The Influence of The Monopoly-Assisted PAKEM Model on Students' Critical Thinking Skill in Elementary School
Main Article Content
Abstract
The average pretest result of the control class was 40.83 and the posttest was 40.95 While the average experimental class pretest results obtained were 44.06 and posttest obtained 80.63. The paired sample t test of the experimental class obtained results in the lower column of -41.90 upper of -31.23 and the significance value (2-tailed) = 0.000 < 0.05 then Ho was rejected and Ha was accepted that there was a significant effect of using the monopoly-assisted PAKEM model on the critical thinking ability of grade 5 students of Demaan state elementary school. Therefore, educators or teachers can apply the Monopoly-assisted PAKEM model to improve students' critical thinking.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen Dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2476–2482. https://doi.org/10.58258/jime.v8i3.3800
Adilah, A. N., & Minsih, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Monokebu pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5076–5085. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3026
Anggriasari, G., Tawil, T., & Mardiana, T. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Together (LT) Berbantuan Media Monopoli terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(2), 243–253. https://doi.org/10.17509/jpp.v20i2.25150
Apriyana, N., Herlina, K., & Abdurrahman. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Inkuiri Termbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 92–96.
Azizah, A. N., & Fitrianawati, M. (2020). Pengembangan Media Ludo Math Pada Materi Pecahan Sederhana Bagi Peserta Didik Kelas Iii Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 28–35. https://doi.org/10.24176/wasis.v1i1.4709
Dadri, P. C. W., Dantes, N., & Gunamantha, I. M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT terhadapKemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar MatematikaSiswa Kelas V SD Gugus III Mengwi. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3(2), 83–93.
Damung, G. E., Arifuddin, W., & Banna, M. Z. Al. (2019). Pengelolaan Kelas Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Jaya Negara Makassar. Seminar Nasional Sains, Teknologi, Dan Sosial Humaniora UIT. https://jurnal.uit.ac.id/SemNas/article/view/679
Febrianti, N. S., Utomo, A. P., & Supeno, S. (2021). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp Dalam Pembelajaran Ipa Menggunakan Media Aplikasi Android Getaran Dan Gelombang. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 26–33. https://doi.org/10.37478/optika.v5i1.936
Hasanah, A., Hikmayani, A. S., & Nurjanah, N. (2021). Penerapan Pendekatan STEAM Dalam Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age, 5(02), 275–281.
Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589
Ismiyanti, Y., & Afandi, M. (2022). Pendampingan Guru Sekolah Dasar Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(1), 533. https://doi.org/10.31764/jmm.v6i1.6462
Ismiyanti, Y., & Permatasari, N. D. (2021). The effect of pictorial story media on critical thinking of grade 4 SDN 1 Pendem. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 118. https://doi.org/10.30659/pendas.8.2.118-128
Kurniawati, E. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Monopoli Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar PPKn. Pedagogi : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 1–5.
Kusmianty, D., Widiyanto, B., & Kusuma, M. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Sets Metode Praktikum Pada Materi Pemanasan Global Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 14(1), 41–51. https://doi.org/10.24905/cakrawala.v14i1.218
Laksmi, N. P. M. A., Asri, I. G. A. A. S., & Putra, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM Berbasis Tri Kaya Parisudha Terhadap Kompetensi Pengetahuan PPKN Siswa Kelas IV. Jurnal Adat Dan Budaya Indonesia, 2(1), 20–31. https://doi.org/10.23887/jabi.v2i1.28904
Lestari, E., Cahyono, H., & Awaluddin, A. (2019). Penerapan model pembelajaran group investigation pada materi lingkaran untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 5(2), 124–139. https://doi.org/10.29407/jmen.v5i2.12814
Liska, Ruhyanto, A., & Yanti, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 2(3), 161–170.
Manurung, A. S., & Halim, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN Pondok Kelapa 05 Pagi Jakarta. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(1), 93–103. https://doi.org/10.30998/fjik.v8i1.8638
Maslahah, N., Masykur, R., & Andriani, S. (2022). Model Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan (Pakem) Dengan Media Interaktif : Dampak Terhadap Pemahaman Konsep Matematis. Jurnal Silogisme, 7(1), 29–37.
Mendrofa, Y. S., & Lahagu, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Pakem untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 2 Tuhemberua Tahun Pelajaran 2022 / 2023. 7, 20309–20316.
Mulyawati, Y., & Gani, R. A. (2019). The Use of Monopoly Media in Social Students to Improve Motivation and Learning Outcomes of Elementary School Students. The 2nd International Conference on Elementary Education, 2(1), 1480–1495.
Mutiara Havina Putri, Fahmi, E. W. (2021). Efektivitas Perangkat Pembelajaran Ipa Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Smp Pada Materi Pokok Listrik Statis the Effectiveness of Science Learning Devices To Train Critical Thinking Skills of
Junior High School Students in Stati. JOUrnal of Banua Science Education E, 1(2), 79–84.
Nicomse, N., & Girsang, B. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Model Program For International Student Assesment(PISA) Konten Quantitiy Pada Materi Himpunan di Kelas VII SMP HKBP Sidorame Medan. Sepren, October, 172–180. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i0.822
Nida Winarti, Maula, L. H., Amalia, A. R., Pratiwi, N. L. A., & Nandang. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 552–563. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2419
Nopiani, S., Purnamasari, I., Nuvitalia, D., & Rahmawati, A. (2023). Kompetensi 4C dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(02), 5202–5210.
Nuraida, D. (2019). Peran Guru Dalam Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Teladan: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 51–60.
Nurfatimah, S. &. (2019). Implementasi Teori Belajar Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Sains. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(September), 121–138.
Pradnyawathi, N. N. C., & Agustika, G. N. S. (2019). Pengaruh Model Pakem Berbasis Tri Hita Karana terhadap Keterampilan Menulis. 3(1), 89–98.
Prasetya, A. D., Ismiyanti, Y., & Sari, Y. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Mata Pelajaran Ips Kelas V SD Negeri Klidang Wetan. Jurnal Pendidikan Sultan Agung, 3(005), 253--260.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 1707–1715.
Puspitarini, D. (2022). Blended Learning sebagai Model Pembelajaran Abad 21. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(1), 1–6. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i1.307
Putriani, J. D., & Hudaidah, H. (2021). Penerapan Pendidikan Indonesia Di Era Revolusi Industri 4.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 830–838. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/407
Rafikasari, F., Ibrahim, M., Amin, S. M., & Djazilan, S. (2021). Keefektifan Pembelajaran Agama Islam melalui Pendekatan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan (Pakem) di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3232–3241. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1314
Sangadji, H., & Marasabessy, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Pakem Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas V SD Negeri 162 Kabupaten Halmahera Selatan. KUANTUM Jurnal Pembelajaran & Sains Fisika, 2(2), 21–37.
Sihotang, H. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif. In Pusat Penerbitan dan Pencetakan Buku Perguruan Tinggi Universitas Kristen Indonesia Jakarta (Cetakan I). http://www.nber.org/papers/w16019
Sipayung, S. S. E. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM Terhadap Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Siswa. Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(2), 224–236.
Suardipa, I. P. (2020). Sociocultural-Revolution Ala Vygotsky Dalam Konteks Pembelajaran. Jurnal Widya Kumara Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 48–58.
Sukma, R. R., Ismiyanti, Y., & Ulia, N. (2022). Pengaruh Blended Learning dengan model Flipped Classroom berbantuan video terhadap hasil belajar kognitif kompetensi IPA kelas V. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 142. https://doi.org/10.30659/pendas.9.2.142-156
Sukmawijaya, Y., Suhendar, & Juhanda, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Stem-Pjbl Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Program Studi Pendidikan Biologi, 9(9), 28–43. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/bioeduin/article/view/5893
Suparlan, S. (2019). Teori Konstruktivisme dalam Pembelajaran. Islamika, 1(2), 79–88. https://doi.org/10.36088/islamika.v1i2.208
Syalfifi, E., Syarif Sumantri, M., & Yatima, D. (2019). Implementation of Word Monopoly as a Learning Media to Improve Creative and Moral Attitudes in the Students of Class IV Students in Grade IV of SDN Srengseng Sawah 15 Pagi. American Journal of Educational Research, 7(1), 97–103. https://doi.org/10.12691/education-7-1-15
Umayah, R., & Harmanto. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Monopoli Berbasis PAIKEM dalam Peningkatan Aktivitas dan Prestasi Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran PPKN di Kelas VII SMP Negeri 1 Jabon. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 7(2), 1023–1037.
WH, E. H., Anisa, L. N., Meilani, A. R., Munasyifa, A., Sari, L. N., & Bashoriyah, R. (2023). Manajemen Kelas yang Efektif Pada Kelas Indoor Dengan Menggunakan Discovery Learning. Prosiding Webinar Biofair, 138–154. https://conference.upgris.ac.id/index.php/biofair/article/download/4187/2853
Wibowo, D. C., Peri, M., Sairo Awang, I., & Maro Rayo, K. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Aquinas, 5(1), 152–161. http://ejournal.ust.ac.id/index.php/Aquinas/index
Wijayanti, E. (2022). Efektivitas Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif Dan Menyenangkan (PAKEM) Pada Materi Matriks. STRATEGY : Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 2(1), 108–114. https://doi.org/10.51878/strategi.v2i1.947
Yulianto, D., Juniawan, E. A., & Kusdini, R. (2023). Pengaruh Metode Accelerted Learning For The 21st Century Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Higher Order Thinking Skill (HOTS). Jurnal Silogisme: Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 8(2), 112–127. https://doi.org/10.24269/silogisme.v8i2.7882
Yulina Ismiyanti, Devi Permatasari , Novi Mayasari, M. Q. (2023). The Impact of Video-Based Learning to Cognitive Learning Outcome of Student in Elementary School Yulina. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI), 9(1), 51–60.
Zakiyah, Z., Arisandi, M., Oktora, S. D., Hidayat, A., Karlimah, K., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Buku Teks Bahasa Indonesia Berbasis Media Komik Digital Bermuatan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Basicedu, 6(5), 8431–8440. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3869