Partisipasi Masyarakat dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Maroanging Kabupaten Bulukumba

Main Article Content

Samsiah Samsiah
Misykat Malik Ibrahim
Musdalifah Musdalifah

Abstract

This research aims to analyze and examine the effect of leadership style of headmaster to teacher discipline at Madrasah Ibtidaiyah of Bulukumba Regency, South Sulawesi. This research is a quantitative research with the ex post facto method. Respondents in this study as much as 92 teachers, taken at random. The data collection techniques used is a questionnaire then analyzed by using regression analysis to examine the hypotheses. The results of this study indicate that the leadership style of headmaster influential positive and significant to teacher discipline with determinants coefficient of 0,305. So, teacher discipline 30,5% influenced by the leadership style of headmaster and 869,5%  determined by another factor.

Article Details

How to Cite
Samsiah, S., Ibrahim, M. M., & Musdalifah, M. (2018). Partisipasi Masyarakat dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Maroanging Kabupaten Bulukumba. El-Idare: Journal of Islamic Education Management, 4(2), 171-181. https://doi.org/10.19109/elidare.v4i2.3646
Section
Artikel

How to Cite

Samsiah, S., Ibrahim, M. M., & Musdalifah, M. (2018). Partisipasi Masyarakat dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Maroanging Kabupaten Bulukumba. El-Idare: Journal of Islamic Education Management, 4(2), 171-181. https://doi.org/10.19109/elidare.v4i2.3646

References

Amiruddin. 2017. Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, vol. 7 no. 2 (Desember 2017). http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/idaroh/article/download/2261/1689
Astuti dan Danial. 2019. Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Membangun Budaya Madrasah yang Kondusif di Madrasah Aliyah Negeri. Journal of Islamic Education Management, vol. 5 no. 1 (Juni 2019). http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/El-idare/article/view/3495/2333
Hasibuan, Malayu S.P. 2009. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Kartono, Kartini. 1986. Pemimpin dan Kepemimpinan. Jakarta: Rajawali.
Kasim, Andi Hasmawati. 2017. Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kedisiplinan Guru di SDN No 119 Karassing Kecamatan Herlang Kabupaten Bulukumba. Laporan Penelitian. UIN Alauddin Makassar.
Kurniadi, Didin dan Imam Machali. 2016. Manajemen Pendidikan. Cet. III; Jogjakarta.
Rusyan, Tabrani. 2006. Pendidikan Budi Pekerti. Bandung: Sinergi Pustaka Indonesia.
Sinungan, Muchdarsyah. 2003. Produktivitas Apa dan Bagaimana. Jakarta: Bumi Aksara.
Sukardi. Metodologi Penelitian pendidikan. Cet. I; Jakarta Bumi Aksara.
Wahdjosumidjo. 2011. Kepemimpinan Kepala Sekolah. Cet.VIII; Jakarta: Rajawali Pers.
Zuryati, dkk. 2015. Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru pada SDN 7 Muara Dua Lhoksuemawe. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, vol. 3 no. 2 (Mei 2015). http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/JAP/article/view/2540/2387