Implementation of Differentiated Learning in Kurikulum Merdeka Belajar (Independent Learning Curriculum) at Islamic Elementary Schools
Main Article Content
Abstract
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Anggraena, Y., Ginanto, D., Felicia, N., Andiarti, A., Herutami, I., Alhapip, L., Iswoyo, S., Hartini, Y., & Mahardika, R. L. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar dan Menengah. Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kemendikbudristek RI.
Anwar, Z., & Sukiman, S. (2023). Literatur Review: Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka di Madrasah Ibtidaiyah. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(2), 80–89. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i2.1004
Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pelajaran Matematika SD. Cendikia : Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95–101.
Ardianti, Y., & Amalia, N. (2022). Kurikulum Merdeka: Pemaknaan Merdeka dalam Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(3), 399 – 407. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jppp.v6i3.55749
Desiana, C., Rahmatika, R., Sari Dewi, R., Sultan Ageng Tirtayasa, U., Raya Jkt Km, J., Pakupatan, J., Cipocok Jaya, K., Serang, K., &
Banten, P. (2023). Analisis Kajian Diferensiasi dan Diversifikasi Kurikulum di Indonesia. Journal on Education, 06(01), 10090–10096. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/4655/3724
Febriana, R., Sugiman, S., & Ariyadi Wijaya. (2023). Analysis of the Implementation of Differentiated Learning in the Implementation of the Independent Curriculum in Middle School Mathematics Lessons. International Journal Of Humanities Education and Social
Sciences (IJHESS), 3(2). https://doi.org/10.55227/ijhess.v3i2.549
Fitriyah, F., & Bisri, M. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Berdasarkan Keragaman Dan Keunikan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(2), 67–73. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n2.p67-73
Halimah Nurul, Hadiyanto, & Rusdinal. (2023). Analisis Pembelajaran Berdiferensiasi Sebagai BentukImplementasi Kebijakan Kurikulum Merdeka. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 5019–5033.
Herwina, W. (2021). Optimalisasi Kebutuhan Murid Dan Hasil Belajar Dengan Pembelajaran Berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175–182. https://doi.org/10.21009/pip.352.10
HR, S., & Wakia, N. (2021). Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Perguruan Tinggi. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 11(2), 175–184.
Jatmiko, P., Trias, H., Putra, R. S., Al, S., & Surabaya, H. (2017). Refleksi Diri Guru Bahasa Indonesia Dalam. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 224–232.
Jilardi Damavandi, A., Mahyuddin, R., Elias, H., Daud, S. M., & Shabani, J. (2011). Academic Achievement of Students with Different Learning Styles. International Journal of Psychological Studies, 3(2), 186–192. https://doi.org/10.5539/ijps.v3n2p186
Mardhiyati, N., Maghfiroh, & Rima, A. (2023). Kurikulum Merdeka Belajar Berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi di Madrasah Ibtidaiyah. 5(1), 85–100.
Meylan Saleh. (2020). Merdeka Belajar di Tengah Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Hardiknas.
Mulyawati, Y., Zulela, M., & Edwita, E. (2022). Diferentation Learning to Improve Students Potential in Elementary School. Pedagonal : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(1), 68–78.
Ngaisah, N. C., * M., & Aulia, R. (2023). Perkembangan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Pendidikan Anak Usia Dini. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 1. https://doi.org/10.22373/bunayya.v9i1.16890
Nordlund, M. (2003). Differentiated Instruction: Meeting the Needs of All Students In Your Classroom. Rowman & Littlefield Education.
Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022). No Title. Prosiding Seminar Nasional Sultan Agung (4), 34–37.
Purnawanto, A. T. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi. Journal Pedagogy, 2(1), 34–54.
Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3431
Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Alhadharah, 17(33), 81–95.
Rofiul, B. ., Sufiatul, M. ., & Beawati, P. A. . (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Sebagai Strategi Mencapai Tujuan Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka. 1(2), 132–138.
Rohmah, N. N. S. (2022). Filsafat Humanisme dan Implikasinya Dalam Konsep Merdeka Belajar. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 9(2), 135–147.
Safitri, N., Safriana, S., & Fadieny, N. (2023). Literatur Review: Model Pembelajaran Berdiferensiasi Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika (JPIF), 246–255. https://journal.uniga.ac.id/index.php/jpif/article/view/2811%0Ahttps://journal.uniga.ac.id/index.php/jpif/article/download/2811/1746
Sintana, A. (2022). Penerapan Kurikulum Berdiferensiasi di Sekolah/Madrasah. Jurnal Perspektif, 15(2), 144–157. https://perspektif.bdkpalembang.id/index.php/perspektif/article/download/91/75/1019
Sopianti, D. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Mata Pelajaran Seni Budaya Kelas XI di SMAN 5 Garut. Kanayagan - Journal of Music Education, 1(1), 1–8.
Subban, P. (2006). Differentiated instruction: A research basis. International Education Journal, 7(7), 935–947.
Sulistyosari, Y., Karwur, H. M., & Sultan, H. (2022). Penerapan Pembelajaran IPS Berdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka Belajar. Harmony, 7(2), 66–75.
Suwandi, F. P. E., Rahmaningrum, K. K., Mulyosari, E. T., Mulyantoro, P., Sari, Y. I., & Khosiyono, B. H. C. (2023). No Title. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 57–66.
Swandewi, N. P. (2021). Implementasi Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Pembelajaran Teks Fabel Pada Siswa Kelas VII H SMP Negeri 3 Denpasar. Jurnal Pendidikan DEIKSIS, 3(1), 248–253.
Thahir, A. (2014). Psikologi Belajar. LP2M UIN Raden Intan Lampung.
Tomlinson, C. A. (2001). How To Differentiate Instruction in Mixed-Ability Classrooms. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.
Yunaini, N., Rukiyati, R., Prabowo, M., Hassan, N. M., & Hermansyah, A. K. (2022). The Concept of the Independent Learning Curriculum (Merdeka Belajar) in Elementary Schools in View Progressivism Educational Philosophy. JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 8(2), 95–105. https://doi.org/10.19109/jip.v8i2.14962
Zulaiha, S. (2022). Problematika Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 9(2), 165–178.