Kebiasaan Berpikir Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Statistika
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The requirements that must be met by the author are as follows:
- The author saves the copyright and gives the journal simultaneously with the license under Creative Commons Attribution License which permits other people to share the work by stating that it is firstly published in this journal.
- The author can post their work in an institutional repository or publish it in a book by by stating that it is firstly published in this journal.
- The author is allowed to post their work online (for instance, in an institutional repository or their own website) before and during the process of delivery. (see Open Access Effect).
How to Cite
References
Agustina, T. S., & Komalasari, P. T. (2014). Kecerdasan Adversiti (Adversity Quotient) Berdasarkan Jender Pada Mahasiswa yang Mengikuti Executive Territory Program-Program Mata Kuliah Manajemen Usaha Kecil Dan Menengah. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 24(3), 2016–2215.
Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Bakri, A., Mulyono, M., & Syahputra, E. (2021). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terhadap kemampuan berpikir kritis dan karakter siswa kelas VII SMP Negeri 3 Langsa. Paradikma: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(2), 56–64. https://doi.org/10.24114/paradikma.v14i2.32030
Campbell, J. (2006). Theorising habits of mind as a framework for learning. Australian Association for Research in Education Conference, 1–21. Adelaide.
Costa, A. L., & Kallick, B. (2008). Learning and leading with habits of mind : 16 essential characteristics for success. Retrieved from https://www.ascd.org/books/learning-and-leading-with-habits-of-mind?variant=108008
Dwirahayu, G., Kustiawati, D., & Bidari, I. (2018). Pengaruh habits of mind terhadap kemampuan generalisasi matematis. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 11(2), 91–104. https://doi.org/10.30870/jppm.v11i2.3757
Faizah Akmala, N., Suana, W., & Sesunan, F. (2019). Analisis kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa SMA pada materi hukum newton tentang gerak. Titian Ilmu: Jurnal Ilmiah Multi Sciences, 11(2), 67–72. https://doi.org/10.30599/jti.v11i2.472
Fitrah, M. (2017). Pembelajaran berbasis masalah untuk meningkatkan pemahaman konsep matematika pada materi segiempat siswa SMP. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 51–70. https://doi.org/10.22236/KALAMATIKA.vol2no1.2017pp51-70
Hikmah, R. (2017). Penerapan model advance organizer untuk meningkatkan kemampuan pemahaman siswa. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3), 271–280. https://doi.org/10.30998/sap.v1i3.1204
Hoiriyah, D. (2019). Kemampuan berpikir kreatif mahasiswa dalam menyelesaikan soal-soal open-ended. Logaritma : Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 7(2), 201–212. https://doi.org/10.24952/logaritma.v7i02.2116
Kallick, B., & Zmuda, A. (2017). Students at the center: Personalized learning with habits of mind. Alexandria: ASCD.
Kamarullah, K. (2017). Pendidikan matematika di sekolah kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21–32. https://doi.org/10.22373/jppm.v1i1.1729
Lada, E. Y., Thomas, O., & Simpun, S. (2019). Identifikasi kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi statistika kelas viII MTs Islamiyah Palangka Raya. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 29–35. https://doi.org/10.33084/tunas.v5i1.1187
Muhsin, M., Razi, Z., & Nufus, H. (2022). Pembelajaran O2EMQ untuk meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa. Amalgamasi, 1(1), 44–53. https://doi.org/10.55098/amalgamasi.v1.i1.pp44-53
Munawaroh, L., Pantiwati, Y., & Rofieq, A. (2015). Penggunaan jurnal belajar dalam pembelajaran class wide peer tutoring terhadap kemampuan berpikir kritis siswa. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 1(3), 263–273. https://doi.org/10.22219/jpbi.v1i3.2659
Nahar, N. I. (2016). Penerapan teori belajar behavioristik dalam proses pembelajaran. NUSANTARA : Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(1), 64–74. Retrieved from http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/nusantara/article/view/94
Pratama, A. P. (2017). Ekuivalen: Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal matematika materi statistika. Jurnal Ekuivalen, 28(1), 39–45. https://doi.org/https://doi.org/10.37729/ekuivalen.v28i1.3899
Putera, Z. F., & Shofiah, N. (2021). Model kurikulum kompetensi berpikir pada pembelajaran Bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 6(1), 29–36. https://doi.org/10.21107/metalingua.v6i1.10094
Putri, K., Dirgantoro, S., Saragih, M. J., & Listiani, T. (2019). Analisis kesalahan mahasiswa PGSD dalam menyelesaikan soal statistika penelitian pendidikan ditinjau dari prosedur newman [an analysis of primary teacher education students solving problems in statistics for educational research using the newman procedure. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 2(2), 83–96. https://doi.org/10.19166/johme.v2i2.1203
Renatovna, A. G., & Renatovna, A. S. (2021). Pedagogical and psychological conditions of preparing students for social relations on the basis of the development of critical thinking. Psychology and Education Journal, 58(2), 4889–4902. https://doi.org/10.17762/pae.v58i2.2886
Rosita, C. D. (2014). Kemampuan penalaran dan komunikasi matematis : apa, mengapa, dan bagaimana ditingkatkan pada mahasiswa. Euclid, 1(1), 33–46. https://doi.org/10.33603/e.v1i1.342
Rusdiana, E., & Sucipto, S. (2018). Peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis melalui penerapan model cooperative learning tipe group investigation (studi pada siswa smk dr. Soetomo surabaya). Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 6(1), 25–36. https://doi.org/10.25139/sm.v6i1.925
Sari, W. R. (2018). Pengembangan perangkat pembelajaran Matematika menggunakan pendekatan double loop problem solving dengan metode penemuan terbimbing dalam meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Subekti, H. (2016). Upaya membangun generasi berkarakter bangsa melalui kebiasaan berpikir sukses. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 9(3), 34–42. https://doi.org/10.30651/DIDAKTIS.V9I3.247
Sumartini, T. S. (2022). Pengaruh habit of mind terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis melalui metode pembelajaran improve. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 167–178. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.1253
Surya, E. (2012). Visual thinking dalam memaksimalkan pembelajaran matematika siswa dapat membangun karakter bangsa. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 5(1), 41–50.
van Tonder, G. P., Bunt, B. J., Petzer, A., Bosch, H. D., van Deventer, N., Gerber, A., & van Schadewijk, L. (2021). The efficacy of habits of mind in the inculcation of self-directed learning skills in pre-service teachers. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 20(2). https://doi.org/10.26803/ijlter.20.2.3
Zayyadi, M., Nusantara, T., Hidayanto, E., Sulandra, I. M., & Sa’dijah, C. (2020). Content and Pedagogical Knowledge of Prospective Teachers in Mathematics Learning: Commognitive. Journal for the Education of Gifted Young, 8(1), 515–532. https://doi.org/10.17478/jegys.642131