Technology Based on Education Management and Islamic Boarding School Dalam Mencetak Peserta Didik Yang Unggul Melalui Program Unggulan (Prodistik) di Madrasah Aliyah Zainul Hasan 1 Genggong

Main Article Content

Habibah Putri
Ismatul Izzah
Poppy Rachman

Abstract

This research aims to explore the effectiveness of distinctive flagship programs, focusing on how technology integration contributes to cultivating outstanding and pesantren-spirited students through the Prodistik program. The research method employed a qualitative approach, utilizing data collection techniques such as participatory observation and in-depth interviews with students, educators, and Prodistik heads to gain a comprehensive understanding and stakeholders' perceptions of technology-based and pesantren-integrated education management in shaping outstanding students at Madrasah Aliyah Zainul Hasan Genggong. The findings indicate that the implementation of technology-based and pesantren-integrated education management at the madrasah successfully merges traditional values with technology and serves as an inspiration for other educational institutions. This success is evidenced by graduates proficient in technology with a pesantren spirit, easily accepted in the workforce and universities.

Article Details

How to Cite
Technology Based on Education Management and Islamic Boarding School Dalam Mencetak Peserta Didik Yang Unggul Melalui Program Unggulan (Prodistik) di Madrasah Aliyah Zainul Hasan 1 Genggong. (2024). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 1-8. https://doi.org/10.19109/sz21jr67
Section
Artikel

How to Cite

Technology Based on Education Management and Islamic Boarding School Dalam Mencetak Peserta Didik Yang Unggul Melalui Program Unggulan (Prodistik) di Madrasah Aliyah Zainul Hasan 1 Genggong. (2024). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 1-8. https://doi.org/10.19109/sz21jr67

References

Abdullah, A. H. (2020). Reform of The Islamic Education System in Indonesia According to Azyumardi Azra. Islam Universalia: International Journal of Islamic Studies and Social Sciences, 2(1), 34-108.

Arifudin, M., Sholeha, F. Z., & Umami, L. F. (2021). Planning (Perencanaan) Dalam Manajemen Pendidikan Islam. MA'ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 2(02), 162-183.

Faizah, I. N., Hariyati, N., & Wijayati, D. T. (2022). Evaluasi Model Cippo Pada Pelaksanaan Program Prodistik Di Madrasah Aliyah Negeri 2 Gresik. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4), 2968-2977.

Habsy, B. A. (2017). Seni memehami penelitian kuliatatif dalam bimbingan dan konseling: studi literatur. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 90-100.

Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep dasar evaluasi dan implikasinya dalam evaluasi pembelajaran pendidikan agama Islam di sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 159-181.

Hambali, D. S., Rizal, A. S., & Nurdin, E. S. (2020). Implementasi Pragmatisme Pada Pendidikan Tinggi Vokasional Abad XXI. Jaqfi: Jurnal Aqidah dan Filsafat Islam, 5(1), 83-100.

Haningsih, S. (2008). Peran Strategis Pesantren, Madrasah dan Sekolah Islam di Indonesia. el-Tarbawi, 1(1), 27-39.

Ikhwan, A. (2017). Development of Quality Management Islamic Education in Islamic Boarding School. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 1(1), 91-117.

Indriyani, R. (2022). Implementasi Program Terapan Bidang Teknologi Informasi dan Komunikasi (Prodistik) dalam Menegembangkan Kompetensi TIK Peserta Didik di Madrasah Aliyah Negeri 2 Jember. Doctoral dissertation: UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.

Jamil, N. A., Masyhuri, M., & Ifadah, N. (2023). Perspektif Sejarah Sosial dan Nilai Edukatif Pesantren dalam Pendidikan Islam. Risalatuna: Journal of Pesantren Studies, 3(2), 197-219.

Komariah, N. (2016). Pondok Pesantren Sebagai Role Model Pendidikan Berbasis Full Day School. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 221-240.

Kurdi, M. S. (2021). Realitas Virtual Dan Penelitian Pendidikan Dasar: Tren Saat Ini dan Arah Masa Depan. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 1(4), 60-85.

Nasution, S, dkk. (2021). Teks Laporan Hasil Observasi untuk Tingkat SMP Kelas. VIII. Bogor: Guepedia.

Nata, A. (2018). Pendidikan Islam di Era Milenial. Conciencia, 18(1), 10-28.

Nugraha, M. (2018). Manajemen kelas dalam meningkatkan proses pembelajaran. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 4(01), 27-44.

Nurlindah, N., Mustami, M. K., & Musdalifah, M. (2020). Manajemen Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Idaarah, 4(1), 40-51.

Rifky, S., Yani, A., & Cahyani, D. (2023). Implementasi Manajemen PTKIS Berbasis Pondok Pesantren (Studi di STISHK Kuningan). Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi [JMP-DMT], 4(4), 406-411.

Sanga, L. D., & Wangdra, Y. (2023, September). Pendidikan Adalah Faktor Penentu Daya Saing Bangsa. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 5. 84-90.

Sriyanto, H., & Nuh, A. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter. Dalam Wawasan Pendidikan Global, hal 47-78.

Putri, H. S., Mahensahrani, R. K., Prabandito, T. F., Al Bahri, M. A., & Akbar, R. (2022). Analisis Perspektif Agama Dalam Penerapan Teknologi Cryonics. Moderasi: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 1(01), 1-25.

Zebua, F. R. S. (2023). Analisis Tantangan dan Peluang Guru di Era Digital. Jurnal Informatika dan Teknologi Pendidikan, 3(1), 21-28.