The Role of Government Institutions and Society in Improving the Quality of Education
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The requirements that must be met by the author are as follows: 1.The author saves the copyright and gives the journal simultaneously with the license under Creative Commons Attribution License which permits other people to share the work by stating that it is firstly published in this journal. 2.The author can post their work in an institutional repository or publish it in a book by by stating that it is firstly published in this journal. 3.The author is allowed to post their work online (for instance, in an institutional repository or their own website) before and during the process of delivery. (see Open Access Effect).
How to Cite
References
Aristin, N. F. (2015). Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Anak Putus Sekolah Tingkat Sekolah Menengah Pertama (SMP) di Kecamatan Bondowoso. Jurnal Pendidikan Geografi, 20(1), 30–36. https://doi.org/10.17977/um017v20i12015p030
Budijanto, O. W., & Rahmanto, T. Y. (2021). Pencegahan Paham Radikalisme Melalui Optimalisasi Pendidikan Hak Asasi Manusia di Indonesia. Jurnal HAM, 12(1), 57–74. https://doi.org/10.30641/ham.2021.12.57-74
Fajar, A. (2024). Politik Hukum Anggaran Negara Di Bidang Pendidikan Nasional Sebagai Perwujudan Amanah Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945. Journal of Innovation Research and Knowledge, 4(2), 1303–1324.
Firmansyah, M. D., Sugihartini, D. P., & Rachman, I. F. (2024). Transformasi Pendidikan Melalui Kolaborasi Pemerintah, Swasta, Dan Masyarakat Untuk Literasi Digital Demi Pembangunan Berkelanjutan 2030. MERDEKA : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(4), 317–327. https://doi.org/10.62017/merdeka.v1i4.1246
Gusniati, J., Jahera, J., Zulkifli, A., & Ananda, R. (2024). Standar Sarana dan Prasarana Pendidikan Dasar Dalam Meningkatkan Proses Pembelajaran Yang Efektif. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 11(2), 572–582. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v11i2.4324
Huda, S., Sugandi, Y. S., & Sumadinata, W. S. (2023). Inovasi Kebijakan Pendidikan di Pemerintah Provinsi Jawa Barat. Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 6(2), 519–528. https://doi.org/10.37329/ganaya.v6i2.2526
Inkiriwang, R. R., Singal, R., & Roeroe, J. V. (2020). Kewajiban Negara Dalam Penyediaan Fasilitas Pendidikan Kepada Masyarakat Menurut Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidkan Nasional. Quarterly Journal of Health Psychology, 8(32), 73–92.
Irshadi, F., & Ivanna, J. (2024). Meningkatkan Akses dan Kualitas Pendidikan di Palu, Sulawesi Tengah: Kebijakan Publik untuk Membangun SDM Unggul. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 19921–19932.
Kartono, S. M. A. N., Ariyah, Viana, V. O., & Kolis, N. (2024). Analisis Peran Komite Sekolah Dalam Pembiayaan Pendidikan Di SMP N 2 Boja Kendal. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3744–3755. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13921
Khikmah, N. (2020). Manajemen Sarana Dan Prasarana Untuk Mengembangkan Mutu Pendidikan. JAMP: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan, 3(2), 14–21. https://doi.org/10.17977/um027v3i22020p123
Larasati, N., Apriliana, S. M. A., Sapitri, I. N., Supriyadi, & Izzatika, A. (2022). Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar. Pedagogika: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan, 10(1), 12–17. https://doi.org/10.30598/pedagogikavol12issue2page309-318
Maujud, F. (2017). Peran Partisipasi Masyarakat dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah (Studi Kasus di Madrasah Ibtidaiyah Islahul Muta’allim Pagutan Kota Mataram). Palapa, 5(2), 92–121. https://doi.org/10.36088/palapa.v5i2.48
Maulido, S., Karmijah, P., & Rahmi, V. (2024). Upaya Meningkatkan Pendidikan Masyarakat Di Daerah Terpencil. Jurnal Sadewa: Pembelajaran dan Ilmu Sosial, 2(1), 3021–7377. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.488
Nursiniah, S., & Aliyyah, R. R. (2024). Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah (BOS) pada Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 3(3), 2832–2855. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i3.12275
Rasidi, M. A., & Ernaliana. (2021). Standar Kualitas Pendidikan Dasar Di Nigeria: Studi Kepustakaan. El Midad: Jurnal PGMI, 13(1), 41–49. https://doi.org/10.20414/elmidad.v13i1.3456
Ruswan, A., Rosmana, P. S., Oktafrina, A., Rahmawati, A., Apriliani, D., Nurfaoziah, K., … Zahra, N. V. (2023). Penerapan Kurikulum Merdeka dengan Model Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 31676–31684. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i3.12175
Sartika, S. H., Dahlan, D., & Waspada, I. (2018). Kompetensi Guru Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Melalui Kebiasaan Belajar Siswa. Jurnal MANAJERIAL, 17(1), 39–51. https://doi.org/10.17509/manajerial.v17i1.9760
Selviana, M., Syahputra, I. R., Mawaddah, A., Fachri, M. R., & Ramadhan, S. (2024). Tanggung Jawab Negara Dalam Pemenuhan Hak Atas Pendidikan Menurut Undang-Undang 1945. Mediation : Journal of Law, 3(2), 44–51. https://doi.org/10.51178/mjol.v3i2.2004
Supardi, Qurtubi, A., & Fatoni, H. (2023). Kemitraan Sekolah dan Komite Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP IT Raudhatul Jannah Cilegon. Journal on Education, 5(4), 11196–11203. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2053
Tujiyono, T. (2023). Peran Komite bagi Kemajuan Sekolah dalam Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Edukasi, 1(1), 93–102. https://doi.org/10.60132/edu.v1i1.111
Wulan, D. J., Mustoip, S., & Hidayati, N. (2023). Strategi Komunikasi Dalam Pembentukan Organisasi Komite Sekolah di TK Negeri Sendang Kabupaten Cirebon. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial dan Humaniora, 1(3), 177–195. https://doi.org/10.47861/tuturan.v1i3.411
Zurwanty, R. H., Indra, N., & Sari, V. P. (2023). Akses Pendidikan Anak Keluarga Miskin (Di Sungai Pisang Kota Padang). INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 830–838.