Variasi Bentuk Bandul Untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Dalam Penentuan Nilai Gravitasi Bumi Pada Ayunan Sederhana

Main Article Content

Herma Widya

Abstract

Mathematical pendulum is the most simple tool to use in practice to determine the value of gravity. In the experimental determination of the gravity of the earth which is often done by students usually use spherical shape pendulum. This study will use a variety pendulum of shapes in determination of the value of the earth's gravity. This study aims to improve the understanding of students in materials with a variety simple swing of the pendulum of shapes. The method used in this study is a pre-experimental design with one group pretest posttest, data collection technique is test.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
“Variasi Bentuk Bandul Untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Dalam Penentuan Nilai Gravitasi Bumi Pada Ayunan Sederhana”. Jurnal Ilmu Fisika dan Pembelajarannya (JIFP) 3, no. 1 (July 22, 2019): 42–46. Accessed April 19, 2025. https://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/jifp/article/view/3232.
Section
Artikel

How to Cite

“Variasi Bentuk Bandul Untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Dalam Penentuan Nilai Gravitasi Bumi Pada Ayunan Sederhana”. Jurnal Ilmu Fisika dan Pembelajarannya (JIFP) 3, no. 1 (July 22, 2019): 42–46. Accessed April 19, 2025. https://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/jifp/article/view/3232.

References

Ayomi Prasetyarini dkk. Pemanfaatan Alat Peraga Ipa Untuk Peningkatan Pemahaman Konsep Fisika Pada Siswa Smp Negeri I Bulus pesantren Kebumen Tahun Pelajaran 2012/2013, Jurnal Radiasi, 1(2013), p. 7-10.

Kiftiyah, Naim Matul dkk. (2013) Identifikasi Pemahaman Konsep Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Malang Semester II Dalam Materi Getaran Gelombang Tahun Ajaran 2013/2014. Malang.

Robert A. Nelso. (1986). The Pendulum- Rich Physic From a Simple Sistem.J. Physics 54, p 112-121.

Sugiyono, (2010). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Yani Nurhaeni, Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Konsep Listrik Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Siswa Kelas IX SMP N 43 Bandung, Jurnal penelitian pendidikan, 1 (2011), p. 77-89.

Wibowo, F.C.; Suhandi, A.. Penerapan Model Science Creative Learning (Scl) Fisika Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif dan Keterampilan Berpikir Kreatif. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, [S.l.], v. 2, n. 1, apr. 2013. ISSN 2089-4392. Available at: . Date accessed: 22 july 2019. doi:https://doi.org/10.15294/jpii.v2i1.2512.