Kartu Domino Trigonometri: Meningkatkan Hasil Belajar Menggunakan Media Edukatif

Main Article Content

Liya Nalurita

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes through the educational media of domino games in the Trigonometry Equation material in class XI-11 IPA SMA 17 Palembang. This research is a classroom action research involving repetitive self-reflection, namely planning, acting, observing, reflecting, and re-planning in two cycles. Data collection techniques used are observation and tests, data obtained by researchers of quantitative and qualitative analysis .The results obtained in this study can be seen in my cycle there are 2% of students not active in learning and from the test results there are 49% of students get good enough grades. While in cycle II there has been an increase of 0% of students who are not active in learning, and from the test results there are 74% of students getting good enough grades. Based on the results of research that has been done can conclude the use of trigonometric dominoes in educational games can improve learning creativity and learning outcomes of students of class XI-11 Mathematics and Natural Sciences 17 State High School Palembang.Abstract english version, written using Time New Roman-12, italic, justify, single space among rows.

Article Details

How to Cite
Nalurita, L. (2021). Kartu Domino Trigonometri: Meningkatkan Hasil Belajar Menggunakan Media Edukatif. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 7(1), 60-68. https://doi.org/10.19109/jpmrafa.v7i1.14960
Section
Artikel

How to Cite

Nalurita, L. (2021). Kartu Domino Trigonometri: Meningkatkan Hasil Belajar Menggunakan Media Edukatif. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 7(1), 60-68. https://doi.org/10.19109/jpmrafa.v7i1.14960

References

Arikunto S., Suhardjono, Supardi. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

__________, (1993). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Arifin, Z (2009). Evaluasi Pemmbelajarn. Bandung: Remaja Rosdakarya

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Dimyati dan Mudjiono, (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta

Djamarah, Syaiful Bahri (2002). Psikologi Belajar. Jakarta: RIneka Cipta

Hamzah Uno. (2012). Belajar dengan pendekatan PAIKEM. Jakarta : Bumi Aksara.

Herawati, Eti. (2017). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Kartu Domino Matematika pada Materi Pangkat Tak Sebenarnya dan Bentuk Akar Kelas IX SMP Negeri Unggulan Sindang Kabupaten Indramayu. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika Vol. 1 : 66

Hanafiah, N & Suhana, C. (2009). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Refika Aditama.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan (2014). Matematika SMA Kelas XI. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Miles, B. Mathew dan Michael Huberman. 1992. Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. Jakarta: UIP.

Mulyasa. (2010). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Omson, (2014). Persamaan Trigonometri SMA. (http://supermatematika.com/persamaan-trigonometri-sma, diakses tanggal 16 Agustus 2016)

Ratna, Yayuk (2014). Pengembangan Media Kartu Koloid untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan IKIP Mataram Vol. 13 : 84

Sadiman, Arif (2017). Media Pendidikan. Jakarta : Raja Grafindo Persada

Sudjana, Nana (2011). Penilaian Hasil Proses belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Grub

Tampomas Husein, (2003). Trigonometri. Jakarta: Grasindo

Trianto (2014). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Prenadamedia Group.

Wena, M. (2009). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: Bumi Aksara