Efforts to improve mathematical communication and collaboration skills through the Problem-Based Learning (PBL) model
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The requirements that must be met by the author are as follows:
- The author saves the copyright and gives the journal simultaneously with the license under Creative Commons Attribution License which permits other people to share the work by stating that it is firstly published in this journal.
- The author can post their work in an institutional repository or publish it in a book by by stating that it is firstly published in this journal.
- The author is allowed to post their work online (for instance, in an institutional repository or their own website) before and during the process of delivery. (see Open Access Effect).
How to Cite
References
Andriyati, R., & Noviani, L. (2023). Kolaborasi model PBL dan model STAD dalam pembelajaran ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 11(2), 92–102. https://doi.org/10.26740/jupe.v11n2.p92-102
Anjani, R., & Jailani, J. (2023). Pengaruh cooperative learning tipe NHT terhadap kemampuan berpikir kritis, kolaborasi dan komunikasi matematis siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(2), 2479. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i2.6966
Auliya, N. I., & Firansyah. (2024). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa ditinjau dari resiliensi matematis dan kemanidrian belajar. PeTeKa: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan Pengembangan Pembelajaran, 7(1), 49–61.
Hafely, Bey, A., Ode Ahmad Jazuli, L., & Sumarna, N. (2018). Pengaruh model pembelajaran roblem Based Learning (PBL) terhadap kemampuan komunikasi matematik siswa SMP (effect of Problem Based Learning (PBL) learning model on the ability of mathematic communication students SMP). Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 194–204. https://doi.org/10.36709/jpm.v9i2.5869
Haryati, I., Santoso, I., Rikfanto, A., Endah Sri Mulyati, R., Megawati, S., Bahasa Jerman, P., & Bahasa dan Seni, F. (2022). Upaya meningkatkan kompetensi guru-guru bahasa jerman melalui pelatihan penelitian tindakan kelas. 1(3), 65–74. https://doi.org/10.55047/prima.v1i3.214
Hodiyanto, H. (2017). Kemampuan komunikasi matematis dalam pembelajaran matematika. AdMathEdu : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Ilmu Matematika Dan Matematika Terapan, 7(1), 9. https://doi.org/10.12928/admathedu.v7i1.7397
Ichsan. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis TPACK terhadap Keterampilan Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA Siswa Tingkat SD sampai SMA: Sebuah Meta-Analisis. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(5), 1349–1358. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i5.7455
Kumalaretna, W. N. D., & Mulyono. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Karakter Kolaborasi dalam Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl). Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(2), 195–205.
Mariani, S. (2024). Problem Based Learning Bernuansa Etnomatematika untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. 08(December 2023), 655–666. https://doi.org/10.31004/cendekia.v8i1.2978
Melinda, V., & Zainil, M. (2020). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar ( Studi Literatur ). Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 1526–1539.
Muslimahayati, M. (2019). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dengan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik bernuansa Etnomatematika (PMRE). Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 5(1), 22–40. https://doi.org/10.19109/jpmrafa.v5i1.3773
Octaviana, F., Wahyuni, D., & Supeno, S. (2022). Pengembangan E-LKPD untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa SMP pada Pembelajaran IPA. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2345–2353. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2332
Pratiwi, A. M., Latief, I. M., Saepudin, M., Aula, S. N. A., & Adawiyah, S. R. (2023).
Strategi Analisis Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 152.
Salafiah, A. S., Istikomah, D., Nurjanah, E., Ropikoh, E. S., Nuru, S., & Ini, A. ’. (2023). Prosedur Penelitian Tindakan Kelas di Lembaga Pendidikan Islam. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(3), 2023.
Sanjaya, W. (2011). Penelitian tindakan kelas. Kencana.
Siswadi, S., Saragih, R. M. B., & Wardana, G. (2023). Pengunaan Model Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. FARABI: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1), 97–104. https://doi.org/10.47662/farabi.v6i1.581
Sutama. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, PTK, Mix Metode, R&D. Fairuz Media.
Widayanti, Y. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Modul Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning (PBL). Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(1), 166. https://doi.org/10.23887/jjpe.v12i1.25648
Yanti, A. H. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Komunikasi Dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama Lubuklinggau. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 2(2), 32.