Development of Quartet Game Card Media Based on QR Code to Improve Students' Indonesian Understanding at Elementary School
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Aini, S. Q., & Sunarso, A. (2024). Pengembangan Media Kartu Kuartet Berbantuan Qr-Code Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN Pakintelan 01 Semarang. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 915–930. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v9i4.17159
Anafi, K., Wiryokusumo, I., & Leksono, I. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Model Addie Menggunakan Software Unity 3D. Jurnal Education and Development, 9(4), 433–438. https://doi.org/10.37081/ed.v9i4
Anas, N. (2021). Komunikasi antara Kognitif dan Kemampuan Berbahasa. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 1(1), 1–8. http://dx.doi.org/10.30821/eunoia.v1i1.997 http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/eunoia/article/view/997/775
Auliya, L., & N, L. (2020). the Development of Miss Ppl (Advanced Microsoft Power Point) Learning Media At Elementary School. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 4(4), 703. https://doi.org/10.33578/pjr.v4i4.8027
Banani, P. F., Chan, F., & Rosmalinda, D. (2024). Meningkatkan pemahaman belajar peserta didik menggunakan model pembelajaran Game Based Learning Pada Materi Tumbuhan Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 232–243. https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20064
Darma Putra, A. (2023). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Linguistik, Pendidikan Bahasa Indonesia, Dan Asing, 1(1), 01–07. https://doi.org/10.55681/memace.v1i1.644
Devianty, R. (2021). Penggunaan Kata Baku Dan Tidak Baku Dalam Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 1(2), 121. https://doi.org/10.30821/eunoia.v1i2.1136
Fadila, T., Taib, R., & Subhayni, S. (2023). Analisis Kalimat Aktif Dan Pasif Dalam Qanun Provinsi Aceh Nomor 14 Tahun 2003 Tentang Khalwat (Mesum). Jurnal Bahasa Dan Sastra, 17(1), 39–48. https://doi.org/10.24815/jbs.v17i1.31174
Fauzy, A., Mubarok, A., & Nurfitria. (2024). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia di MI/SD. JOEL Journal of Educational and Language Research, 3(6), 313–319. https://doi.org/10.53625/joel.v3i6
Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Model in Islamic Education Learning. Jurnal UIN, 1(1), 28–37. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042
Kiki Fatmawati, M. Syahran Jailani, Jum’atun Hasanah, & Rinja Efendi. (2023). Validitas, Praktikalitas, Dan Efektivitas Modul Ajar Berbasis Kontekstual. Primary Education Journal (Pej), 7(1), 20–28. https://doi.org/10.30631/pej.v7i1.112
Kusumawati, T. I. (2022). Berbagai Strategi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(2), 138. https://doi.org/10.30821/eunoia.v2i2.2091
Lestari, I., & Arsyad, M. N. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Peristiwa Dan Tokoh Sejarah Materi Sejarah Kontemporer Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Sejarah Dan Sosiologi Di Ikip Budi Utomo Malang. Khazanah Pendidikan, 14(1), 91–102. https://doi.org/10.30595/jkp.v14i1.8467
Mahardika, A. I., Purba, H. S., & Permana, A. (2022). The Development of Web-Based Interactive Learning Media on Static Electricity Materials With Tutorial Model. Physics Education Journal, 5(1), 1–18. https://journalfkipunipa.org/index.php/kpej/article/view/220
Nasution, S., Asari, H., Al-Rasyid, H., Dalimunthe, R. A., & Rahman, A. (2024). Learning Arabic Language Sciences Based on Technology in Traditional Islamic Boarding Schools in Indonesia. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 77–102. https://doi.org/10.31538/nzh.v7i1.4222
Ningrum, P. P., & Zaini, D. (2023). Pengembangan Medıa Swıvel Wheel Untuk Menıngkatkan Hasıl Belajar Sıswa Pada Mata Pelajaran IPS Dı Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 250–262. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5363
Ningsih, V. M., & Gunansyah, G. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Kuartet QR Code dalam Pembelajaran IPS Materi Peristiwa Kebangsaan Masa Penjajahan Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 858–867. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/issue/view/2853
Nuriyanti, L., Prayitno, S., Tyaningsih, R. Y., & Sarjana, K. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis PowToon Pada Materi Statistika. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1462–1471. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3b.808
Nurmalasari, W. (2023). Problematika dan Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(5), 2912–2919. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6101
Okpatrioka Okpatrioka. (2023). Research And Development (R&D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1), 86–100. https://doi.org/10.47861/jdan.v1i1.154
Pradnyani N.M.D.S, & Paramita. M.V.A. (2024). Media Berbasis Discovery Learning Menggunakan Articulate Storyline 3 Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Materi Cahaya. Journal of Education Action Research, 8(2), 218–227. https://doi.org/10.23887/jear.v8i2.77725
Puspita Sari, E. (2024). Media Pembelajaran Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SD Di Era Digital. BAHUSACCA : Pendidikan Dasar Dan Manajemen Pendidikan, 4(1), 17–24. https://doi.org/10.53565/bahusacca.v4i1.930
Putra, C. K. H., Wintarti, A., & Prihartiwi, N. R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. MATHEdunesa, 12(1), 313–334. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v12n1.p313-334
Rachma, A., Tuti Iriani, & Handoyo, S. S. (2023). Penerapan Model ADDIE Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Simulasi Mengajar Keterampilan Memberikan Reinforcement. Jurnal Pendidikan West Science, 1(08), 506–516. https://doi.org/10.58812/jpdws.v1i08.554
Rambe, A. H., Aufa, A., Gustiani, G., Mawaddah, M., & ... (2022). Sharing Media Pembelajaran Kreatif antara Mahasiswa dan Guru untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 1607–1611. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i1.3169
Rawe, T. (2021). Penerapan Model Addie Dan Self-Directed Learning Pada Program English Study At Home Berbasis E-Learning Di Eye Level Citra Gran Cibubur. Instruksional, 3(2), 164–172. https://doi.org/10.24853/instruksional.3.2.164-172
Ritonga, F. H., & Aufa, A. (2023). Pengaruh Media Kartu Kata Bergambar dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 382. https://doi.org/10.29210/1202323056
Riyadi, S., & Chuluq, M. K. (2021). Implementasi Metode Addie Pada Sistem Informasi Pembuatan Rpp 1 Lembar Di Smk Pgri 4 Pasuruan. Spirit, 13(2), 66–70. https://doi.org/10.53567/spirit.v13i2.224
Rohaeni, S. (2020). Pengembangan Sistem Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Menggunakan Model Addie Pada Anak Usia Dini. Instruksional, 1(2), 122. https://doi.org/10.24853/instruksional.1.2.122-130
Rustandi, A. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. 11(2), 57–60. https://doi.org/10.37859/jf.v11i2.2546
Safitri, C., & Prayogo, M. S. (2023). Akselerasi: Pengembangan Media Kartu Kuartet Ber-Barcode Pada Materi Ipa Di Upt Sekolah Dasar Negeri 39 Gresik. Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(2), 75–87. https://akselerasi.uinkhas.ac.id/index.php/aksel/article/view/479
Samsiyah, S., Hermansyah, H., & Kuswidyanarko, A. (2021). Efektivitas Kartu Kuartet Terhadap Kemampuan Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Iv. Jurnal Holistika, 5(2), 119. https://doi.org/10.24853/holistika.5.2.119-126
Saputri, R., & Yamin, Y. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing terhadap Hasil Belajar Dongeng pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7275–7280. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3472
Siregar, R. Z., Lubis, N. A., Harahap, N. P., Khairani, A., Rizky, M. G., & Sugianto, K. U. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SDN 060824 Sutrisno. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(04), 18372–18377. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp
Sulistyono, E. S., & Choirunnisa, N. L. (2024). Pengembangan Media Kartu Permainan Kuartet (KARPET) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Kelas IV Pada Materi Struktur Tumbuhan. Jpgsd, 12, 687–696. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/60518/46613
Syahroni, M. (2020). Pelatihan Implementasi Media Pembelajaran Interaktif Guna Peningkatan Mutu Pembelajaran Jarak Jauh. International Journal of Community Service Learning, 4(3), 170–178. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i3.28847
Tuljannah, L., & Khabibah, S. (2021). Pengembangan e-book Interaktif pada Materi Bentuk Aljabar untuk Siswa SMP. MATHEdunesa, 10(2), 330–338. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v10n2.p330-338
Utami, T., & Nirwana, A. (2021). Perancangan Kartu Kuartet sebagai Media Pengenalan Dasar Tanaman Obat dengan Teknik Ilustrasi Botani untuk Remaja Usia 12-15 Tahun. Prosiding Seminar Nasional Desain Komunikasi Visual, 1, 37–49. https://doi.org/10.33479/sndkv.v1i.207
Utaminingsih, E. S., Sulasih, S., Puspita, M. A., Sumartiningsih, S., Habibi, A. F., & Mulyaningtiyas, T. (2023). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Di Sekolah Dasar. Research and Development Journal of Education, 9(2), 860. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i2.16197
Wahyuni, A. P., Purba, A. R. A., & Rangkuti, H. F. (2023). Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Upaya Mengoptimalkan Keterampilan Berbicara Anak di MI Al-Hasanah Medan. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 2(2), 70–79. https://doi.org/10.56910/jispendiora.v2i2.645
Wandini, R. R., Rezeki, T., Siregar, A., & Iskandar, W. (2021). Analisis Materi Pokok Bahasa Indonesia Kelas V MI/SD Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills). Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 156–166. https://doi.org/10.35931/am.v5i2.526
Yusnaldi, E. (2020). Pengaruh Penggunaan E–Learning dan WAG Terhadap Hasil Belajar IPS di Semester II PGMI FITK UIN Sumatera Utara Medan. Nizhamiyah, X(2), 10–30. http://dx.doi.org/10.30821/niz.v10i1.729
Yusnaldi, E., Mitta Pebri, Nabila, P., Hasibuan, N. N., Salsabila, M., & Hasibuan, S. B. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Digital Terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa SD Swakarya. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 3263–3268. https://doi.org/10.33369/jip.8.2.292-303