PEMASARAN POLITIK MELALUI MEDIA SOSIAL TIKTOK (STUDI PADA AKUN @ZUL.HASAN, @AGUSYUDHOYONO10, DAN @AIRLANGGAHARTARTO)

Main Article Content

Muhammad Akbar Julio
Yulion Zalpa
Reni Rentika Wati

Abstract




This research aims to find out the Dynamics of Political Marketing through Tiktok Social Media and to find out the strategies and methods of political marketing on @zul.hasan, @agusyudhoyonoahy, and @airlanggahartarto accounts. The theory of this research uses 4 political marketing mixes according to Firmanzah and the theory of segmentation, target, position (STP). The subjects in this study are Zulkifli Hasan, Agus Yudhoyono, and Airlangga Hartarto. This research method uses descriptive qualitative research where descriptive qualitative research is research that describes and analyzes the data obtained and will then be described in the form of an explanation that is actually not in the form of numbers but uses a drawer that occurs in the field through documentation. The data sources used are primary data and secondary data. Research data analysis techniques are in the form of interviews, documentation, observations and other data sources so that they are easy to understand and then can be informed to the public. Based on the results of the study, it can be concluded that the three figures of Zulkifli Hasan, Agus Yudhoyono, and Airlangga Hartarto implemented a good and effective political marketing strategy by using the Firmanzah Product, Promotion, Price, and Place political marketing strategy as well as the STP strategy well, precisely, and directionally. The supporting factor for the political marketing strategy process of these three political figures is segmentation community, external aspects of the success team, network of friends, and internal aspects that are the mission of the three figures. 


Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
PEMASARAN POLITIK MELALUI MEDIA SOSIAL TIKTOK (STUDI PADA AKUN @ZUL.HASAN, @AGUSYUDHOYONO10, DAN @AIRLANGGAHARTARTO). (2025). Jurnal Studi Ilmu Politik, 4(1), 51-60. https://doi.org/10.19109/0b32cq69
Section
Articles

How to Cite

PEMASARAN POLITIK MELALUI MEDIA SOSIAL TIKTOK (STUDI PADA AKUN @ZUL.HASAN, @AGUSYUDHOYONO10, DAN @AIRLANGGAHARTARTO). (2025). Jurnal Studi Ilmu Politik, 4(1), 51-60. https://doi.org/10.19109/0b32cq69

References

Agnes, (2023). 10 Media Sosial Dengan Waktu Pemakaian Terlama 2023, diakes dari www.data.goodstats.id pada 20 Agustus 2023.

Alasan Konten Tiktok Lebih Cepat Viral. (2023) diakses pada 20 Agustus 2023 dari https://voi.id/tulisan-seri/42114/2023

Ardhana Ulfa Azis, M. S. KEMENANGAN ANIES - SANDI PADA PUTARAN KEDUA PILKADA DKI 2017-2022; TINJAUAN STUDI PEMASARAN POLITIK.

Cindy, (2023). Pengguna Tiktok Di Indonesia Terbanyak Kedua Di Dunia Per April 2023, Nyaris Salip AS?, diakses dari www.databoks.katadata.co.id pada 20 Agustus 2023.

Demokrat (2024). Profil & Prestasi AHY, diakses dari www.demokrat.or.id pada tanggal 4 Februari 2024.

Deswina, (2023). Alasan Tiktok Menjadi Platform Sosial Media Yang Populer di 2023, diakses dari www.politekniktempo.ac.id pafa 20 Agustus 2023.

Dina, (2023). Alasan Konten Tiktok Lebih Cepat Viral, diakses dari www.voi.id pada 20 Agustus 2023.

Efendy (2023). Blunder Zulhas Bikin Citra PAN Terkoyak, diakes dari www.rakyatsultra.co.id pada 14 Februari 2024.

Hindarto, I. H. (2022). Tiktok and political communication of youth: a systematic review. JRP (Jurnal Review Politik), 12(2), 146-176.

Intan Sari (2023). Sejarah Tiktok Dari Aplikasi Negeri Panda Hingga Mendunia, diakses dari www.katadata.co.id pada 2 Februari 2024.

Judita, C. (2015), Political Marketing dan Media Sosial (Studi Political Marketing Capres RI 2014 Melalui Facebook. Jurnal Studi Komunikasi dan Media Balai Besar Pengkajian dan Pengembangan Komunikasi dan Informatika (BBPPKI). 19(2) 225-241.

Kemendag, (2024). Profil Menteri Perdagangan, diakses dari www.Kemendag.go.id pada tanggal 2 Februari 2024.

Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika. Yulianah, S. E. (2022).

Muhammad Hafil (2023). PAN Beri Kesempatan Besar Untuk Kader Perempuan, diakses dari www.news.republika.co.id pada 11 Februari 2024

Muhammad Ridwan (2023). Berhasil Bangkitkan Ekonomi Indonesia, Ini Segudang Prestasi Airlangga Hartarto, diakses dari www.jawapos.com pada 12 Februari 2024

Partai Golkar (2024). Profil Airlangga Hartarto, diakses dari www.partaigolkar.com pada 5 Februari 2024.

Rainer, Pierre, (2023). Partai Politik Yang Merepresentasikan Anak Muda, diakses dari www.Goodstats.id pada tanggal 2 Februari 2024.

Rukmini, N, (2022), Strategi Marketing Politik Dalam Media Sosial Instagram. Bandung: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Jati, Bandung.

Sari, M, (2019), Personal Branding Tokoh Politik Melalui Media Sosial. Palembang: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Islam Negeri Raden Fatah, Palembang.

Septiyanti, Anggi, (2021), Political Marketing Pada Pemilihan Gubernur Sumatera Selatan Tahun 2018. Palembang: Fakultas Adab dan Humaniora Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.

Sondakh, H. F. (2018). Strategi Politik Pasangan Bupati Roy Roring Dan Wakil Bupati Robby Dondokambey Pada Pilkada Kabupaten Minahasa 2018. POLITICO: Jurnal Ilmu Politik, 7(4).

Tonyjanto, C., Putu, I. G. P. I. G., Sutajaya, I. M., Kusuma, A. T. A. P., & Amadea, I. B. N. K. (2024). Pemanfaatan SEO (Search Engine Optimization) dalam meningkatkan Penjualan Produk Speaker X9 Pro Audio dalam Kewirausahaan Bidang Pendidikan. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 5(1), 1-8.

Wahyudi, (2020), Strategi Marketing Politik Media Sosial Pasangan Danny-Fatma Pada Pemilihan Walikota Makassar 2020. Parepare: Fakultas Ushuludin Adab dan Dakwah Institut Agama Islam Negeri Parepare.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)