Strategic Program Management of Matriculation in Enhancing Competence of Learners at MTs Zainul Hasan Genggong Probolinggo.

Main Article Content

Tharikah Naqsyabandiyah
Ismatul Izzah
Arifia Retna Yunita

Abstract

Strategy management is an approach or process used by organizations to plan, implement, and evaluate strategic steps in achieving the objectives that have been carried out. The matriculation program is a Study Program that provides initial debriefing for new students before active learning. The competence of new learners is the ability that students must have or achieve after participating in learning. The abilities possessed by these students are a combination of knowledge, skills, values and attitudes that are reflected in the habit of thinking and acting. The research used a qualitative approach descriptive method. This study examines the implementation of the matriculation program. Implementation contains the meaning of planning, implementation and supervision. The purpose of the study was to find out 1) Implementation of Matriculation Program Strategy Management at MTs Zainul Hasan Genggong, 2) Matriculation Program Process at MTs Zainul Hasan Genggong, 3) Matriculation Program Evaluation at MTs Zainul Hasan Genggong. The results showed that MTs Zainul Hasan Genggong has successfully implemented the Matriculation program, amtsilaty method and yanbu'a method using well-structured strategy management.

Article Details

How to Cite
Strategic Program Management of Matriculation in Enhancing Competence of Learners at MTs Zainul Hasan Genggong Probolinggo. (2024). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 70-76. https://doi.org/10.19109/elidare.v10i1.22107
Section
Artikel

How to Cite

Strategic Program Management of Matriculation in Enhancing Competence of Learners at MTs Zainul Hasan Genggong Probolinggo. (2024). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 70-76. https://doi.org/10.19109/elidare.v10i1.22107

References

Arfizal, R. A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pengenalan Hardware Komputer Menggunakan Augmented Reality Untuk Matrikulasi di Program Studi Pendidikan Teknologi Informasi dan Komputer. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pengajaran (JIPP), 2(1), 26-34.

Bahroyni, S., Fauzi, U., & Najib, M. B. A. (2022). Manajemen Program Matrikulasi Pembelajaran Maharatul Kalam di CIBI (Cahaya Ilmu Bahasa Intelektual). Mahira: Journal of Arabic Studies, 2(2), 107-122.

Dalimunthe, R. A. (2020). Strategi Pembelajaran Kitab Kuning di Pesantren. Medan: Perdana Publishing.

Fadlilah, N. (2016). Desain Materi Matrikulasi Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Lulusan Sekolah Menengah Pertama di Madrasah Aliyah Al-Azhar Andong Boyolali. Doctoral dissertation, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Fatah, A., & Hidayatullah, M. (2021). Penerapan Metode Yanbu’a Dalam Meningkatkan Kefasihan Membaca Alquran di Pondok Pesantren Darul Rachman Kudus. Jurnal Penelitian, 15(1), 169-206.

Huljannah, A. M., & Suryana, D. (2022). Perkembangan emosional anak di taman kanak-kanak sani ashilla ditinjau dari orang tua yang bekerja. Jurnal Family Education, 2(2), 192-196.

Kurniasari, A. (2022). Manajemen Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren. Jurnal Studi Islam dan Kemuhammadiyahan (JASIKA), 2(1), 20-27.

Laila, A. N., & Rohman, F. (2018). Pesantren Amtsilati Sebagai Role Model Pendidikan Berbasis Anti Radikalisme di Jepara. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 1(2), 22-30.

Maharani, S. I., & Chotimah, C. (2023). Strategi Supervisi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. SKILLS: Jurnal Riset Dan Studi Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 51-61.

Mutaqin, Z. (2020). Manajemen Strategi Program Matrikulasi Dalam Pengembangan Penguasaan Kitab Kuning Bagi Siswa Kelas X Ma Wahid Hasyim Yogyakarta. Doctoral dissertation, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Nihwan, M., & Paisun, P. (2019). Tipo¬¬logi Pesantren (Mengkaji Sistem Salaf dan Modern). Jurnal Pemikiran dan Ilmu Keislaman, 2(1), 59-81.

Nurnaningsih, A., Norrahman, R. A., & Wibowo, T. S. (2023). Pemberdayaan Sumber Daya Manusia dalam Konteks Manajemen Pendidikan. Journal of International Multidisciplinary Research, 1(2), 221-235.

Palufi, A. N., & Syahid, A. (2020). Metode Yanbu’a Sebagai Pedoman Membaca Al-Qur’an. Attractive: Innovative Education Journal, 2(1), 32-40.

Prayogi, A. (2021). Pendekatan Kualitatif Dalam Ilmu Sejarah: Sebuah Telaah Konseptual. Historia Madania: Jurnal Ilmu Sejarah, 5(2), 240-254.

Saputro, W. T. (2020). Metode Deskripsi Untuk Mengetahui Pola Belanja Konsumen Pada Data Penjualan. INTEK: Jurnal Informatika dan Teknologi Informasi, 3(1), 25-33.

Sholehuddin, A., & Wijaya, M. (2019). Implementasi Metode Amtsilati Dalam Meningkatkan Kemampuan Maharah Qiro’ah. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 47-64.

Sudrajat, D., & Moha, M. I. (2015). Ragam Penelitian Kualitatif. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–99.

Syafii, A., Bahar, B., Shobicah, S., & Muharam, A. (2023). Pengukuran Indeks Mutu Pendidikan Berbasis Standar Nasional. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(7), 1697-1701.