Komunikasi Interpersonal Mahasiswa Baru Ditinjau Dari Tawadhu' Dan Penyesuaian Diri

Main Article Content

Putri Nabila Bilicha
Putri Nilam Bachry
Ratna Azkia Rakhmandari
Ahmad Rusdi

Abstract

This study aimed to determine the relationship between tawadhu'and self adjustment to interpersonal communication among the students of University X in Yogyakarta. Respondents in this study are 166 students at University X of Yogyakarta. Analisys data used assumption test, hypothesis test and different test. Interpersonal communication was measured using the scale of Yulianto (2010) based on the theory of De Vito (1997), tawadhu 'was measured using the scale of Thalib's (1991) theory and self-adjustment was measured using the scale used by Wahyudi (2012) based on Fatimah (2010). The results of the study have shown that there is a significant positive relationship between tawadhu'and interpersonal communication on the new students at University X of Yogyakarta, and there is a positive relationship between self-adjustment and interpersonal communication to new students at Universitas X of Yogyakarta.

Article Details

How to Cite
Komunikasi Interpersonal Mahasiswa Baru Ditinjau Dari Tawadhu’ Dan Penyesuaian Diri. (2019). Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 5(2), 109-118. https://doi.org/10.19109/psikis.v5i2.3890
Section
Articles December 2019

How to Cite

Komunikasi Interpersonal Mahasiswa Baru Ditinjau Dari Tawadhu’ Dan Penyesuaian Diri. (2019). Psikis : Jurnal Psikologi Islami, 5(2), 109-118. https://doi.org/10.19109/psikis.v5i2.3890

References

Abdullah, bin M. (2011). Tafsir Ibnu Katsir (Jilid 7). jakarta: Pustaka Imam Syafi’i.

Agustiani, H. (2006). Psikologi Perkembangan: Pendekatan Ekologi Kaitannya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri Remaja. bandung: Refika Aditama.

Al-Mishri, M. (2009). Ensiklopedia Akhlak Muhammad SAW. jakarta: Pena Pundi Aksara.

Aressa, V., Nirwana, H., & Bentri, A. (2016). Komunikasi interpersonal anak dan orangtua ditinjau dari jenis kelamin, tingkat pendidikan orangtua, dan daerah tempat tinggal serta implikasinya pada bimbingan dan konseling. Konselor,
5(3), 140–150.

Azwar, S. (2015). Penyusunan skala psikologi. yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Christyanti, D., Mustami’ah, D., & Sulistiani, W. (2010). Hubungan antara penyesuaian diri terhadap tuntutan akademik dengan kecenderungan stres pada mahasiswa fakultas kedokteran Universitas Hang Tuah Surabaya.
Insan, 12(03), 153–159.

Desmita. (2012). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Devito, J. A. (1997). Komunikasi antar manusia. Kuliah Dasar. jakarta: Professional Books. .

Dewi, K. S., Sedanayasa, G., & Antari, N. N. M. (2014). Kontribusi kualitas komunikasi interpersonal terhadap penyesuaian diri siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Sawan tahun pelajaran 2013/2014. Journal Undiksa Jurusan
Bimbingan Konseling, 2(1).

Fatimah, E. (2010). Psikologi Perkembangan (Perkembangan Peserta Didik). bandung: CV Pustaka Setia.

Jeffrey Charles, E. (2010). Humility: Development and analysis of a scale. University of Tennessee, Knoxville.

Kusumaningsih, M. R., & Mulyana, O. P. (2013). Hubungan antara komunikasi interpersonal dengan penyesuaian diri pada siswa remaja. Character, 02(1), 1–8.

Rakhmat, J. (2007). Psikologi Komunikasi (edisi revisi). bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Siska, sudardjo, & Purnamaningsih, E. H. (2003). Kepercayaan diri dan kecemasan komunikasi interpersonal pada mahasiswa. Jurnal Psikologi, 30(02), 67–71.

Syukur, H. M. A. (1980). Ilmu tasawuf II. Surabaya: PT Bina Ilmu.

Thalib, M. (1991). Petunjuk Islam Mengatasi Stres dan Gangguan Mental. Yogyakarta: Mustaka Al-Kautsar.

Wahyudi, A. (2012). Efektivitas pelatihan keterampilan sosial terhadap peneysuaian diri pada remaja putri balai rehabilitasi sosial. Universitas Islam Indonesia.

widuri, erlina listyanti. (2012). Regulasi emosi dan resiliensi pada mahasiswa tahun pertama. Jurnal Humanitas, IX(2), 148–156.

Yulianto, F. (2010). Pelatihan konsep diri untuk meningkatkan kemampuan komunikasi interpersonal pada karyawan di biro psikologi b. Universitas Islam Indonesia.