Validation of Problem-Based Learning Videos on Environmental Pollution Material for Class VII SMP NU Palangkaraya
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
-
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges and earlier and greater citation of published work.
Bio Ilmi: Jurnal Pendidikan by http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/bioilmi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Alawiyah, T., & Hasanah. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Materi Kalor Dengan Menggunakan Video Animasi Berbasis Problem Based Learning pada Siswa Kelas V SD. Lemkomindo, 2(1), 3-4.
Ardianti, R., Sujarwanto, E., & Surahman, E. (2021). Problem-based Learning: Apa dan Bagaimana. DIFFRACTION: Journal for Physics Education and Applied Physics, 3(1), 27-35.
Yuliono, S. N., Sarwanto, & Wahyuningsih, D. (2014). Video Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(1), 70-76.
Yuliono, S. N., Sarwanto, & Wahyuningsih, D. (2014). Video Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Kalor Untuk Siswa Kelas ViI. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(1).
Aini, Q., Ningsih, K., & Wahyuni, E. S. (2023). Kelayakan Media Pembelajaran Biocard Pada Materi Sistem Pencernaan Kelas Viii Smpn 14 Pontianak. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 9(2), 71-72.
Ambarsari, W., Santosa S, & Maridi. (2013). Application of guided inquiry learning to science process skills. journal of biological education, 5(1), 81-95.
Anggreni, S., Kadek, N., Suniasih, & Wayan, N. (2021). Pengembangan Video Berbasis PBL Learning Materi Siklus Hidup Hewan pada Muatan IPA kelas IV Dauh Puri Kecamatan Denpasar Bali. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesii Guru, 4(2), 319-328.
Arikunto, S. (2017). Pengembangan instrumen penelitian dan penilaian program. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ario, M., & Asra, A. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Materi Integral. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 20-31.
Faradisa, A. R., Fianti, S. I., Cristyanty, V., Yusuf, S. M., & Cahyani, V. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Nearpod pada Materi Pencemaran Lingkungan untuk Peserta Didik Kelas VII SMP/MTs. Proceeding of Integrative Science Education Seminar, 1, 106-116.
Harahap, I. N., Nursamsu, & Setyoko. (2022). Pengembangan Modul Biologi Berbasis Guided Discovery Learning Pada Kelas Vii Smpn 13 Langsa. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 9(2), 1-12.
Krisnayanti, R., & Wiarta, I. W. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Animasi Berbasis Problem Based Learning pada Mata Pelajaran Matematika. JOTE, 3(3), 414-427.
Kurniawan, A. (2018). Pengembangan Media Audio Visual Pada Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 7 Purworejo. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Kurniawan, D. C., Kuswandi, D., & Husna, A. (2018). Pengembangan media video pembelajaran pada mata pelajaran IPA tentang sifat dan perubahan wujud benda kelas IVSDN Merjosari 5 Malang. JINOTEP, 119-125.
Maylinda, R., & Haryani, S. (2021). Kelayakan dan Kepraktisan Bahan Ajar Untuk Program Pengayaan Berbantuan Schoology Pada Materi Larutan Penyangga. Chemistry in Education, 10(1), 68-74.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 1-8.
Rahmawati, A. (2018). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Lectora Inspire Menggunakan Model Problem Based Learning Pada Materi Alat-alat Optik Kelas XI. Lampung: UIN Raden Intan.
Riduwan. (2015). skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Bamdung: Alfabeta.
Shofiyah. (2018). Model Problem Based Learning (PBL) dalam Melatih Scientific Reasoning Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 3(1), 33-38.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan). Bandung: Alfabeta.
Wedyawati, N., & Lisa, Y. (2019). Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Yogyakarta.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 05(02), 3929-3936.
Yulmasleli, Y. (2020). Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV dengan Menggunakan Pendekatan Kontruktivisme. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 798-809.