Peningkatan pemahaman konsep matematika padaMateri relasi dan fungsi melalui pendekatan Realistic Mathematics Education (RME)
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The requirements that must be met by the author are as follows:
- The author saves the copyright and gives the journal simultaneously with the license under Creative Commons Attribution License which permits other people to share the work by stating that it is firstly published in this journal.
- The author can post their work in an institutional repository or publish it in a book by by stating that it is firstly published in this journal.
- The author is allowed to post their work online (for instance, in an institutional repository or their own website) before and during the process of delivery. (see Open Access Effect).
How to Cite
References
Arsyad, R. N., Pomalato, S. W. D., Abbas, N., & Achmad, N. (2022). Hubungan Antara Self Regulated Learning dengan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Trigonometri. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(1), 48–56. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v3i1.12423.
Arikunto, S. Dkk. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Aswina, Ismail Yamin, Katili Nancy, M. (2023). Penerapan Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Penerapan Problem Based Learning, 11(2), 1–9. https://doi.org/10.25273/jems.v11i2.15916.
Chisara, C., Hakim, D. L., & Kartika, H. (2018). Implementasi Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika (Sesiomadika), 65–72. http://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika.
Herzamzam, D. A. (2018). Peningkatkan Minat Belajar Matematika Melalui Pendekatan Matematika Realistik (Pmr) Pada Siswa Sekolah Dasar. Visipena Journal, 9(1), 67–80. https://doi.org/10.46244/visipena.v9i1.430.
Fahrudin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 14–20. https://doi.org/10.24176/anargya.v1i1.2280.
Hutagaol, A. S. R., Yopita., & Andau, V. (2022). Analisis Kesulitan dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Relasi dan Fungsi. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 493.
Hidayat, E. I. F., Vivi Yandhari, I. A., & Alamsyah, T. P. (2020). Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 106. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.21103.
Hadi, Sutarto. (2017) Pendidikan Matematika Realistik. Jakarta: Rajawali Press.
Hubulo, N. A., Hulukati, E., Uno, H.B., & Damayanti, T. (2022). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Model Pembelajaran Realistics Mathematics Education Menggunakan Alat Peraga Kubus dan Balok. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(2), 120-127.
Karim, A. W., & Bito, N. (2023). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Himpunan Di SMP Negeri 2 Bolangitang Timur. 3, 7066–7078.
Langango, c., Abdullah, A.W., & Pauweni, K. A. Y. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Take And Give. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 67–76. http://ojs.uho.ac.id/index.php/jpm.
Lambertus. (2016). Developing skills understanding of mathematical. International Journal of Education and Research, 4(7), 315–326.
Ningsih, S. Y. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik Di Smp Swasta Tarbiyah Islamiyah. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 3(1), 82–90. https://doi.org/10.30743/mes.v3i1.223.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional. 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 tentag Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Peraturan Menteri Pendidikan Nasional.
Siregar, K., Muliatik, S., & Harahap, Y. N. (2021). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Pendekatan Matematika Realistik Berbantuan Youtube. 4(3), 443–449.
Sugiyono, (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung:alfabeta.
Sundayana, R. (2015). Statistika Penelitian Pendidikan. Cet. II. Bandung: Alfabeta.
Tanjung, H. S. (2019). Penerapan Model Realistic Mathematic Education (Rme) Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. 6(1), 101–112.
Tahir, N. N., Ismail, S., Oroh, F. A., Zakaria, P., & Usman, K. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Ditinjau Dari Penggunaan Multimedia Game Petualangan Dalam Limas Berbasis Mobile Learning di SMP Negeri 1 Tilango. Euler: Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Tekologi, 10(1), 15-25.
Usman, P., Yahya, L., Bito, N., & Takaendengan, B. R. (2022). Efektivitas Pembelajaran Matematika Menggunakan Multimedia pada Materi Kerucut. Jambura Journal of Mathematics Education, 3(2), 100–106. https://doi.org/10.34312/jmathedu.v3i2.10628.