The Role of the Headmaster in Improving the Quality Management of Students at SDN 015 Samarinda Ulu

Main Article Content

Rina Novita Ningsih
Mukrima

Abstract

This research discusses the role of the school principal in improving the quality management of students at SDN 015 Samarinda Ulu. Through a qualitative approach using interviews and observations as data collection techniques, this study explores the strategies and steps taken by the school principal to advance education in the school. The research findings indicate that the school principal plays a central role in developing the school's vision, mission, and policies, as well as in implementing programs aimed at improving the quality of education. The school principal also plays a role in evaluating and monitoring school performance, using evaluation results to guide sustainable performance monitoring. The results of this study show that the school principal at SDN 015 Samarinda Ulu is not only an administrator but also a visionary leader and effective agent of change in improving the quality management of students. The implications of this research emphasize the importance of the school principal's role in managing and advancing education at the elementary school level, as well as the need for support and cooperation from all education stakeholders.

Article Details

How to Cite
The Role of the Headmaster in Improving the Quality Management of Students at SDN 015 Samarinda Ulu. (2024). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 20-29. https://doi.org/10.19109/fj478r46
Section
Artikel

How to Cite

The Role of the Headmaster in Improving the Quality Management of Students at SDN 015 Samarinda Ulu. (2024). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 20-29. https://doi.org/10.19109/fj478r46

References

Aprilianto, A., Sirojuddin, A., & Afif, A. (2021). Strategi Manajemen Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik. FATAWA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 107-130.

Ekosiswoyo, R. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah yang Efektif Kunci Pencapaian Kualitas Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), 1-13.

Hayudiyani, M., Saputra, B. R., Adha, M. A., & Ariyanti, N. S. (2020). Strategi Kepala Sekolah Meningkatkan Mutu Pendidikan Melalui Program Unggulan Sekolah. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(1), 89-95.

Khoiruddin, M. (2023). Manajemen Mutu dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Pendidikan. QUDWATUNA, 6(2), 162-173.

Latifah, N. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. EDUCATOR: Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 2(2), 175-183.

Leon, I. I. M. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Membentuk Karakter Siswa di SMA Negeri Weluli Kabupaten Belu. Prosiding Ilmu Pendidikan dan Keguruan, 1, 130-140.

Moleong, L. J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nasution, W. N. (2016). Kepemimpinan Pendidikan di Sekolah. Jurnal Tarbiyah, 22(1), 66-86.

Pramudya, A., Nisa, K., Harahap, M. A., Harahap, M. T. S. A., Zuchairunnisa, Z., & Akmalia, R. (2023). Peran Dan Tanggung Jawab Kepala Sekolah Dalammeningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 1333-1336.

Purnama, B. J. (2016). Optimalisasi Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Upaya Peningkatan Mutu Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan UNY, 12(2), 27-36.

Rostini, D., Karyana, K., Habibi, M. F., Yuningsih, Y., & Azhari, A. (2022). Manajemen Kepala Sekolah Sebagai Agen Perubahan Dalam Mewujudkan Moderasi Beragama di SMP Islam Terpadu Al-Huda Kota Sukabumi. MUNTAZAM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(02), 95-109.

Sugiyanto, E., & Abdullah, G. (2022). Peran Kepemimpinan Visioner Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Budaya Sekolah Adiwiyata di Smp Negeri 1 Lasem Kabupaten Rembang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7999-8011.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Tindakan Komprehensif. Bandung: Alfabeta.

Sunarso, A. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Upaya Peningkatan Mutu Guru di SMK Ma’arif Nu 1 Kembaran Banyumas. Ar-Rihlah: Jurnal Inovasi Pengembangan Pendidikan Islam, 5(1), 105-154.

Supriadi, E., & Awang, M. B. (2018). Hubungan Kepemimpinan Pengajaran Kepala Sekolah dan Disiplin Kerja Guru Terhadap Prestasi Akademik Siswa. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 117-134.

Zahro, A. M. R., Sobri, A. Y., & Nurabadi, A. (2018). Kepemimpinan Perubahan Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 358-363.