EFEKTIVITAS PENGGUNAAN METODE EL-SYARIF DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGHAFAL MUFRODAT SISWA DI MADRASAH IBTIDAIYAH AL-ISHLAH PALEMBANG

Main Article Content

Delly Delly

Abstract

Low student learning outcomes, especially in terms of memorizing Mufrodat. To overcome this, a research was conducted by implementing the El Syarif method as an Experimental research with Design Pre-test Post-test. With one sample group, namely class V with t test (t-test). The result is pre-test thitung = -6.77 while the post test is 1.725 and for the level of error 1% the table is 1.325. The difference between the results of the pre-test and post-test was obtained tcount 18.64. This means that there has been a significant increase in mufrodat memorization results after the implementation of the El Syarif method.

Article Details

How to Cite
Delly, Delly. “EFEKTIVITAS PENGGUNAAN METODE EL-SYARIF DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGHAFAL MUFRODAT SISWA DI MADRASAH IBTIDAIYAH AL-ISHLAH PALEMBANG”. Conciencia 17, no. 2 (July 20, 2019): 11-19. Accessed September 19, 2019. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/conciencia/article/view/3481.
Section
Artikel

References

Abdullah, Abdurrahman Saleh.,Teori-teori Pendidikan Berdasarkan al Qur’an.,Jakarta: Rineka Cipta, 1990.
Ahmadi, Abu., Psikologi Umum., Jakarta: Rineka Cipta, 2009.
Ali, Atabik.,Kamus Kontemporer Arab Indonesia., Yogyakarta: Multi Karya Grafika, 2009.
Arifin, Muzayyin., Filsafat Pendidikan Islam., Jakarta: Bumi Aksara, 1996.
--------., Filsafat Pendidikan Islam., Jakarta: Bumi Aksara, 2003.
---------., Ilmu Pendidikan Islam., Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
Arikunto, Suharsimi., Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek., Jakarta: Rineka Cipta, 2002.
Arsyad, Azhar., Media Pembelajaran., Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.
As’ad, Aliy., Ta’limul Muta’allim: Bimbingan Bagi Penuntut Ilmu Pengetahuan., Kudus: Menara Kudus, 2007.
Asrori, Imam., Sintaksis Bahasa Arab Frasa-Klausa-Kalimat., Malang: Misykat, 2004.
Asyifuddin, A. Jaman. Metode Pengajaran Bahasa Arab dan Pendekatan at-Taqabul Lughawi.Makalah disajikan dalam Seminar Bahasa Arab di Fakultas Tarbiyah IAIN Sunan KalijagaYogyakarta. Februari 1999.
Crider, Andrew B., et. al., Psychology., London: Scott, Foresman and Company, 1983.
Crow and Crow., General Psychology., New York:Little Field Adam Co., 1973.
Dahlan, Juwairiyah.,Metode Belajar Mengajar Bahasa Arab., Surabaya: al-Ikhlas, 1992.
Dale, E., Audiovisual Method in Teaching., New York: The Dryden Press, Holt, Rinehart and Winston, 1969.
Dalyono., Psikologi Pendidikan., Jakarta: Rineka Cipta, 2009.
Daradjat, Zakiah., Metodologi Pengajaran Agama Islam., Jakarta: Bumi Aksara, 1996.
--------., Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam., Jakarta: Bumi Aksara, 2010.
--------., Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam., Jakarta: Bumi Aksara, 2011.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan., Kamus Besar Bahasa Indonesia.,Jakarta: Balai Pustaka, 2007.
Dimyati dan Mudjiono., Belajar dan Pembelajaran., Jakarta: Rineka Cipta, 1999.
Driscoll, M.P., Psychology of Learning for Instruction., Boston: Allya and Bacon, 1994.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain., Strategi Belajar Mengajar., Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
Drever, James., Kamus Psikologi, terj. Nancy Simanjuntak., Jakarta: Bina Aksara, 1988.
Effendi, Ahmad Fuad., Model-model Pembelajaran Bahasa Arab, dalam Kuliah Umum Jurusan Pendidikan Bahasa Arab UIN Sunan Gunung Djati, 16 April 2014.
Ehiers and Lee., Crusial Issues in Education., USA: Holt Rinehart and Winston, 1963.
Fauzan, Masagus A. dan Farid Wajdi., Quantum Tahfiz., Palembang: Yayasan Kiai Marogan, 2010.
Fauzi, Ahmad., Psikologi Umum., Bandung: Pustaka Setia, 2004.
Garrison, Karl C. and Robert A. Morgoon., Educational Psychology : An Integration of Psychology and Educational Practice., Ohio: A. Bell & Howell, 1972.
Giddens, A., Modernity and Self Identity: Self and Society in the Late Modern Age., Cambridge: Polity Press, 1991.
Gredler, Margaret E., Belajar dan Membelajarkan, terj. Munandir, Jakarta: Rajawali Press, 1991.
Al-Gulayayni, Mustafa., Jami’ al-Durus al-‘Arabiyah, Juz I., BeirutL Al-Maktabah al-Asriyyah, 1994.
Gulo, Dali., Kamus Psychologi. Bandung: Tonis, 1982.
Hadi, Sutrisno., Metodologi Research., Yogyakarta: Andi Offset, 1989.
Hamalik, Oemar., Proses Belajar Mengajar.,Bandung: Bumi Aksara, 2001.
Al-Hasyimi, Ahmad., Al-Qawaid al-Assasiyyah li al-Lughat al Arabiyyah., Beirut: Dar-al-Kutub al-Ilmiyah, tt.
Hidayat, HD., Pedoman Pelaksanaan Penataran Metode Pengajaran Membaca al-Qur’an dan Memahami Maknanya. Lokakarya disajikanbagi guru-guru SD, SLTP, SLTAdi Jakarta Angkatan II, Jakarta. 1990.
Ibrahim, Abdulhalim., Almuwajjih Alfanniy limudarrisiy Lughat al-Arabiyyah., Cairo: Daarulmaarif, 1962.
Joyce, Bruce & Marsha Weil., Models of Teaching., New Jersey: Prentice Hall Inc., 1980.
Joyce, Bruce dan Marsha Weil., Models of Teaching: Model-model Pengajaran, terj. Achmad Fawaid dan Atteila Mirza., Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2011.
Kartono, Kartini., Psikhologi Umum., Bandung: Alumni, 1984.
Kementrian Agama Kerajaan Arab Saudi.,Al-Qur’an dan Terjemahnya., Madinah: Lembaga Percetakan Al-Qur’an Raja Fahd, 1418H.
Lahey, Benjamin G., Psychology an Introduction. New York: Mc. Grow Hill Companies, 2007.
Lembaga Kursus Bahasa Arab El-Syarif. Diunduh di http//www.el- syarif community.blogspot.com/p/lembaga-kursus-bahasa-arab-el-syarif.html1. 2 April 2015.
Madjidi, Busyairi., Metodologi Pengajaran Bahasa Arab., Yogyakarta: Sumbangsih Offset, 1994.
Malibary, A. Akrom., Pedoman Pengajaran Bahasa Arab pada Perguruan Tinggi IAIN., Jakarta: Departemen Agama RI, 1991.
Mardalis., Metodologi Penelitian Suatu Pendekatan Proposal., Jakarta: Bumi Aksara, 1995.
Margono., Metode Penelitian Pendidikan., Jakarta: Rineka Cipta, 1997.
Matsna, Mohammad., “Karakteristik dan Problematika Bahasa Arab”, dalam Jurnal Arabia, Fakultas Sastra UI, Vol. I Nomor 1/April-September 1998.
Mudjijo., Tes Hasil Belajar., Jakarta: Bumi Aksara, 1995.
Muhaimin., Pengembangan Model Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan(KTSP) pada Sekolah & Madrasah.,Jakarta: Rajawali Pers, 2009.
Mujib, Fathul., Rekonstruksi Pendidikan Bahasa Arab., Yogyakarta: Pedagogia, 2010.
Muslich, Masnur., Sertifikasi Guru Menuju Profesionalisme Pendidik., Jakarta: Bumi Aksara, 2007.
Mustafa, Ibrahim., Al-Mu’jam al-Wasith., Istanbul: Al-Maktabah al-Islamiyah, 2004.
An-Nahlawi, Abdurrahman.,Prinsip-prinsip dan Metoda Pendidikan Islam., Bandung: Diponegoro, 1992.
Nur, M., Strategi-strategi Belajar., Surabaya: Unesa Press. tt.
Partanto, Pius., Kamus Ilmiah Populer., Surabaya: Arkola, 2001.
Rahman., Model Pembelajaran Menulis Kalimat., Bandung: PPs UPI, 2004.
Rakhmat, Jalaluddin., Psikologi Komunikasi., Bandung: Remaja Rosdakarya, 1994.
Ramayulis., Metodologi Pendidikan Agama Islam., Jakarta: Kalam Mulia, 2005.
--------., Metodologi Pendidikan Agama Islam., Jakarta: Kalam Mulia, 2008.
--------., Metodologi Pendidikan Agama Islam., Jakarta: Kalam Mulia, 2010.
Ramayulis dan Samsu Nizar., Filsafat Pendidikan Islam: Telaah Sistem Pendidikan dan Pemikiran Para Tokohnya., Jakarta: Kalam Mulia, 2009.
Rohani. Ahmad., Pengelolaan Pengajaran., Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
Sadiman, Arief S., Media Pendidikan., Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2009.
Santrock, John., Educational Psychology, Vol. 5., Singapore: McGraw-Hill, 2013.
Santrock, John and John Mitterer., Psychology., Canada: McGraw Hill, 2001.
Sardiman, A.M., Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar., Jakarta: Rajawali Pers, 2011.
Sarwono, Sarlito Wirawan., Pengantar Umum Psikologi., Jakarta: Bulan Bintang, 1974.
Shaleh, Abdul Rahman., Pendidikan Agama dan Pembangunan Watak Bangsa., Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2005.
Sherif, M. & C.W. Sherif., An Outline of Social Psychology., New York: Harper & Row Pul, 1956.
Slameto., Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya., Jakarta: Rineka Cipta, 2003.
Slavin, Robert E., Psikologi Pendidikan Teori dan Praktik, terj. Marianto Samosir., Jakarta: Indeks, 2008.
Sobur, Alex., Psikologi Umum.,Bandung: Pustaka Setia, 2003.
--------., Psikologi Umum dalam Lintasan Sejarah., Bandung: Pustaka Setia, 2009.
Soemanto, Wasty., Psikologi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2012.
Spence, K.W. and J.T. Spence., The Psychology of Learning and Motivation, Vol. 2., New York: Academic Press, 2010.
Sudjana, Nana., Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar., Bandung: Sinar Baru, 1989.
Sugiyono., Statistika untuk Penelitian., Bandung: Alfabeta, 2013.
Suraji, Jamhari Ahmad., Metode El-Syarif., Bekasi: Pustaka El-Syarif, 2009.
Suraji, Jamhari Ahmad., 2015. MetodeEl-Syarif. Diunduh di http//www.el.syarifcommunity.blogspot.com/p/lembaga-kursus-bahasa-arav-el-syarif.html1 tanggal 2 April 2015.
Al-Syaibani, Omar Mohammad., Falsafah Pendidikan Islam., Jakarta: Bulan Bintang, 1979.
Thomas M., Risk., Principles and Practices of Teaching., New York: American Book Company, 1958.
Tohirin., Psikologi Pembelajaran Agama Islam., Jakarta: Raja GrafindoPersada, 2008.
Usman, Basyiruddin., Metodologi Pembelajaran Agama Islam., Jakarta: Ciputat Pers, 2002.
Usman, Uzer., Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar., Bandung: Remaja Rosdakarya, 1993.
Wahyoedin, Yuyu.,Pelajaran Tata Bahasa Arab: Cara Cepat Belajar Bahasa Arab dengan Model SPM (Simpel, Praktis & Mudah)., Jakarta: Mutiara Media, 2011.
Warsita, Bambang., “Teori Belajar Robert M. Gagne dan Implikasinya pada Pentingnya Pusat Sumber Belajar”,dalam Jurnal Teknodik, Vol XII, No. 1, 2008.
Yamin, Martinis., Profesionalisasl Guru & Implementasi KTSP., Jakarta: Gaung Persada, 2007.
Yunus, Mahmud., Attarbiyyah watta’liim., Padang Panjang: Matbaah, 1942.
Zulhannan., Teknik Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif., Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2014.