Development of Two-Dimensional Figure Jenga Media to Improve Students’ Learning Outcome in Elementary School
Main Article Content
Abstract
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Abror, M. H. (2022). Self-Regulated Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. PlusMinus: Jurnal Pendidkan Matematika, 2(2), 233–242.
Adawiyah, A. R., & Kowiyah, K. (2021). Pengembangan Media Kartu Domino pada Pembelajaran Matematika Operasi Perkalian Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2370–2376. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1224
Al Mubarok, A. A. S. A. (2021). Alat Permainan Edukatif dalam Menanamkan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 9(1), 93–114. https://doi.org/10.21043/thufula.v9i1.10103
Amelia, R., & Mustika, D. (2022). Kesulitan Belajar Operassi Hitung Pembagian Pada Siswa Kelas IV SDN 84 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(5), 1430. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i5.9193
Apriyeni, O., Syamsurizal, Alberida, H., & Rahmi, Y. L. (2021). Booklet pada Materi Bakteri untuk Peserta Didik Kelas X SMA. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 8–13. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/index
Asriyanti, F. D., & Purwati, I. S. (2020). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 29(1), 79–87.
Azizah, W., Suarta, I. N., Astini, B. N., & Astawa, I. M. S. (2022). Pengembangan Media Permainan Smart Jenga dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Kelompok B TK Pembina Ampenan Tahun 2022. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(03).
Bujuri, D. A., Ananda, N., Saputra, A. D., & Handayani, T. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning Di Madrasah Ibtidaiyah Swasta. SITTAH: Journal of Primary Education, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.30762/sittah.v3i2.495
Dinayusadewi, N. P., & Agustika, G. N. S. (2020). Development Of Augmented Reality Application As A Mathematics Learning Media In Elementary School Geometry Materials. Journal of Education Technology, 1(2), 204–210.
Dwiyanti, N. K. E. M., Rati, N. W., & Lestari, L. P. S. (2023). Dampak Model Problem Based Learning Berbantuan Liveworksheet Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(2), 285–294. https://doi.org/10.23887/jipp.v7i2.60494
Fatmawati, N. M., Ardhita, E., Aini, L. N., Zakariyya, M. A., Sundari, R., & Anggraini, W. (2023). Development of an Educational Game Tool, “Magic Spinman,” to improve the Fine Motor Skills of Early Childhood Education Students. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 1–14. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-athfaal
Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika.
Febry, O., Santi, D. E., & Muhid, A. (2022). Pendekatan Pembelajaran Heutagogy untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa: Systematic Literature Review. Lectura: Jurnal Pendidikan, 13(2), 206–220.
Firdaus, D., Nasution, Riyadi, & Prastiyono, H. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Jenga IPS (JIPS) terhadap Hasil Belajar Siswa SMP Materi Peran Pelaku Ekonomi. Dialektika Pendidikan IPS, 3(2), 118–127.
Gustina, G. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Edukatif Cari Kata Berbasis Android untuk Menstimulasi Pembelajaran HOTS. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1), 31–46. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i1.269
Hasanah, U. (2019). Penggunaan Alat Permainan Edukatif (APE) Pada Taman Kanak-Kanak di Kota Metro Lampung. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 5(1). www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/awlady
Jumiati, Febriyanti, L. W., & Gera, G. I. (2023). Analisis Kesulitan Mata Pelajaran Matematika SD Pada Bangun Datar Sudut Pandang Jerome Brunner. Journal of Global Research Education, 1(1). https://journal.aaipadang.com/jgre
Khasanah, S. N., Hendracipta, N., & Andriana, N. (2023). Pengembangan Media Permainan Edukatif Jenga Pintar (Jetar) Tema Ekosistem Untuk Meningatkan Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian & Artikel Pendidikan, 15(2), 213–230. http://journal.ummgl.ac.id/nju/index.php/edukasi
Kholida, A., Sutama, I. W., & Suryadi. (2020). Pengembangan Alat Permainan Kartu U-KIDS (UNO KIDS) untuk Menstimulasi Kecerdasan Logis-Matematis Anak Usia 5-6 Tahun. Cakrawala Dini, 11(2).
Khotimah, S. H., & As’ad, M. (2020). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(3), 491–498.
Lestari, D., Nurlita, M., & Muhlis, V. M. (2022). Effect of Mathematics Learning Using Learning Video Media on the Mathematical Reasoning Ability of Students. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(3), 273–282.
Mashuri, S., Djidu, H., & Ningrum, R. K. (2019). Problem-based learning dalam pembelajaran matematika: Upaya guru untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar siswa. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 112–125. https://doi.org/10.21831/pg.v14i2.25034
Nalendra, R. W., Wiyokusumo, I., & Leksono, I. P. (2020). The Effect of Learning Model with YOUTUBE versus Media Flash Card Media and Learning Motivation on Learning Outcomes in English. Journal of English Educational Study (JEES), 3(2), 129–139.
Ningsih, S., Murtadlo, & Farisi, M. I. (2023). Pengembangan Mediaa Pembelajaran Berbasis Web Google Sites Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jambura Journal of Educational Management, 4, 2721–2106. https://ejournal-fip-ung.ac.id/ojs/index.php/jjem/index
Pranawa, I. G. A. A., & Priambodo, A. (2017). Pengaruh Target Belajar Individu Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Bola Basket (Studi pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Gedangan, Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 5(1), 49–58. http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/issue/archive49
Putri, A. A., Reswita, R., Ani, S., Novitasari, Y., & Fadillah, S. (2023). Meningkatkan Kecerdasan Logika Matematika Anak Usia Dini melalui Permainan Edukatif Papan Telur. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7181–7190. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5625
Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1–7. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8
Rinata, S., Yuwono, A., & Insani, N. H. (2023). Pengembangan Media Jenga Aksara Jawa Dalam Pembelajaran Membaca Dan Menulis Teks Berhuruf Jawa. Piwulang: Jurnnal Pendidikan Bahasa Jawa, 11(1). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/piwulang
Rizki, F., & Widyastuti, R. (2019). Desimal: Jurnal Penggunaan Aplikasi Microsoft Mathematics untuk Pengembangan Bahan Ajar matematika Siswa. Desimal: Jurnal Matematika, 2(1), 1–7. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/desimal/index
Salawati, J. B., & Suoth, L. (2020). Pengaruh Media Kartu Huruf Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan. International Journall of Elementary Education, 4(1), 100–106. https://doi.org/https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJEE
Sandria, A., Asy’ari, H., & Fatimah, F. S. (2022). Pembentukan Karakter Religius Melalui Pembelajaran Berpusat pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri. At-Tadzkir: Islamic Education Journal, 1(1), 63–75. https://doi.org/10.59373/attadzkir.v1i1.9
Sariasih, N. L., Suci, I. G. S., & Suardika, I. K. (2022). Penggunaan Alat Permainan Edukasi Stik Es Krim Pintar Dalam Menumbuhkan Kemampuan Keaksaraan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2). http://ojs.uhnsugriwa.ac.id/index.php/PW
Silviani, R., & Amelia, R. (2023). Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif Motivasi Belajar Siswa SMP Dalam Pembelajaran Matematika Pasca Pandemi. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(4), 1611–1618. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i4.16404
Sukma, S. A., & Setyasto, N. (2024). Development of E-Comic Learning Media Assisted by Video in Science Learning on Human Blood Circulation Material. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(5), 2322–2330. https://doi.org/10.29303/jppipa.v10i5.7023
Surentu, O. S., Tuerah, P. E. A., & Sumilat, J. M. (2024). The Effect of Innovative Learning Media Pop-Up Book on Improving Mathematical Communication Skill and Mathematics Learning Interest on Grade III Student in Elementary School. EPRA International Journal of Multidisciplinary Research (IJMR), 10(5), 350–355.
Suriata, Sari, D. F., & Rahmi, S. (2022). Pengembangan Media Jenga pada Layanan Informasi untuk Meningkatkan Pemahaman Bahaya Bullying di MTs DDI Kota Tarakan. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2).
Ulya, H., & Rofian, R. (2019). Pengembangan Media Story Telling Berbasis Montase Sederhana Sebagai Suplemen Bahan Ajar Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 4(2), 140. https://doi.org/10.29407/jpdn.v4i2.12166
Vawanda, E. J., & Zainil, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis QR Code untuk Kemampuan Berpikir Geometris Siswa Kelas IV SD Development of Qr Code-Based Mathematics Learning Media for Geometric Thinking Level of Grade IV Elementary School Students. Inovasi Pembelajaran SD, 8(7). http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pgsd
Virianingsih, P. P., Tegeh, I. M., & Ujianti, P. R. (2021). Alat Permainan Edukatif Maze Dua Sisi (MADASI) untuk Menstimulasi Keterampilan Sensori Motorik Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(1), 117–126. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/index
Yan Marthani, G., & Ratu, N. (2022). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Media Pembelajaran Matematika Digital “BABADA” pada Materi Kesebangunan Bangun Datar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 305–316. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Zulfa, L. N., & Haryanto, H. (2021). Pengaruh Media Macromedia Flash Terhadap Literasi Sains dan Sikap Demokratis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(1), 52–64. https://doi.org/10.24815/jpsi.v9i1.18266