Application of Chemistry E-Magazine Media to Students' Interest in Learning in Public Senior High School

Main Article Content

Gita Aulia Cahyani
Indah Wigati
Ravensky Yurianty Pratiwi

Abstract

This study aims to test the effect of e-magazine chemistry media on students' interest in learning buffer solution material. This research uses a quasi-experimental design. The data collection technique used was an interest questionnaire in the form of 20 statements that were tested for the validity of the items, with the results of all statements being valid and a reliability of 0.811, so the questionnaire has a very high level of reliability. The data analysis was done using a t-test at a sig value. (2-tailed) 0.05 parametric statistical test analysis through SPSS software version 25. The experimental class was given treatment using e-magazine chemistry media, and the control class used textbooks. The experimental class's average pre-test and post test scores were 56.18 and increased to 82, while the control class's scores were 55.26 and increased to 65.26. Based on the results of the study, it was shown that the use of e-magazine chemistry was influenced in learning buffer solution material in terms of the data analysis of 0.000. This study implies that e-magazine chemistry can improve students' interest.
 

Article Details

How to Cite
Gita Aulia Cahyani, wigati, indah, & Ravensky Yurianty Pratiwi. (2024). Application of Chemistry E-Magazine Media to Students’ Interest in Learning in Public Senior High School. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 8(1), 71-78. https://doi.org/10.19109/ojpk.v8i1.22726
Section
Articles

How to Cite

Gita Aulia Cahyani, wigati, indah, & Ravensky Yurianty Pratiwi. (2024). Application of Chemistry E-Magazine Media to Students’ Interest in Learning in Public Senior High School. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 8(1), 71-78. https://doi.org/10.19109/ojpk.v8i1.22726

References

Algiffary, K., Aulia, A., & Husain, H. (2022). Pengembangan Chem-Magz Berbasis Flipbook Maker Sebagai Sumber Belajar Mandiri Peserta Didik Kelas XI MIPA. Chemistry Education Review (CER), 5(2), 179.

Arief, M. D., Auliah, A., & Hardin, H. (2021). Pengembangan E-Magazine Reaksi Reduksi Dan Oksidasi Sebagai Media Pembelajaran Kimia Kelas X SMA/MA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 3(2), 148.

Ferdian, A., Maryam, S., & Selamat, I. N. (2018). Analisis Kesapan Belajar Siswa Kelas X Mipa Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 2(1), 8.

Herawati, Aziz, T. N., & Sumantri, I. (2022). Strategi Pendidik Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Di SDN Kelapa Dua Tangerang. Jurnal Ilmiah Multi Disiplin Indonesia, 2(1), 12–19.

Insani Zatika, F. A. I. R. I. Z. A. (2017). Pengaruh Kualitas Majalah Sekolah Mc. Gazine terhadap Minat Baca Siswa SMA Negeri 3 Magelang (Doctoral Dissertation, Upn" Veteran" Yogyakarta).

Isnaini, Nazliati, & Rahayu, N. (2022). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Minat Bersekolah Anak Di Teluk Meku Langkat, Sumatera Utara. Jurnal Anifa: Studi Gender Dan Anak, 3(1), 63–77.

Janah, L. N., Maksum, A., & Siregar, R. (2023). Pengembangan E-Magazine Berbasis Andorid Pada Muatan Pelajaran Ips Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 354–363.

Karisma, E. T., Setiawan, D., & Oktavianti, I. (2022). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Kelas Iv Sdn Jleper 01. Jurnal Prasasti Ilmu, 2(3).

Kurniawan, E., & Syahputra, A. K. (2018, September). Perancangan e-magazine berbasis multimedia pada lembaga dakwah kampus ukmi al-fajr amik royal. In Seminar Nasional Royal (Senar) (Vol. 1, No. 1, pp. 169-172).

Masturanda, L. (2023). Penerapan e-magazine of chemistry pada materi struktur atom terhadap hasil belajar siswa sma negeri 8 kota jambi (Doctoral dissertation, Pendidikan Kimia).

Miftah, M. (2014). Pemanfaatan Media Pembelajaran Untuk Peningkatan Kualitas Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 2(1), 1.

Muthoharoh, M. (2019). Media Powerpoint Dalam Pembelajaran. Tasyri` : Jurnal Tarbiyah-Syari`Ah-Islamiyah, 26(1), 21–32.

Nugraha, B., Dimyati, A., & Gustiawati, R. (2021). Minat Belajar Siswa Dalam Mempraktekkan Pembelajaran Penjas Di Rumah Pada Masa Covid-19. Journal Coaching Education Sports, 2(1), 31–40.

Nurjanah, J. R., Sukarmin, & Rahardjo, D. T. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif E-Magazine Pada Materi Pokok Dinamika Rotasi untuk SMA Kelas XI. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 4(1), 18–25.

Prawiro, S. A., & Irawan, A. H. (2012). Perancangan media pembelajaran interaktif ilmu pengetahuan alam untuk siswa kelas 4 SD dengan metode learning the actual object. Jurnal Sains dan Seni ITS, 1(1), F28-F33.

Rahmawati, E., & Lisdiana, L. (2023). Pengembangan majalah elektronik “napzine” sebagai suplemen pembelajaran materi psikotropika untuk meningkatkan perilaku menolak narkoba. In Prosiding Seminar Nasional Biologi (Vol. 11, pp. 240-246).

Risnasari, M. (2015). Minat Baca Melalui Majalah Digital Studi Kasus Mahasiswa Pendidikan Informatika Universitas Trunojoyo Madura. Jurnal Ilmiah Edutic, 2(1).

Setiawan, A., Nugroho, W., & Widyaningtyas, D. (2022). Pengaruh minat belajar terhadap hasil belajar siswa kelas VI SDN 1 Gamping. TANGGAP: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(2), 92-109.

Silitonga, P. M., Panggabean, F. T. M., Susanti, N., Sinaga, M., & Situmorang, L. (2022). Hubungan Kemampuan Matematika Dan Kemampuan Awal Dengan Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Kelas XI Pada Pokok Bahasan Larutan Penyangga. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 4(2), 132.

Simatupang, A. (2021). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar siswa pada mata pelajaran kimia di SMA Negeri 2 Kota Jambi. SECONDARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 1(3), 199-205.

Tajussubki & Saifannur. (2022). Pemanfaatan majalah umdah sebagai media pembelajaran santri dayah mudi mesjid raya samalanga aceh. Jurnal pendidikan Indonesia, 6(2), 1-9

Putri, R. R. (2017). Pengembangan e-Magazine pada materi larutan asam dan basa untuk siswa kelas XI MIPA di SMAN 1 kota Jambi. Research and Development of e-Magazine.

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd Negeri Kohod Iii. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255.

Nuraida, N., Susanti, T., & Jailani, M. S. (2022). Desain E-Magazine Pada Mata Pelajaran Biologi Bermuatan High Order Thingking Skill (HOTS) Untuk Siswa SMA/MA. Jurnal Biotek, 10(1), 83–101.