Implementasi Lintasan Belajar Menggunakan Cerita Dongeng pada Materi Pembagian di Sekolah Dasar

Main Article Content

Fitri Apriani
Iis Juniati Lathiifah

Abstract

The aims of this study are to know the role of the learning path using fairy tales in mathematics learning in the division material. This study was using design research using the learning trajectory that was developed into a Worksheet where the research was conducted in three stages, namely the initial design, the teaching experiment (pilot experiment) and retrospective analysis. This research was conducted at SD Negeri 33 Pangkalpinang. The data were collected  through several things, namely by pre-test and post-test, video recording, collection of student results, interviews, and field notes. The results showed that with the context of the Tiger, Buffalo, and Elephant Fairy Tales, students could understand the concept of division. Students are more interested and motivated in solving problems related to division so that learning is more meaningful. PMRI can be used as an approach to learning angle measurement in elementary schools.

Article Details

How to Cite
Apriani, F., & Lathiifah, I. J. (2021). Implementasi Lintasan Belajar Menggunakan Cerita Dongeng pada Materi Pembagian di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 7(1), 43-59. https://doi.org/10.19109/jpmrafa.v7i1.6647
Section
Artikel

How to Cite

Apriani, F., & Lathiifah, I. J. (2021). Implementasi Lintasan Belajar Menggunakan Cerita Dongeng pada Materi Pembagian di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 7(1), 43-59. https://doi.org/10.19109/jpmrafa.v7i1.6647

References

Amir, A., & Nuraisyah, N. (2017). Peningkatan Kemampuan Berhitung Pembagian Melalui Metode Jarimatika pada Siswa Kelas III SD Negeri 195 Pagaran Baru Kotanopan. PeTeKa, 1(1), 48-53.
Anugrahini, M. Y. (2017). Pengembangan Game Bubble Match Sebagai Media Pembelajaran Pembagian Dalam Bentuk Pengurangan Berulang Untuk Siswa Kelas 2 Sd. Profesi Pendidikan Dasar, 1(1), 75-83.
Apriani, F. (2018). Kesalahan mahasiswa calon guru SD dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah matematika. Journal of Mathematics Science and Education, 1(1), 102-117.
Apriani, F., & Agustine, P. C. (2019). Museum Timah Indonesia Pangkalpinang Sebagai Alternatif Pembelajaran Materi Sudut. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 395-407.
Birillina, N., & Hartatik, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Head Together terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Materi Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian di Kelas III SD Kemala Bhayangkari 1 Surabaya. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 4(2), 217-229.
Cahaya, I. M. E., & Poerwati, C. E. (2017). Efektivitas Mendongeng Dalam Meningkatkan Kemampuan Matematika Anak Usia Dini. Media edukasi: jurnal ilmu pendidikan, 1(2), 65-73.
Deswita, H. (2015). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pembagian di Kelas IV Sekolah Dasar. Edu Research, 4(2), 115-120.
Feriana, O., & Putri, R. I. I. (2016). Desain Pembelajaran Volume Kubus dan Balok Menggunakan Filling dan Packing di Kelas V. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 46(2), 149-163.
Fitriyah, E. (2012). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Melalui Media Pohon Hitung dalam Model Pembelajaran Tematik pada Anak Kelompok B di TK Aisyiyah Troketon II Pedan Klaten Tahun Ajaran 2011/2012 (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Habsari, Z. (2017). Dongeng sebagai pembentuk karakter anak. Bibliotika: Jurnal Kajian Perpustakaan Dan Informasi, 1(1), 21-29.
Hidayah, I., Sugiarto, S., & Sutarto, H. (2013). Suplemen Panduan Guru dalam Pengembangan Pembelajaran Tematik Kompetensi Dasar Matematika Kelas IV. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 4(2), 115-125.
Kementerian Pendidikan Nasional. (2006). Permen Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. 2006, 1-595.
Kemendikbud. (2013). Permendikbud Nomor 65 Tahun 2013 Tentang Standar Proses. 2011, 1–13.
Marion, M., Zulkardi, Z., & Somakim, S. (2015). Desain pembelajaran pola bilangan menggunakan model jaring laba-laba di SMP. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 45(1), 44-61.
Nugraheni, E. A., & Sugiman, S. (2013). Pengaruh pendekatan PMRI terhadap aktivitas dan pemahaman konsep matematika siswa SMP. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 101-108.
Puspasari, D. E. (2018). Pengembangan Media Magic Drawer pada Materi Pembagian Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang).
Safaredha, E. D. (2014). Design Research Pembelajaran Perbandingan Pada Aktivitas Pengukuran. JPM IAIN Antasari, 1(2), 61-72.
Sari, P. (2017). Pemahaman konsep matematika siswa pada materi besar sudut melalui pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 2(1), 41-50.
Soedjadi, R. (2014). Inti Dasar–Dasar Pendidikan Matematika Realistik Indonesia. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 1-10.
Soviawati, E. (2011). Pendekatan matematika realistik (pmr) untuk meningkatkan kemampuan berfikir siswa di tingkat sekolah dasar. Jurnal Edisi Khusus, 2(2), 79-85.
Syuryawati, S., Marlina, S., & Yeni, I. (2019). Peningkatan Kemampuan Berhitung melalui Permainan Buah Baju di Taman Kanak-kanak Mardhatillah Padang. Inovtech, 1(2), 1-6.
Triswati, D. (2020). Implementasi Metode Drill Materi Pembagian Sebagai Pengurangan Berulang pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas II SD Negeri 1 Karanglewas Lor Kab. Banyumas (Doctoral dissertation, IAIN).
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasional. 8 Juli 2003. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2003 Nomor 4301. Jakarta.
Widyastuti, N. S., & Pujiastuti, P. (2014). Pengaruh pendidikan matematika realistik indonesia (PMRI) terhadap pemahaman konsep dan berpikir logis siswa. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 183-193.
Yuliana, E., Purnamasari, I., & Purnamasari, V. (2020). Analisis Kesulitan Belajar pada Materi Operasi Hitung Pembagian di SD. Jurnal Sinektik, 3(1), 67-74.
Yuliana, R. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Pendekatan PMRI pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Untuk SMP Kelas IX. Jurnal Pendidikan Matematika-S1, 6(1), 60-67.
Zulkardi, & Putri, R. I. (2010). Pengembangan Blog Support untuk Membantu Siswa dan Guru Matematika Indonesia Belajar Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Jurnal Inovasi Perekayasa Pendidikan , 1-2.