Pengembangan media pembelajaran interaktif matematika berbasis Unity of Sciences dengan BOT API Telegram pada materi barisan dan deret geometri
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The requirements that must be met by the author are as follows:
- The author saves the copyright and gives the journal simultaneously with the license under Creative Commons Attribution License which permits other people to share the work by stating that it is firstly published in this journal.
- The author can post their work in an institutional repository or publish it in a book by by stating that it is firstly published in this journal.
- The author is allowed to post their work online (for instance, in an institutional repository or their own website) before and during the process of delivery. (see Open Access Effect).
How to Cite
References
Arifin, Z. (2014). Penelitian pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Badriyah, M. (2020). Asyiknya belajar matematika dengan BOT Telegram. Jakarta: PT Cipta Gadhing Artha.
BSNP. (2014). Instrumen penilaian buku teks pelajaran SMA/MA komponen kelayakan kegrafikan. Badan Standar Nasional Pendidikan.
Ernadila, Z. U., Hendrika, T. P., & Hidayatullah, A. F. (2021). Implementasi Unity of Science terhadap Visi dan Misi UIN Walisongo Semarang. 10(1), 7–13. https://doi.org/10.19109/intelektualita.v10i1.7139
Fauziah, F., Amelia, R., & Wahyuni, Y. (2021). Pemanfaatan software Geogebra untuk meningkatkan keterampilan guru matematika SMP/MTS di kecamatan Lengayang. Jurnal Implementasi …, 1(1), 28–37. https://doi.org/10.37301/iris.v1i1.9
Fitriani, U., & Rohman, A. A. (2021). Students’ mathematical communication skills through vlog in project-based learning based on the unity of sciences. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 1796(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1796/1/012119
Jayani, D. H. (2020). Orang Indonesia habiskan hampir 8 jam untuk berinternet. Https://Databoks.Katadata.Co.Id/, 1.
Kemendikbud. (2018). Lampiran Peraturan Direktur Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 464/D.D5/KR/2018. Jakarta.
Khaeroni, K., & Nopriyani, E. (2018). Analisis kesulitan belajar siswa kelas V SD/MI pada pokok bahasan sistem koordinat. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 76–93. https://doi.org/10.24252/auladuna.v5i1a7.2018
Khaira, N., Idris, K., & Bahri, S. (2021). Pembelajaran matematika terintegrasi nilai keislaman untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 89–100. https://doi.org/https://doi.org/https://doi.org/10.47766/ar-riyadhiyyat.v1i2.1150
Khoirunnisa’, S. K. (2021). Urgensi menulis dalam Al-Qur ’ an surat Al- ‘Alaq ayat 1-5. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Neolaka, A., & Neolaka, G. A. . (2017). Landasan pendidikan: Dasar pengenalan diri sendiri menuju perubahan hidup. Jakarta: Kencana.
Prawiradilaga, D. . (2016). Wawasan teknologi pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group.
Prokopyev, M. S. (2021). The technology of using telegram messenger as an e- learning tool. 7, 229–238. https://doi.org/10.24115/S2446-622020217Extra-C1007p.229-238
Ramadhan, F. (2017). Pengembangan media pembelajaran interaktif matematika dengan bot api media sosial telegram di Akademi Farmasi Surabaya. It-Edu, 2(02).
Siregar, N. R. (2017). Persepsi siswa pada pelajaran matematika: studi pendahuluan pada siswa yang menyenangi game. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 224–232.
Sudijono, A. (2015). Pengantar evaluasi pendidikan. Jakarta: Rajawali Press.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kualitatif, kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Supena, I. (2014). Paradigma unity of science IAIN Walisongo dalam tinjauan filsafat ilmu. In Laporan Penelitian Individu. Semarang: IAIN Walisongo Semarang.
Telegram. (2015). Telegram Bot API.
Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook. Journal of School Psychology. https://doi.org/10.1016/0022-4405(76)90066-2
Umayani, E. (2019). Aplikasi e-modul berbasis android dalam mata pelajaran administrasi sistem jaringan di SMK Negeri 1 Purbalingga.
Warsita, B. (2008). Teknologi pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Widiyaningsih, B., & Sulisworo, D. (2021). Pengembangan dan pemanfaatan multimedia pembelajaran matematika dengan Powtoon di masa pandemi Covid-19. Jurnal Ekonomi Dan Teknik Informatika, 9(1), 47–57.
Zainiyati, H. S. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis ICT. Jakarta: Kencana.