The Principles of Total Quality Management in Building a Quality-Based Educational Institution
Main Article Content
Abstract
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The requirements that must be met by the author are as follows: 1.The author saves the copyright and gives the journal simultaneously with the license under Creative Commons Attribution License which permits other people to share the work by stating that it is firstly published in this journal. 2.The author can post their work in an institutional repository or publish it in a book by by stating that it is firstly published in this journal. 3.The author is allowed to post their work online (for instance, in an institutional repository or their own website) before and during the process of delivery. (see Open Access Effect).
How to Cite
References
Abdullah, A. A., Ahid, N., Fawzi, T., & Muhtadin, M. A. (2023). Peran Guru dalam Pengembangan Kurikulum Pembelajaran. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 3(1), 23–38. https://doi.org/ 10.58578/tsaqofah.v3i1.732
Akbar, D. M., & Yuhertiana, I. (2024). Total Quality Management (TQM) Dalam Meningkatkan Mutu Manufaktur Dan Jasa di PT Karya Giri Palma. Musytari : Neraca Manajemen, Akuntansi, Dan Ekonomi, 6(11), 101–110. https://doi. org/10.8734/musytari.v6i11.4737
Anugrah, R. P., T., F. C. H., Satmoko, N. D., & Muyasaroh, M. (2023). Manajemen Kualitas. Bandung: Widina Media Utama.
Ariani, R., Zainuddin, & Mahtari, S. (2023). Identifikasi Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa SMA Negeri 1 Bati-Bati menggunakan Metode Certainty of Response Index pada Materi Gaya. Journal of Authentic Research, 2(1), 1–25. https://doi.org/10.36312/jar.v2i1. 1032
Ariyani, R. (2017). Implementasi Total Quality Management (TQM) Di Lembaga Pendidikan Tinggi Islam. An-Nahdhah, 11(1), 1–22. https://doi.org/ 10.31219/osf.io/457fz
Babullah, R., Istikhori, Neneng, Natadireja, U., & Nurafifah, S. (2024). Urgensi Kepemimpinan Yang Unggul Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Aksi Nyata : Jurnal Pengabdian Sosial dan Kemanusiaan, 1(3), 60–78. https://doi. org/10.62383/aksinyata.v1i3.286
Bintari, A., Dakir, & Muslimah. (2022). Manajemen Mutu Terpadu dan Implementasinya dalam Dunia Pendidikan. EDUCATOR: Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik dan Kependidikan, 2(2), 1–7. https://doi.org/ 10.51878/educator.v2i2.1306
Firdausi, L., Akhyak, A., & Efendi, N. (2023). Meningkatkan Mutu Lembaga Pendidikan dengan Prinsip-Prinsip Crosby: Penerapan untuk Keunggulan Pendidikan. Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 19(1), 74–85. https://doi.org/10.54069/attaqwa.v19i1.253
Fuad, R., Iswantir, M., Akhyar, M., & Gusli, R. A. (2023). Strategi Manajemen Madrasah Efektif dalam Peningkatan Kualitas Belajar Mengajar. Idarah Tarbawiyah:Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 207–218. https://doi.org/10.32832/idarah.v4i2.15437
Hidayah, N. (2023). Total Quality Manajeman Dalam Meningkatkan Pengelolaan Proses Pendidikan. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7(2), 410–424. https://doi.org/10.24127/att.v7i2.2995
Idrus, S. Al. (2019). Kualitas Pelayanan dan Keputusan Pembelian: Konsep danTeori. Malang: Media Nusa Creative.
Indadihayati, W., & Hariyanto, V. L. (2023). Tinjauan Literatur Tentang Penerapan Prinsip Total Quality Management Dalam Pendidikan Vokasi: Tantangan Dan Peluang. Satya Sastraharing : Jurnal Manajemen, 7(1), 1–20. https:// doi.org/10.33363/satya-sastraharing.v7i1.1029
Indana, N. (2017). Implementasi Total Quality Management (TQM) Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Kasus di MTs Salafiyah Syafi’iyah Tebuireng). Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 62–86. https://doi.org/10.54437/alidaroh. v1i1.8
Indana, N. (2018). Penerapan Kurikulum Terintegrasi Dalam Mengembangkan Mutu Belajar Siswa(Studi Kasus diSMA Darul ‘Ulum1 Unggulan BPPT Jombang). Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 121–147. https://doi.org/10.31538/ nidhomulhaq.v3i1.80
Ismail, F. (2016). Implementasi Total Quality Management (TQM) di Lembaga Pendidikan. Jurnal Ilmiah Iqra’, 10(2), 1–16. https://doi.org/10.30984/jii.v10i2. 591
Jamil, M. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Taman Fajar Dalam Pengembangan Profesionalitas Guru. Jurnal Pendidikan Penggerak, 2(1), 6–10. https://doi.org/ 10.35870/jpp.v1i1.1336
Khamaludin, K., Respatiningsih, I., & Kustiawan, B. (2023). Manajemen Mutu. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management. New Jersey: Pearson Education Inc.
Maknun, A. I. L., Asmedi, N. M., & Safuan. (2024). Implementasi Total Quality Management dalam Meningkatkan Daya Saing Perusahaan. Jurnal Syntax Admiration, 5(8), 3209–3218. https:// doi.org/10.46799/jsa.v5i8.1507
Muhadi, I., Giyoto, G., & Untari, L. (2021). Tata Kelola Stakeholder dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), 256–265. https:// doi.org/10.29040/jiei.v7i1.2209
Muharram, M., Purnamawati, Djawad, Y. A., Darmawang, & Arfandi, A. (2024). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri Palopo. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1541–1550. https://doi.org/10.58230/ 27454312.744
Persada, N. M., Pramono, S. E., & Murwatiningsih. (2017). Pelibatan Orang Tua pada Pendidikan Anak di SD Sains Islam Al Farabi Sumber Cirebon. Educational Management, 6(2), 100–108.
Priyatna, N. M. (2024). Transformasi Digital: Efisiensi dan Inovasi dalam Manajemen Operasional. Economic Reviews Journal, 3(3), 96–108. https://doi.org/ 10.56709/mrj.v3i3.525
Rahmah, U. (2018). The Implementasi Total Quality Management (TQM) di SD Al-Hikmah Surabaya. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 111–131. https://doi.org/10.14421/ manageria.2018.31-06
Sagala, A. H., Nurhaliza, M., Anikmah, S. Al, & Nasution, I. (2024). Peran Kepemimpinan Transformasional dalam Meningkatkan Kinerja Organisasi Pendidikan The Role of Transfor-mational Leadership in Enhancing Educational Organization Performance. JICN: Jurnal Intelek dan Cendikiawan Nusantara, 1(2), 1448–1456.
Sallis, E. (2019). Total Quality Management in Education (Manajemen Mutu Pendidikan), terjemahan oleh Akhmad Ali Riyadi. Yogyakarta: IRCiSoD.
Santoso, A. D., Maja, I., Hayati, Rukiyanto, B. A., & Bangun, E. U. P. B. (2024). Analisis Implikasi Pengembangan Kurikulum Pendidikan Digital terhadap Prestasi Belajar dan Pengalaman Siswa. Jurnal Cahaya Mandalika (JCM), 3(2), 1749–1755. https://doi.org/10.36312/ jcm.v3i2.2247
Sholeh, M. I. (2023). Pengakuan Dan Reward Dalam Manajemen SDM Untuk Meningkatkan Motivasi Guru. COMPETITIVE: Journal of Education, 2(4), 212–234. https://doi.org/10.58355/ competitive.v2i4.41
Suhendri, M. (2024). Implementasi Total Quality Management Dalam Dunia Pendidikan. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(4), 3541–3552. https://doi.org/10.32678/alqalam. v23i3.1506
Suryadi, I., Pamungkas, R. W. P., Wahyudi, F. S., & Wibowo, T. S. (2023). Peran Kepemimpinan Efektif dalam Meningkatkan Kualitas Manajemen Pendidikan. Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(2), 129–145. https://doi.org/10.62504/n7ww8a 59