Gaya Belajar pada Siswa SMA di Sekolah Alam Sriwijaya Palembang

Main Article Content

Firza Anugra Putra
Budiman Budiman

Abstract

This study discusses the learning styles for high school students at Sriwijaya Nature School Palembang. This study uses a qualitative method with a descriptive design. The subject selection technique used purposive sampling with criteria, aged 16-17 years, 11th grade high school students, domiciled in Palembang. Methods of data collection using interviews, observation, and documentation. The results of the study generally show that the three subjects (DY, EN, NA) have a picture of the learning styles. the three subjects, namely DY, EN, and NA have similarities in the learning method section. The subject chose the outdoor method as the most preferred method. In addition, there are several factors that influence the implementation of learning styles for high school students at Sriwijaya Nature School Palembang namely interactions between friends, learning experiences, preferred subjects, emotions in the learning process, and ideals/professions of interest.

Article Details

How to Cite
Gaya Belajar pada Siswa SMA di Sekolah Alam Sriwijaya Palembang. (2021). Indonesian Journal of Behavioral Studies, 1(3), 308-319. https://doi.org/10.19109/ijobs.v1i3.11379
Section
Vol. 1, No. 3, September 2021

How to Cite

Gaya Belajar pada Siswa SMA di Sekolah Alam Sriwijaya Palembang. (2021). Indonesian Journal of Behavioral Studies, 1(3), 308-319. https://doi.org/10.19109/ijobs.v1i3.11379

References

Awal, R., Martala, S., Susi, A. (2018). Interaksi teman sebaya dan gaya belajar siswa terhadap prestasi belajar biologi kelas X SMA Negeri 7 Pekanbaru. Jurnal Pembelajaran Biologi, 1(1), 8-14.

Chomaidi., Salamah. (2018). Pendidikan dan pengajaran : Strategi pembelajaran sekolah. PT. Grasindo.

Cintami., & Mukminan. (2018). Efektivitas outdoor study untuk meningkatkan hasil belajar Geografi berdasarkan locus of control di sekolah menengah atas Kota Palembang. Jurnal Ilmu-ilmu Sosial, 15(2), 164-174.

Dalyono, M. (2015). Psikologi pendidikan. Rineka Cipta.

Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. (2017). Handbook of qualitative research thousand oaks, SAGE Publications Inc.

Departemen Pendidikan Nasional. (2011). Kamus besar bahasa indonesia pusat bahasa. Edisi Keempat. GM

Ghofur, A., Durrotun, N., Ninies, E. (2016). Gaya belajar dan implikasinya terhadap kemampuan berfikir kritis mahasiswa. Journal An-Nafs, 1(2), 166-184.

Ghufron, M.N., & Rini, R.S. (2014). Gaya belajar kajian teoritik. Pustaka Belajar.

Hamalik, O. (2016). Proses belajar mengajar. PT Bumi Aksara.

Hamalik, O. (2017). Psikologi belajar & mengajar. PT SB Algensindo Offset.

Hasmayni, B. (2014). Hubungan antara kepercayaan diri dengan penyesuaian diri remaja. Jurnal Analitika UMA, 6(2), 98-104.

Herdiansyah, H. 2015. Metodelogi penelitian kualitatif untuk ilmu psikologi. salemba humanika.

Majid, A. (2017). Strategi pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya Offset.

Moleong, L, J. (2015). Metodologi penelitian kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Nurhasanah, S., & A, Soebandi. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen perkantoran, 1(1), 128-153.

Poerwandari, K. (2013). Pendekatan kualitatif untuk penelitian perilaku manusia. LPSP3 UI.

Sudjana, N. (2016). Penilaian hasil proses belajar mengajar. PT Remaja Rosdakarya Offset.

Sudjana, N. (2019). Dasar-dasar proses belajar mengajar. PT SB Algensindo Offset.

Sugiyono. (2012). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta Cv.

Sugiyono. (2015). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R & D. Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta Cv

Syah, M. (2016). Psikologi pendidikan dengan pendekatan baru. PT Remaja Rosdakarya Offset.

Trinova, Z. (2013). Pembelajaran berbasis student centered learning pada materi pendidikan agama islam. Jurnal Al-Ta’lim, 1(4), 324-335.

Umainingsih, M.B., Alexon., Nina, K. (2017). Penerapan model pembelajaran memori untuk meningkatkan daya ingat dan prestasi belajar matematika. Jurnal Ilmiah Teknologi pendidikan, 7(2), 87-97.

Wulandari, A. (2014). Karakteristik pertumbuhan perkembangan remaja dan implikasinya terhadap masalah kesehatan dan keperawatannya. Jurnal Keperawatan Anak, 2(1), 39-43.

Zulkarnain. (2018). Emosional : Tinjauan Al-Qur’an dan relevansinya dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 89-100.