Program Evaluation in Education: A Review of Effectiveness and Challenges

Main Article Content

Indri Septianur Rahmawati

Abstract

The evaluation of educational programs plays a crucial role in enhancing the quality of education but faces complex challenges. Literature research reveals several key issues, including determining appropriate evaluation criteria, measuring long-term impact, and integrating non-academic aspects. Complexity arises from cultural and educational system differences across contexts. Evaluation models like CIPP and Kirkpatrick provide frameworks, yet their implementation requires adaptation to varying contextual aspects. Solutions to these challenges involve developing evaluation capacities at the school level, active stakeholder participation, and the formation of comprehensive evaluation policies. Effective educational program evaluation necessitates an adaptive, creative, and participation-based approach, aiming to contribute positively to the overall improvement of education quality.

Article Details

How to Cite
Program Evaluation in Education: A Review of Effectiveness and Challenges. (2023). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 128-136. https://doi.org/10.19109/elidare.v9i2.20229
Section
Artikel

How to Cite

Program Evaluation in Education: A Review of Effectiveness and Challenges. (2023). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 128-136. https://doi.org/10.19109/elidare.v9i2.20229

References

Abdullah, M. (2020). Manajemen Pendidikan Kontemporer: Konstruksi Pendekatan Berbasis Budaya dan Kearifan Lokal. Bandung: CV Cendekia Press.
Achadah, A. (2019). Evaluasi dalam pendidikan sebagai alat ukur hasil belajar. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial, 6(1), 97-114.
Alya, A. N. A., Rahmadhani, L. W., Azzahra, S. M., & Santoso, G. (2022). Analisis dan Evaluasi: Program Pendidikan Inklusi Melalui Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Transformatif, 1(3), 118-126.
Antariksa, W. F., Fattah, A., & Utami, M. A. P. (2022). Evaluasi program pendidikan pesantren mahasiswa model CIPP (Context, Input, Process, Product). Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 75-86.
Apriyantini, D., & Sjaaf, A. C. (2023, July). Evaluasi Pasca Pelatihan Pelayanan Darah Tenaga Ahli Teknologi Laboratorium Medik. In Prosiding Seminar Nasional Kesehatan Masyarakat Universitas Muhammadiyah Surakarta (pp. 1-35).
Djuanda, I. (2020). Implementasi Evaluasi Program Pendidikan Karakter Model CIPP (Context, Input, Process dan Output). Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu dan Budaya Islam, 3(01), 37-53.
Chandrakirana, A., & Sari, W. (2021). Partisipasi Masyarakat dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di MI Pesantren Modern Bone Macope. Jurnal Mappesona, 4(3), 107-114.
Gardika, A. D. (2017). Pengembangan Instrumen Asesmen Bina Diri bagi Anak Tunagrahita di Sekolah Penyelenggara Pendidikan Inklusif. Doctoral dissertation, Universitas Lampung.
Hia, A. R., Triatmaja, D., Fauzi, R., & Solin, S. N. A. (2022). Implementasi Evaluasi Program Pendidikan di Madrasah Tsanawiyah Swasta Sukaramai. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12175-12180.
Kurniasih, E. S., & Priyanti, N. (2023). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Diferensiasi Terhadap Kemampuan Literasi Baca, Tulis Dan Numerasi Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 8(2), 398-498.
Kurniawan, H., Hakim, L., Sanulita, H., Maiza, M., Arisanti, I., Rismawan, M., ... & Amalia, M. M. (2023). Teknik Penulisan Karya Ilmiah: Cara Membuat Karya Ilmiah yang Baik dan Benar. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Lina, L., Ulfatin, N., & Sultoni, S. (2022). Strategi Kepala Sekolah Menengah Atas Dalam Memaknai Domain Keterampilan Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 7(11), 572-585.
Marzuki, I., & Hakim, L. (2019). Evaluasi Pendidikan Islam. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 1(1).
Mustafa, P. S., & Dwiyogo, W. D. (2020). Kurikulum Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan di Indonesia Abad 21. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 3(2), 422-438.
Munthe, A. P. (2015). Pentingnya Evaluasi Program di Institusi Pendidikan: Sebuah Pengantar, Pengertian, Tujuan dan Manfaat. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(2), 1-14.
Mustoip, S. (2023). Analisis Penilaian Perkembangan dan Pendidikan Karakter di Kurikulum Merdeka Sekolah Dasar. PANDU: Jurnal Pendidikan Anak dan Pendidikan Umum, 1(3), 144-151.
Pradhana, S. K. A., & Roesminingsih, E. (2021). Implementasi Model CIPP Pada Pendidikan dan Pelatihan Kepemimpinan. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(4), 898-907.
Pratama, M. A. G., Alfianto, F., Sa'adah, N. K., & Kamal, M. M. (2023). Teknik Penilaian Hasil Belajar Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(3), 16-24.
Prayitno, E., & Ashari, M. Y. (2023). Peran dan Fungsi Evaluasi dalam Pendidikan Islam. Jurnal Global Ilmiah, 1(1), 48-57.
Ramadhon, S. (2016). Penerapan Model Empat Level Kirkpatrick Dalam Evaluasi Program Pendidikan Dan Pelatihan Aparatur di Pusdiklat Migas. Swara Patra: Majalah Ilmiah PPSDM Migas, 6(1), 43-54.
Resya, K. N. P. (2023). Evaluasi Pembelajaran Dalam Ranah Aspek Kognitif Pada Jenjang Pendidikan Dasar pada MI Assalafiyah Timbangreja. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(2), 403-411.
Rosyad, A. M. (2020). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 159-177.
Saputro, S. A., Santoso, S., & Hasbullah, H. (2023). Evaluasi Program Pendidikan dan Pelatihan Petugas Proteksi Radiasi Medik Tingkat II dengan Model Context, Input, Process, Product (CIPP) (Studi pada Politeknik Kesehatan Jakarta Selatan). EduBiologia: Biological Science and Education Journal, 3(1), 8-16.
Setyaningsih, K. (2017). Esensi Tranformasi Sistem Sentralisasi-Desentralisasi Pendidikan Dalam Pembangunan Masyarakat. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 76-94.
Sumintono, B. (2013). Sekolah Unggulan: Pendekatan Pengembangan Kapasitas Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 1-19.
Trianggono, M. M. (2017). Analisis Kausalitas Pemahaman Konsep Dengan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Pemecahan Masalah Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika dan Keilmuan (JPFK), 3(1), 1-12.
Tussadiyah, H., Zahra, R. A., Jauhara, S., & Zulherman, Z. (2023). Hasil Analisis Permasalahan Implementasi Pembelajaran IPA Kelas VI SDN Pegangsaan Dua 05 Pagi. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 1(6), 198-206.
Winaryo, S. (2020). Evaluasi Program Penyelenggaraan Pendidikan Berkualitas dan Terakses Jenjang Pendidikan Dasar di Provinsi Kalimantan Tengah. Equity in Education Journal, 2(1), 1-10.
Wulandari, A. P., Setianingsih, E., Jaelani, W. R., Yolandha, W., & Mulyana, A. (2023). Optimalisasi Perencanaan Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah Dasar Negeri dan Swasta. Seroja: Jurnal Pendidikan, 2(4), 365-375.
Yusrizal, M. P. (2016). Pengukuran & Evaluasi Hasil dan Proses Belajar. Yogyakarta: Pale Media Prima.