PEMASARAN POLITIK MELALUI MEDIA SOSIAL TIKTOK (STUDI PADA AKUN @ZUL.HASAN, @AGUSYUDHOYONO10, DAN @AIRLANGGAHARTARTO)
Main Article Content
Abstract
This research aims to find out the Dynamics of Political Marketing through Tiktok Social Media and to find out the strategies and methods of political marketing on @zul.hasan, @agusyudhoyonoahy, and @airlanggahartarto accounts. The theory of this research uses 4 political marketing mixes according to Firmanzah and the theory of segmentation, target, position (STP). The subjects in this study are Zulkifli Hasan, Agus Yudhoyono, and Airlangga Hartarto. This research method uses descriptive qualitative research where descriptive qualitative research is research that describes and analyzes the data obtained and will then be described in the form of an explanation that is actually not in the form of numbers but uses a drawer that occurs in the field through documentation. The data sources used are primary data and secondary data. Research data analysis techniques are in the form of interviews, documentation, observations and other data sources so that they are easy to understand and then can be informed to the public. Based on the results of the study, it can be concluded that the three figures of Zulkifli Hasan, Agus Yudhoyono, and Airlangga Hartarto implemented a good and effective political marketing strategy by using the Firmanzah Product, Promotion, Price, and Place political marketing strategy as well as the STP strategy well, precisely, and directionally. The supporting factor for the political marketing strategy process of these three political figures is segmentation community, external aspects of the success team, network of friends, and internal aspects that are the mission of the three figures.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work
How to Cite
References
Agnes, (2023). 10 Media Sosial Dengan Waktu Pemakaian Terlama 2023, diakes dari www.data.goodstats.id pada 20 Agustus 2023.
Alasan Konten Tiktok Lebih Cepat Viral. (2023) diakses pada 20 Agustus 2023 dari https://voi.id/tulisan-seri/42114/2023
Ardhana Ulfa Azis, M. S. KEMENANGAN ANIES - SANDI PADA PUTARAN KEDUA PILKADA DKI 2017-2022; TINJAUAN STUDI PEMASARAN POLITIK.
Cindy, (2023). Pengguna Tiktok Di Indonesia Terbanyak Kedua Di Dunia Per April 2023, Nyaris Salip AS?, diakses dari www.databoks.katadata.co.id pada 20 Agustus 2023.
Demokrat (2024). Profil & Prestasi AHY, diakses dari www.demokrat.or.id pada tanggal 4 Februari 2024.
Deswina, (2023). Alasan Tiktok Menjadi Platform Sosial Media Yang Populer di 2023, diakses dari www.politekniktempo.ac.id pafa 20 Agustus 2023.
Dina, (2023). Alasan Konten Tiktok Lebih Cepat Viral, diakses dari www.voi.id pada 20 Agustus 2023.
Efendy (2023). Blunder Zulhas Bikin Citra PAN Terkoyak, diakes dari www.rakyatsultra.co.id pada 14 Februari 2024.
Hindarto, I. H. (2022). Tiktok and political communication of youth: a systematic review. JRP (Jurnal Review Politik), 12(2), 146-176.
Intan Sari (2023). Sejarah Tiktok Dari Aplikasi Negeri Panda Hingga Mendunia, diakses dari www.katadata.co.id pada 2 Februari 2024.
Judita, C. (2015), Political Marketing dan Media Sosial (Studi Political Marketing Capres RI 2014 Melalui Facebook. Jurnal Studi Komunikasi dan Media Balai Besar Pengkajian dan Pengembangan Komunikasi dan Informatika (BBPPKI). 19(2) 225-241.
Kemendag, (2024). Profil Menteri Perdagangan, diakses dari www.Kemendag.go.id pada tanggal 2 Februari 2024.
Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika. Yulianah, S. E. (2022).
Muhammad Hafil (2023). PAN Beri Kesempatan Besar Untuk Kader Perempuan, diakses dari www.news.republika.co.id pada 11 Februari 2024
Muhammad Ridwan (2023). Berhasil Bangkitkan Ekonomi Indonesia, Ini Segudang Prestasi Airlangga Hartarto, diakses dari www.jawapos.com pada 12 Februari 2024
Partai Golkar (2024). Profil Airlangga Hartarto, diakses dari www.partaigolkar.com pada 5 Februari 2024.
Rainer, Pierre, (2023). Partai Politik Yang Merepresentasikan Anak Muda, diakses dari www.Goodstats.id pada tanggal 2 Februari 2024.
Rukmini, N, (2022), Strategi Marketing Politik Dalam Media Sosial Instagram. Bandung: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Jati, Bandung.
Sari, M, (2019), Personal Branding Tokoh Politik Melalui Media Sosial. Palembang: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Islam Negeri Raden Fatah, Palembang.
Septiyanti, Anggi, (2021), Political Marketing Pada Pemilihan Gubernur Sumatera Selatan Tahun 2018. Palembang: Fakultas Adab dan Humaniora Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.
Sondakh, H. F. (2018). Strategi Politik Pasangan Bupati Roy Roring Dan Wakil Bupati Robby Dondokambey Pada Pilkada Kabupaten Minahasa 2018. POLITICO: Jurnal Ilmu Politik, 7(4).
Tonyjanto, C., Putu, I. G. P. I. G., Sutajaya, I. M., Kusuma, A. T. A. P., & Amadea, I. B. N. K. (2024). Pemanfaatan SEO (Search Engine Optimization) dalam meningkatkan Penjualan Produk Speaker X9 Pro Audio dalam Kewirausahaan Bidang Pendidikan. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 5(1), 1-8.
Wahyudi, (2020), Strategi Marketing Politik Media Sosial Pasangan Danny-Fatma Pada Pemilihan Walikota Makassar 2020. Parepare: Fakultas Ushuludin Adab dan Dakwah Institut Agama Islam Negeri Parepare.