Implementation of Library Management in Increasing Student Literacy Interest at SMK Islam Nurul Hikmah Sangatta

Main Article Content

Mukrima
Rina Novita Ningsih

Abstract

This research aims to analyze and evaluate the library management at SMK Islam Nurul Hikmah Sangatta with the objective of providing improvement recommendations. The research approach employed is qualitative with a case study method. Informants in this study include library staff, teachers, and students. The data collection techniques utilized are interviews and direct observation of library facilities and services. The collected data were analyzed qualitatively using thematic analysis techniques. The research findings indicate that library management at the mentioned vocational school faces challenges primarily in terms of resource availability, infrastructure, collection management, and library services. Improvement recommendations include adequate budget allocation, staff training, active involvement of all school members, implementation of information technology, and periodic evaluation. The implications of this research are expected to enhance the quality of library services and student reading interest, thereby positively contributing to academic achievement at SMK Islam Nurul Hikmah Sangatta.

Article Details

How to Cite
Mukrima, & Ningsih, R. N. (2024). Implementation of Library Management in Increasing Student Literacy Interest at SMK Islam Nurul Hikmah Sangatta. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 62-69. https://doi.org/10.19109/elidare.v10i1.22004
Section
Artikel

How to Cite

Mukrima, & Ningsih, R. N. (2024). Implementation of Library Management in Increasing Student Literacy Interest at SMK Islam Nurul Hikmah Sangatta. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 62-69. https://doi.org/10.19109/elidare.v10i1.22004

References

Agustina, A., Ramli, M., & Syamsudduha, S. (2020). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Madrasah di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 5 Bulukumba. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 13-26.

Amir, M. F. (2015). Proses Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Dalam Memecahkan Masalah Berbentuk Soal Cerita Matematika Berdasarkan Gaya Belajar. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah di Bidang Pendidikan Matematika, 1(2), 159-170.

Anggraeni, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran IPS di Kelas Tinggi. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 8(1), 84-90.

Apriyani, D., Harapan, E., & Houtman, H. (2021). Manajemen Perpustakaan Sekolah Dasar. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 6(1), 132-139.

Awaliyah, S., Badarussyamsi, B., & Putra, D. (2024). Manajemen Perpustakaan dalam Meningkatkan Literasi Informasi Peserta Didik di SMP Negeri 19 Kota Jambi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 5791-5796.

Hermawan, A. H., Hidayat, W., & Fajari, I. (2020). Manajemen Perpustakaan Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 5(1), 113-126.

Karima, O. N. (2021). Pengelolaan Perpustakaan sebagai Alternatif Penguatan Budaya Literasi di SD Muhammadiyah Sudagaran Wonosobo. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 6(1), 85-96.

Martutik, M., Setiawan, S., Safii, M., Ansor, S., Ernaningsih, D. N., Shobirin, M. S. H., & Aisiyah, N. (2019). Peningkatan Kapasitas Manajemen Perpustakaan Untuk Mendukung Gerakan Literasi Sekolah. In: Prosiding Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, Universitas Negeri Malang.

Munir, I., Tabaga, A., & Regar, P. M. (2015). Implementasi Undang-Undang Ri Nomor 43 Tahun 2007 Tentang Perpustakaan Di Badan Perpustakaan Arsip Dan Dokumentasi Provinsi Sulawesi Utara Menurut Persepsi Pustakawan. ACTA DIURNA KOMUNIKASI, 4(5), 1-8.

Rusli, R. K., Krisdiantoro, W. T., Rangkuti, Y. Y., & Maryani, N. (2022). Manajemen Perpustakaan Dalam Meningkatkan Program Literasi Siswa. Tadbir Muwahhid, 6(1), 77-93.

Shintawati, Y. (2018). Pengaruh Ketersediaan Koleksi Buku Penunjang Bagi Kebutuhan Belajar Siswa: Studikasus Di Perpustakaan Sekolah Dasar Negeri Larangan Tokol 1 Kecamatan Tlanakan Pamekasan Madura. Tibanndaru: Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 2(2), 26-39.

Supriati, E. (2021). Manajemen perpustakaan dalam mendukung gerakan literasi digital di Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Madiun. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 9(2), 201-218.

Yektyastuti, R., Mawardini, A., Novia, D. A., Dewi, N. A., & Ramdani, A. (2024). Peningkatan Literasi Baca Anak Melalui Pojok Literasi Dan Pengelolaan Perpustakaan Di Sdn Pasir Muncang 02. Educivilia: Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 5(1), 22-33.

Zohriah, A. (2017). Efektivitas Pelayanan Perpustakaan Sekolah. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(01), 102-110.

Zubaidah, S. (2018). Mengenal 4C: Learning and Innovation Skills Untuk Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. In 2nd Science Education National Conference 13(2), 1-18.