PERAN ETIKA KEPRIBADIAN DAN KODE ETIK GURU DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN

Main Article Content

Silvia Neltiana
Rahmi Putri

Abstract

The teacher code of ethics is an important guideline in carrying out professional duties as an educator. This article discusses in depth the principles of the teacher code of ethics, its role in education, and its implications for the quality of learning. This research aims to analyse how the implementation of the teacher code of ethics can improve professionalism and the relationship between educators and students, parents, and the community. The research method used is a literature review that refers to various literature and regulations related to the teacher code of ethics. In addition, the impact of compliance and violation of the code of ethics in educational practice was analysed. The results show that a good understanding and implementation of the code of ethics can improve the integrity, responsibility, and quality of learning provided by teachers. Conversely, violations of the code of ethics can reduce public trust in the teaching profession and hinder the effectiveness of the teaching and learning process. This research emphasises the importance of continuous training and socialisation of the teachers' code of ethics to maintain the values of professionalism. Thus, the teacher code of ethics is not only a written rule, but also a foundation in building an ethical, professional and quality educational environment.

Article Details

How to Cite
PERAN ETIKA KEPRIBADIAN DAN KODE ETIK GURU DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN. (2025). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 4(1), 11-19. https://doi.org/10.19109/guruku.v4i1.26889
Section
Articles

How to Cite

PERAN ETIKA KEPRIBADIAN DAN KODE ETIK GURU DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN. (2025). Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 4(1), 11-19. https://doi.org/10.19109/guruku.v4i1.26889

References

Adawiyah, F. (2021). Variasi Metode Mengajar Guru Dalam Mengatasi Kejenuhan Siswa Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 68–82.

Afandi, M. S. (2014). Penerapan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di SMK Negeri 1 Tengaran Tahun Ajaran 2012/2013. IAIN Salatiga.

Assyifa, S. N., Sephia, S., & Prasetyo, T. (2024). Peran guru profesional dalam pembentukan karakter peserta didik di SDN Nagrak 02. JIPSD, 1(1), 48–58.

Bahar, H., Fitriani, N. I., & Nurmalia, L. (2019). Kompetensi Etika Guru Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Instruksional, 2.

Firnando, H. G. (2023). Strategi Keunggulan Kepribadian Efektif Kepala Sekolah Dan Profesionalisme Guru Sebagai Fondasi Pendidikan Berkualitas. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan Dan Keguruan, 5(1), 13–21.

Hamdi, A. S., & Bahruddin, E. (2015). Metode penelitian kuantitatif aplikasi dalam pendidikan.

Huriyah, S. (2024). Etika Kepribadian Dan Kode Etik Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah. At-Tadzkir: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Komunikasi, 1(1), 19–22.

Jamil, J. (2022). Etika Profesi Guru. CV. Azka Pustaka.

Juniarti, C. E. (2023). Pentingnya komunikasi efektif dalam pengelolaan kelas yang sukses.

Karwati, U. (2011). Sanggar “Kampung Seni & Wisata Manglayang” Sebagai Wahana Pendidikan Seni di Kabupaten Bandung. Universitas Pendidikan Indonesia.

Marjuni. (2020). Peran Dan Fungsi Kode Etik Kepribadian Guru Dalam Pengembangan Pendidikan. Pendidikan Kreatif, 1.

Nashirudin, M. (2017). Penerapan Etika Kepribadian Guru dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Etika, 6(2), 45–58.

Sidiq, U. (2018). Etika dan profesi keguruan. Tulungagung: Penerbit STAI [Sekolah Tinggi Agama Islam] Muhammadiyah. Tersedia Secara Online Juga Di: Http://Repository. Iainponorogo. Ac. Id/395/1/Etika, 20, 26.

Simanjuntak, G., & Naibaho, D. (2024). Membangun Pendidikan Berkualitas: Peran Kode Etik Guru. Jurnal Trust Pentakosta, 1(1).

Suherman, A., & Saondi, O. (2010). Etika profesi keguruan. PT Refika Aditama.

Sutrisno, Y. (2022). Hubungan Penerapan Kode Etik Guru dengan Suasana Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Studi Pendidikan, 9(2), 89–101.

Trismahwati, D. (2021). Pemikiran Abdullah Nashih Ulwan Dalam Pengembangan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Azzahra: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 49–62.

Wandi, Z. N., & Nurhafizah, N. (2019). Etika Profesi Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1).

Wulandari, S. (2021). Pengaruh penerapan etika profesi terhadap suasana pembelajaran yang kondusif. Jurnal Etika Pendidikan, 10(2), 112–123.

Yenti, R. F., & Darmiyanti, A. (2023). Peran Kode Etik Guru sebagai Landasan Berprilaku dalam Pengembangan Pendidikan. Journal on Education, 5(2), 2908–2913.