Improving Student Learning Outcomes Through the Implementation of the Active Knowledge Sharing Learning Model at SMA Negeri 3 Langsa
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
-
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and earlier and greater citation of published work.
Bio Ilmi: Jurnal Pendidikan by http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/bioilmi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Andi, M, Arifin, M dan Anshar, A.( 2021). Model Pembelajaran Active Knowledge and Sharing Intelectually, Media Sains Indonesia, Bandung.
Ananda, R dan Fadhil, M. (2018). Statistik Pendidikan (Teori dan Praktik dalam Pendidikan), Penertbit Widya Puspita, Medan.
Arikunto, S. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan RND, Alfabeta, Bandung.
Aswat, H., Sari. E.R., Aprilia, R., Fadli, A, dan Milda.(2021). Implilkasi Dostance Learning Di Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Kecerdasan Emosional Anak. Jurnal Basicedu. 5(2):761-771.
Budi, T.S. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Praktik Kelistrikan Otomotif SMK di Kota Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Vokasi. 6(1):111-120.
Dewi, S., Defit, S dan Yunus, Y. (2021). Akurasi Pemetaan Kelompok Belajar Siswa Menuju Prestasi Menggunakan Metode K-Means. Jurnal Sistim Informasi dan Teknologi. 3(1):28-33.
Fajri, N., Yoesoef, A dan Nur, M. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Dengan Strategi Joyfull Learning Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Pelajaran IPS Kelas VII MTsN Meuraxa Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah. 1(1):98-109.
Fauzy, A. (2019). Metode Sampling, Universitas Terbuka, Banten.
Farisshana, L. 2016. Pengaruh penggunaan model active knowledge sharing terhadap hasil belajar siswa pada konsep dunia hewan. Skripsi. Jakarta : UIN Syarif Hidayatullah.
Hasbi, I. (2021). Administrasi Pendidikan, Widiana Bhakti Persada, Bandung.
Komarudin dan Sarkadi. (2017). Evaluasi Pembelajaran, Universitas Negeri Jakarta, Jakarta.
Lahir, S., Ma’ruf, M.H., dan Tho’in, M. (2017). Peningkatan Prestasi Belajar Melalui Model Pembelajaran Yang Tepat Pada Sekolah Dasar Sampai Perguruan Tinggi. Jurnal Endunomika. 1(1):1-8.
Maryanti, S., dan Kurniawan, D. T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Stop Motion Untuk Pembelajaran Biologi Dengan Aplikasi Picpac. Jurnal BIOEDUIN : Program Studi Pendidikan Biologi. 8(1):26–33.
Mustofa, A. (2013). Uji Hipotesis Statistik. Gapura Publishing, Yogyakarta.
Nuryadi, T.D. Astuti, E.S. Utami, dan Budiantara. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Sibuku Media, Yogyakarta.
Negara, I.C. (2018). Penggunaan Uji Chi Square Untuk Mengetahui Pengaruh Tingkat Pendidikan dan Umur Terhadap Pengetahuan Penasun Mengenai HIV-AIDS di Provinsi DKI Jakarta. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Terapannya 2018. p-ISSN : 2550-0384; e-ISSN : 2550-0392.
Ni’mah, A. 2017. Efektivitas Model Pembelajaran Active Knowledge Sharing dengan Pendekatan Saintifik terhadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa Pada Materi Segiempat MTs Tarbiyatul Islamiyah Batangan Tahun Pelajaran 2016”/2017. (Skripsi, Fakultas Sains dan Teknologi, UIN Walisongo:Semarang). Diakses dari http://eprints.walisongo.ac.id.
Rukmaningsih. Adnan G, dan Latief, M.A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan (Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas). Penerbit Erhaka Utama, Yogyakarta.
Saenab, S. Yunus, S.R, dan Virninda, A.N. (2023). Sebuah Kajian Deskriptif Tentang Peran PJBL Dalam Melejitkan Keterampilan Komunikasi dan Kolaborasi Mahasiswa. Jurnal e-prints UNM. 8(5):45-50.
Sari, Y., Cawang dan Hadiarti, D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran (Active Knowledge Sharing) Berbantuan Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Sub Materi Konfigurasi Eklektron Kelas X SMA Negeri 5 Pontianak. Jurnal Ar-Razi.5 (2):298-306.
Sundayana, R. 2014. Statistika Penelitian Pendidikan. Alfabeta, Bandung.
Sirait, S.C. (2017). Tanggung Jawab Pemerintah Untuk Memberikan Pendidikan Kepada Anak Terlantar Dalam Perspektif Undang-Undang Perlindungan Anak. Jurnal Ilmu Hukum, 2(1):158-181.
Trinova, Z. (2017). Hakikat belajar dan Bermain Menyenangkan Bagi Peserta Didik. Jurnal Al-Ta’alim,1(3):209-215.
Turhusna, D dan Solatun, S. (2020). Perbedaan Individu Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal As-Sabiqun. 2(1):28-42.
Tyas, E.N. (2014). Peningkatan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar Subtema Tugasku Sehari-Hari di Rumah Menggunakan Model Pembelajaran Savi Pada Siswa Kelas II SDN 1 Bolo. Scholaria, 4(3):68-82.
Usmadi. (2020). Pengujian Prasyarat Analisis (Uji Homogenitas dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan.7(1):50-62.
Yamin, M. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Active Knowledge Sharing Untuk Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi dan Hasil belajar IPA Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Batuklian Tahun Pelajaran 2017/2018. Photosynthetica, 2(1):1–13.