Numeracy literacy ability in three-dimensional topic learning design using Augmented Reality
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The requirements that must be met by the author are as follows:
- The author saves the copyright and gives the journal simultaneously with the license under Creative Commons Attribution License which permits other people to share the work by stating that it is firstly published in this journal.
- The author can post their work in an institutional repository or publish it in a book by by stating that it is firstly published in this journal.
- The author is allowed to post their work online (for instance, in an institutional repository or their own website) before and during the process of delivery. (see Open Access Effect).
How to Cite
References
Ate, D., & Lede, Y. K. (2022). Analisis kemampuan siswa kelas viii dalam menyelesaikan soal literasi numerasi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 472–483.https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1041
D, T., R.I.I, P., & B, S. (2015). Desain pembelajaran materi luas permukaan prisma menggunakan pendekatan PMRI bagi siswa kelas VIII. Kreano, 6(1), 76–85. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i1.4504
Estapa, A., & Nadolny, L. (2015). The effect of Augmented Reality applications in biology lesson on academic achievement and motivation. Journal of Education in Science, Environment and Health, September, 40–48. https://doi.org/10.21891/jeseh.1059283
Fauzan, A., Yerizon, Y., Tasman, F., & Yolanda, R. N. (2020). Pengembangan Local Instructional Theory pada topik pembagian dengan pendekatan matematika realistik. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 4(1), 01. https://doi.org/10.24036/jep/vol4-iss1/417
Fitriani, N., Kadarisma, G., & Amelia, R. (2020). Pengembangan desain didaktis untuk mengatasi learning obstacle pada materi dimensi tiga. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 231. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i2.2686
Gafur, A. (2019). Desain pembelajaran (W. Djaja (ed.)). Penerbit ombak.
Hadi, S. (2017). Pendidikan matematika realistik (1st ed.).
Hidayatullah, I., Agustiani, R., & Efriani, A. (2022). Kemampuan berpikir kritis siswa dalam menyelesaikan soal TIMSS konten geometri dilihat dari tipe keperibadian extrovert di kelas VIII SMP. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 5(1), 44–55. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v5n1.p44-55
Irfansyah, J., & Anifah, L. (2022). Media pembelajaran pengenalan hewan untuk siswa Sekolah Dasar menggunakan Augmented Reality berbasis android. Journal of Engineering, Technology, and Applied Science, 4(2), 86–96. https://doi.org/10.36079/lamintang.jetas-0402.384
Johar, R. (2012). Domain soal PISA untuk literasi matematika. Jurnal Peluang, 1(1), 30.
Jumadi. (2017). Kupas tuntas pola soal matematika SMA/MA (M. S & D. M (eds.); 1st ed.).
Kemendikbudristek. (2021). Modul literasi numerasi di Sekolah Dasar. Modul Literasi Numerasi Di Sekolah Dasar, 1, 22.
Kusumawati, E., & Irwanto, R. A. (2016). Penerapan metode pembelajaran drill untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VIII SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 49–57. https://doi.org/10.20527/edumat.v4i1.2289
Manalu, J. B., Sitohang, P., Heriwati, N., & Turnip, H. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran kurikulum merdeka belajar. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 80–86. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174
Nugroho, A., & Pramono, B. A. (2017). Aplikasi mobile Augmented Reality berbasis vuforia dan unity pada pengenalan objek 3D dengan studi kasus gedung M Universitas Semarang. Jurnal Transformatika, 14(2), 86–91. https://doi.org/10.26623/transformatika.v14i2.442
Nur’aini, I. L., Harahap, E., Badruzzaman, F. H., & Darmawan, D. (2017). Pembelajaran matematika geometri secara realistis dengan geogebra. Matematika, 16(2), 1–6. https://doi.org/10.29313/jmtm.v16i2.3900
Nurani, I. F., Irawan, E. B., & Sa’dijah, C. (2016). Level berpikir geometri Van Hiele berdasarkan gender pada siswa kelas VII SMP Islam Hasanuddin dan Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), 978–983.
OECD. (2023). PISA 2022 results factsheets Indonesia. The Language of Science Education, 1, 1–9.
Prahmana, R. C. I. (2018). Design research (1st ed.). RAJAWALI PRES.
Prastyo, H. (2020). Kemampuan matematika siswa Indonesia berdasarkan TIMSS. Jurnal Pedagogik, 3(2), 111–117. https://doi.org/10.35974/jpd.v3i2.2367
Putrawangsa, S. (2018). Desain Pembelajaran (1st ed.). CV. Reka Karya Amerta.
Rohim, D. C. (2021). Konsep asesmen kompetensi minimum untuk meningkatkan kemampuan literasi numerasi siswa Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 33(1), 54–62. https://doi.org/10.23917/varidika.v33i1.14993
Rusnandi, E., Sujadi, H., Fibriyany, E., & Fauzyah, N. (2016). Implementasi Augmented Reality (AR) pada pengembangan media pembelajaran pemodelan bangun ruang 3D untuk siswa Sekolah Dasar. Infotech Journal, 24–31.
Salinas, P., González-Mendívil, E., Quintero, E., Ríos, H., Ramírez, H., & Morales, S. (2013). The development of a didactic prototype for the learning of mathematics through augmented reality. Procedia Computer Science, 25(81), 62–70. https://doi.org/10.1016/j.procs.2013.11.008
Setyosari, P. (2020). Desain Pembelajaran (B. S. Fatmawati (ed.); 1st ed.). Sinar Grafika Offset.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D (23rd ed.). ALFABETA.
Tarigan, R. (2021). Perkembangan matematika dalam filsafat dan aliran formalisme yang terkandung dalam filsafat matematika. Sepren, 2(2), 17–22. https://doi.org/10.36655/sepren.v2i2.508
Widyawati, W., Indra Putri, R. I., & Somakim, U. (2016). Desain pembelajaran sudut menggunakan konteks rumah limas di kelas VII. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 2(2), 437. https://doi.org/10.22219/jinop.v2i2.3489
Yusri, Y., & Arifin, S. (2018). Desain pembelajaran kooperatif berbasis teori Bruner untuk meningkatkan kualitas pembelajaran matematika. HISTOGRAM: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 148–158. https://doi.org/10.31100/histogram.v2i2.233
Zabeta, M., Hartono, Y., & Putri, R. I. I. (2015). Desain pembelajaran materi pecahan menggunakan pendekatan pmridi kelas VII. Jurnal Beta, 8(1), 86–99.