PERAN PENDIDIKAN PROFESI GURU (PPG) DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALITAS DAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI INDONESIA
Main Article Content
Abstract
Teacher Professional Education (PPG) is a strategic programme in improving the competence and professionalism of educators. However, the implementation of PPG still faces various challenges, such as participant readiness, curriculum effectiveness, and its impact on improving the quality of education. Therefore, this study aims to analyse the effectiveness of the PPG program in improving teachers' professional competence. This study used a qualitative method with a descriptive approach. Data were collected through interviews, observation, and document analysis related to the PPG programme. Participants in this study included PPG participant teachers, supervisors, and programme managers. The results showed that the PPG programme contributed significantly to improving teachers' pedagogical and professional competencies, especially in the aspects of lesson planning, teaching strategies, and learner evaluation. However, there are obstacles such as time constraints, high academic load, and lack of synergy between theory and practice in the field. Therefore, improvements are needed in the design and implementation of the PPG programme to make it more adaptive to the needs of teachers and education in Indonesia.
Article Details
How to Cite
References
Ajam, A., & Sahmadan, S. (2022). Preferensi Siswa Terhadap Program Pendidikan Profesi Guru (PPG): Materi dan Strategi Pelatihan. Jurnal Pendidikan Pendidikan, 20 (1), 54. https://doi.org/10.33387/j.edu.v20i1.4475
Budaya, AS (2023). Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Pendidikan Profesi Guru (PPG). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dewantara , 2 (01).
Fauzi, MA, Mutohar, PM, & Harsoyo, R. (2023). Implementasi Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran di MAN 1 Nganjuk. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Asia Tenggara , 4 (1), 1–14. https://doi.org/10.21154/sajiem.v4i1.130
Hoesny, MU, & Darmayanti, R. (2021). Permasalahan dan Solusi Peningkatan Kompetensi dan Kualitas Guru: Tinjauan Pustaka. Scholaria : Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11 (2), 123–132. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/3595
Kamala, I., & Ni'mah, A. (2022). Pendampingan Guru dalam Praktik Pembelajaran Berbasis ICT pada Program Pendidikan Profesi Guru. JPPNU (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Indonesia), 4 (1), 1–23.
Lubis, S. Pendidikan Guru Profesional untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. Inovasi Kurikulum, 17(2), 117-122.
Maulana, I., Rahma, NA, Mahfirah, NF, Alfarizi, W., & Darlis, A. (2023). Meningkatkan Profesionalisme Guru dengan Program Pendidikan Profesi Guru (PPG). Jurnal Pendidikan, 5(2), 2158-2167
Mudhafir, Ali. (2013). Pendidik Profesional (Konsep, Strategi dan Penerapannya dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia). Jakarta: Rajawali Pers
Nazilah, R. (2022). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Pendidikan Profesi Guru. Profesi Pendidikan, 1 (1), 1–12
Oktarina Dwi Handayani, M. Syarif Sumantri, ND (2023). Penyelenggaraan Pendidikan Profesi Guru (PPG) dalam Peningkatan Kompetensi Pedagogis Pendidik PAUD. Jurnal Ilmiah Potensia, 8(1), 1–11
Pangestika, RR, & Fitri, A. (2015). Pendidikan Profesi Guru (PPG): Strategi Pengembangan Guru dan Peningkatan Mutu Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan, 671–683.
Peraturan Menteri Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi No. 55 Tahun 2017 tentang Standar Pendidikan Guru
Peraturan Pemerintah Nomor 74 Tahun 2008 tentang Guru. 2015, Tentang Kesetaraan Kegiatan Pembelajaran Bimbingan Bagi Guru Yang Bertugas di SMP/SMA/SMK Pelaksana Kurikulum 2013 Pada Semester II Tahun Pelajaran 2014/2015
Prasetyo, A., Rahayu, S., & Nugroho, D. (2022). Integrasi teori dan praktik dalam program Pendidikan Profesi Guru (PPG): Sebuah evaluasi. Jurnal Pendidikan dan Kebijakan, 12(3), 145-160.
Rahmawati, L., & Hidayat, M. (2021). Evaluasi efektivitas program PPG dalam meningkatkan kompetensi pedagogik guru di Indonesia. Jurnal Pendidikan Guru, 10(2), 87-102.
Sa'diyah, HA (2023). Pendidikan Profesi Guru (PPG) Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru. Seri Publikasi Pembelajaran , 1 (1), 1–12.
Sativa, FE, Musaddat, S., Amrullah, LWZ, & Wahab, ADA (2023). Profil Kemampuan Tpack Siswa Ppg Kategori Jabatan 1 Tingkat Prasekolah. Beranda Jurnal , 3 (2), 1–7. https://doi.org/10.29303/jmp.v3i2.4800
Suryani, T. (2020). Dampak program PPG terhadap kualitas perencanaan dan implementasi pembelajaran guru. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(4), 55-70.
Triwinarni, E. (2016). Evaluasi Program Pendidikan Profesi Guru (PPG) Pendidikan Agama Islam di UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Prosiding ke-3 Konferensi Mahasiswa Pascasarjana Interdisipliner Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. Yogyakarta, Indonesia: UMY
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Bandung: PT. Gambar Umbara
Widiastuti, R. (2023). Tantangan implementasi PPG daring dalam membangun keterampilan praktik mengajar. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 15(1), 33-48
Zulfitri, H., Setiawati, NP, & Ismaini. (2019). Pendidikan Profesi Guru (PPG) Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru. LINGUA, Jurnal Bahasa & Sastra, 19 (2), 130–136.