DESAIN PERMAINAN ULAR TANGGA DALAM PEMBELAJARAN KIMIA

Main Article Content

Silvia P Ningsih
Amilda Amilda
Etrie Jayanti

Abstract

The limitations of media variants and the infrequent use of learning media in the chemistry learning process in one of the public schools in Palembang City are the main problems behind the research. This research was an R&D (research and development) research that aimed to develop snakes and ladders game on acid-base topic, determine validity based on expert judgment, determine the practicality of media based on student response questionnaire assessments, and determine the effectiveness of the learning media. The development of the snake and ladder game learning media followed the ADDIE development framework. The validators in this study were content experts, media experts, and education practitioners. The subjects were students in one of the public schools in the Palembang City. Data collection instruments used validation sheets, student response questionnaires, and test questions. The results of the validity test got an average score of 4,07 meaning that it was feasible. The practicality assessment in small-scale trials got 94,86% which was included in the very practical category, the medium-scale trials of 90,75% and also included in the very practical category. The results of test showed an increase in student learning outcomes. It could be proved by the average post-test score of the experimental group students was 85,12 while the average post-test score of the control group was 78,12 and the Sig. (2-tailed) of the t-test (independent sample t-test) had 0,000 < 0,05, which means the snake and ladder game learning media developed is effective to improve student learning outcomes.

Article Details

How to Cite
Ningsih, S. P., Amilda, A., & Jayanti, E. (2021). DESAIN PERMAINAN ULAR TANGGA DALAM PEMBELAJARAN KIMIA. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 5(1), 49-66. https://doi.org/10.19109/ojpk.v5i1.8249
Section
Articles

How to Cite

Ningsih, S. P., Amilda, A., & Jayanti, E. (2021). DESAIN PERMAINAN ULAR TANGGA DALAM PEMBELAJARAN KIMIA. Orbital: Jurnal Pendidikan Kimia, 5(1), 49-66. https://doi.org/10.19109/ojpk.v5i1.8249

References

Abdullah, R. (2016). Pembelajaran dalam perspektif kreativitas guru dalam pemanfaatan media pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35–49.
Afandi, R. (2015). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dan hasil belajar IPS di Sekolah Dasar. JINop (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77–89.
Amalia, J. R. (2015). Penggunaan media pembelajaran interaktif untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam mata pelajaran hygiene sanitasi dan keselamatan kerja pda siswa kelas X di SMK N 1 Kudus [Skripsi, Universitas Negeri Semarang]. UNNES Repository. http://lib.unnes.ac.id/28125/
Arsyad, A. (2016). Media Pembelajaran. PT RajaGrafindo Persada.
Audie, N. (2019). Peran media pembelajaran meningkatkan hasil belajar peserta didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 586–595.
Dewi, T. L., Kurnia, D., & Panjaitan, R. L. (2017). Penggunaan media permainan ular tangga pada pembelajaran PIPS untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi pembagian wilayah waktu di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2091–2100. https://doi.org/10.17509/jpi.v2i1.12425
Karimah, R. F., Supurwoko., & Wahyuningsih, D. (2014). Pengembangan media pembelajaran ular tangga fisika untuk siswa SMP/MTs kelas VIII. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(1), 6–10.
Karina, D., Yulita, I., & Ramdhani, E. P. (2019). Pengembangan media pembelajaran ular tangga kimia (ULTAKIM) berbasis kemaritiman pada materi hakikat ilmu kimia. Jurnal Zarah, 7(1), 13–16. https://doi.org/10.31629/zarah.v7i1.1286
Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), 27–35.
Malalina. (2017). Media ular tangga segitiga pada materi luas dan keliling segitiga. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 35–40. https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i2.18
Nugrahani, R. (2007). Media pembelajaran berbasis visual berbentuk permainan ular tangga untuk meningkatkan kualitas belajar mengajar di Sekolah Dasar. Lembaran Ilmu Kependidikan, 36(1), 35–44.
Nugroho, A. P., Raharjo, T., & Wahyuningsih, D. (2013). Pengembangan media pembelajaran fisika ditinjau dari motivasi belajar siswa kelas VIII materi gaya. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 11–18.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT, 3(1), 171–187. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171
Putri, I. A. (2018). Pengembangan permainan ular tangga kimia sebagai media pembelajaran pada materi koloid kelas XI SMA/MA [Skripsi, Universitas Negeri Padang]. Universitas Negeri Padang Repository. http://repository.unp.ac.id/id/eprint/24791
Riduwan. (2009). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Karyawan dan Peneliti Pemula. Alfabeta.
Sari, M. K. (2015). Pengaruh pembelajaran kooperatif melalui media permainan ular tangga terhadap hasil belajar siswa mata pelajaran IPS di Sekolah Dasar. Premiere Educandum, 5(1), 89–103.
Satrianawati. (2018). Media dan Sumber Belajar. Deepublish.
Sudjiono, A. (2010). Pengantar Statistik Pendidikan. PT Raja Grafindo Persada.
Sukardjo. (2005). Evaluasi Pembelajaran. UNY.
Sukmadinata, N. R. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.
Utami, D. B., Rahmawati, Y., & Slamet, R. (2017). Penggunaan conceptual change text dengan model pembelajaran 5E untuk mengatasi miskonsepsi siswa pada materi asam basa di SMAN 4 Tambun Selatan. JRPK: Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 1(1), 30–37. https://doi.org/10.21009/jrpk.071.10
Zulkarnain, A. D., & Jatmikowati, T. E. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbantuan adobe flash CS6 berbasis android pokok bahasan segitiga. Jurnal Gammath, 3(1), 49–57.