Application of the Team Games Tournament (TGT) Model to Improve Biology Learning Outcomes at SMAN 1 Sultan Daulat
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
-
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and earlier and greater citation of published work.
Bio Ilmi: Jurnal Pendidikan by http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/bioilmi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Abidin, A. M. (2019). Kreativitas guru menggunakan model pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(2) : 225-238.
Agustini, M,. Dibia, Kt. & Suartama, Kd. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran TGT Berbantuan Media Flip Chart Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. MIMBAR PGSD, 2(1): 1-11.
Agustianti R, Pandriadi, Nussifera L, Wahyudi L, Angelianawati, Meliana I, Alfiani, S.E, Nurlaila Q, Simarmata N, Sophan H. I, Pawan E, Ikhram F, Dwi A. A, Ratnadewi, & Rai H. I. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Makasar: CV.Tohar Media.
Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoritis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). Indonesian Journal of Education, 6(1): 19-32.
Cahyono, Tri. (2015). Statistik Uji Normalitas. Purwoketo: Yayasan Sanitarian Banyumas (Yasamas).
Eka, A. M. 2020. Penerapan Model Pembelajaran TGT (Team Games Tournament) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Biologi. Indonesia Journal of Educational Development 1(2): 322-334.
Emelda, Yuhelman N, & Rahayu N. J. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) pada Materi Pokok Hukum-Hukum Dasar Kimia untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa (Kelas X MIPA SMAN 2 Teluk Kauntan. JOM FTK UNIKS, 1(1): 127-136.
Huda, M. (2013). Cooperative Learning Metode, Teknik, Struktur dan Model Penerapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Indra, I. (2017). Upaya Guru dalam Meningkatkan Minat Belajar Pai Siswa SMP Negeri 2 Banda Aceh. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan (FTK). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh: Skripsi Online.
Komari, N. P. (2015). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, dan Minat Siswa Terhadap prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMK Kesehatan Di Kota Tanggerang. Jurnal Pujangga. 1(2) : 80.
Nasution, S. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran TGT Dalam Mata Pelajaran PKN Kelas VI SDN 097 Gunung Barani. Jurnal Guru Kita PGSD, 1(3): 145-146.
Nuraini H. I, Nursamsu., & Setyoko. (2023). Pengembangan Modul Biologi Berbasis Guided Discovery Learning pada Kelas VII SMPN 13 Langsa. Bioilmi: Jurnal Pendidikan. Universitas Samudra, 9(2): 1-12.
Nuryadi. (2017). Dasar-Dasar Statistik Penelitian. Yogyakarta: Sibuku Media.
Rachma T.A, Dyas F.A, & Nuryani P. 2019. Penerapan Model Pembelajaran TGT untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia. 4(3): 147-156.
Rusmono. (2017). Strategi Pembelajaran Problem Based Learning. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Satriawati. (2019). Evektivitas Penerapan Model Pembelajaran TGT (Team Games Tournament) terhadap Prestasi Belajar Biologi pada Siswa Kelas XII MIA-5 MAN 3 Medan. Jurnal Biolokus, 2(2): 201-208.
Setiawan Z, Anna L. H., & Sadrina. (2021). Penerapan TGT (Team Games Tournament) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Kelas X Teknik Instalasi Tenaga Listrik SMKN 2 Sigli. Jurnal Edukasi Elektro. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh. 5(2) : 131-137.
Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta : Rineka Cipta
Slavin E. Robert. (2015). Cooperative Learning, Teori, Riset dan Praktik. Bandung. Nusa Media
Sofyan, E. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Team Games Tournament) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika dan IPA. 2(2) : 227-237.
Supriadi, G. (2021). Statistik Penelitian Pendidikan. Karang Malang Yogyakarta: Uny Press. 47-186.
Trianto. 2016. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.
Ulwiyah, N & Sri, I. S. (2018). Hubungan Model Pembelajaran dengan Tingkat Pemahaman Siswa pada Mata Pelajaran PAI di Madrasah Tsanawiyah. Jurnal Pendidikan Islam. Universitas Pesantren Tinggi Darul Ulum (Unipdu) Jombang Indonesia. 2(1): 137-156.
Yudianto. W.D. Sumardi, K., & Berman E. (2014). Model Pembelajaran Team Games Tournament untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Journal of Mechanical Engineering Education. Universitas Pendidikan Indonesia. 1(2): 323-330.