PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE BELAJAR DAN FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHINYA

  • Ahmad Syarifuddin Fakultas Tarbiyah IAIN Raden Fatah

Abstract

Learning is a path to success. Learning is closely related to the process of changing. However, not all of the changing process is described as learning. Learning is a complicated aspect and involves many interrelated things. Any person who wants to perform learning activities should understand the principles of learning and the factors that affect learning. Learning principles include physical and spiritual maturity,  sincerity, purpose comprehension, have the readiness and presence of habituation. While the factors that affect learning, namely: internal factors, external, and learning approach.

References

Adi, Isbandi Rukminto. 1994. Psikologi, Pekerjaan Sosial dan Ilmu Kesejahteraan: Dasar-Dasar Pemikiran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Dalyono. 2007. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Departemen Agama RI. 2005. Al-Quran dan Terjemahannya. Bandung: Jumanatul Ali-Art.
Djaali. 2008. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Khodijah, Nyayu. 2006. Psikologi Belajar. Palembang: IAIN Raden Fatah Press.
Mubayidh, Makmun. 2006. Kecerdasan dan Kesehatan Emosional Anak. Jakarta: Pustaka Al-Kautsar.
Mulyasa. 2006. Menjadi Guru Profesional: Menciptakan Pembelajaran yang Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mustaqim dan Abdul Wahib. 2003. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Online:www.geocities.com/m_win_afgani/EMOSI_DALAM_PEMBELAJARAN.pdf - Halaman sejenis
Purwanto, Ngalim. 2004. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sobur, Alex. 2003. Psikologi Umum dalam Lintasan Sejarah. Bandung: Pustaka Setia.
Soemanto, Wasty. 1998. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Syah, Muhibbin. 2004. Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Tohirin. 2006. Psikologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Raga Grafindo Perdasa.
Werge,Win. 2000. Beyond Teaching and Learning: Cara Praktis Menerapkan Quantum Teaching dan Learning. Project Renaisance: Gaithersburg.
How to Cite
Syarifuddin, A. (1). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE BELAJAR DAN FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHINYA. Ta’dib: Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 16(01), 113-136. Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/tadib/article/view/57
Section
Article