herlina, E., Gatriyani, N. P., Galugu, N. S., Rizqi, V., Mayasari, N., Nurlaila, Q., Rahmi, H., Cahyati, A., Azis, D. A., & Saswati, R. (2022). Strategi Pembelajaran. Tohar Media.

Kadarwati, A., & Malawi, I. (2017). Pembelajaran tematik:(Konsep dan aplikasi). Cv. Ae Media Grafika.

Mahmudah, M. (2018). Pengelolaan kelas: Upaya mengukur keberhasilan proses pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 6(1), 53–70.

Nugraha, M. (2018). Manajemen Kelas dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran. Jurnal Tarbawi, vol 4(1).

Pentury, H. J. (2017). Pengembangan kreatifitas guru dalam pembelajaran kreatif pelajaran bahasa inggris. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(3).

Ritonga, N. A. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Iklim Kerja yang Kondusif di SEKOLAH DASAR IT Ummi Aida Medan. Continuous Education: Journal of Science and Research, 1(1), 43–55.

Saputra, A. A., & Della Saputri, L. (2024). EFEKTIVITAS MANAJEMEN IKLIM KELAS DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR NEGERI 06 LUBUK KELIAT, SUMATERA SELATAN. An-Nadzir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(01), 60–71.

Sariani, N., Prihantini, M. P., Winarti, P., Indrawati, S. P. I., Pd, M., Jumadi, S. P. I., Pd, M., Suradi, A., & Satria, R. (2021). Belajar dan pembelajaran. Edu Publisher.

Sunarti, S. (2020). Metode mengajar kreatif dalam mewujudkan pembelajaran yang menyenangkan. Jurnal Perspektif, 13(2).

Sunhaji. (2014). konsep manajemen kelas dan implikasinya dalam pembelajaran. 11 No.

Susanti, F., & Saputra, A. A. (2024). Implementasi Pendekatan Kelompok dalam Manajemen Kelas di MTs Negeri 1 Ogan Ilir. Al-Gafari: Manajemen Dan Pendidikan, 2(2), 78–87.

Sutikno, M. sobry. (2021). Strategi Pembelajaran. CV. Adanu Abimata.

Wahyudhiana, & Darojat. (2015). Model manajemen kelas pembelajaran aktif,kreatif dan menyenangkan. 97 No.

Wati, S. F., Saputra, A. A., & Efriliyanti, L. (2024). Manajemen Pengelolaan Kelas dalam Mewujudkan Lingkungan Positif. Journal of Education Management Research, 2(1), 38–46.

Yakin, A. Al. (2019). Menejemen kelas di era industri 4.0. Jurnal Peqguruang: Conference Series, vol.1(1).