THE EFFECT OF THINK PAIR SHARE MODEL USING VIDEO SCRIBE MEDIA ON COMMUNICATION SKILLS AND MOTIVATION TO LEARN IPS
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of Think Pair Share (TPS) learning model using Video Scribe on communication skills and motivation to learn social studies of fifth grade students of SD Inpres Tappanjeng Bantaeng Regency. This type of research is quantitative using an experimental approach. The research design used was Nonequivalent Control Group Design. The population in this study were 36 students. The samples in this study were class VA with 18 students as the experimental class and class VB with 18 students as the control class. The sampling technique used saturated sampling. The instruments used were observation sheets and questionnaires. Data collection techniques in this study were observation, questionnaire and documentation. The data analysis techniques used were descriptive data analysis and inferential statistical analysis. The hypothesis tests used were Anova and Manova. The results obtained are the significance value of communication skills and motivation to learn social studies students smaller than 0.05 which means H1 is accepted and H0 is rejected, namely there is an effect of Think Pair Share learning model using Video Write Communication Skills and Motivation to Learn Social Studies Students Grade V Elementary School.
Article Details
How to Cite
Agustin, E., Nawir, M., & Kaharuddin, K. (2023). THE EFFECT OF THINK PAIR SHARE MODEL USING VIDEO SCRIBE MEDIA ON COMMUNICATION SKILLS AND MOTIVATION TO LEARN IPS. Conciencia, 23(2), 221-228. https://doi.org/10.19109/conciencia.v23i2.20174
Section
Original Reserach Article
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
How to Cite
Agustin, E., Nawir, M., & Kaharuddin, K. (2023). THE EFFECT OF THINK PAIR SHARE MODEL USING VIDEO SCRIBE MEDIA ON COMMUNICATION SKILLS AND MOTIVATION TO LEARN IPS. Conciencia, 23(2), 221-228. https://doi.org/10.19109/conciencia.v23i2.20174
References
A.Rukmini. (2020). Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dalam Pembelajaran Pkn SD. SHEs: Conference Series, 3(3), 10–27.
Ahmadi. (1991). Psikologi Belajar. Wade Groups.
Aris, S. (2016). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurukulum 2013. Ar-Ruzz Media.
Baihaqi, M. R., Ristono, W. S., Abdul, D., & Lidinillah, M. (2018). Pengembangan Media Kartu Nusantara untuk Pembelajaran IPS Kelas IV SD pada Materi Keanekaragaman Suku Bangsa dan Budaya. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 47–58.
Basri, H. (2013). Landasan Pendidikan. CV Pustaka Setia.
Masana, K. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Journal of Education Action Research, 6(2), 153–159.
Ni’mah, A., & Dwijananti, P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Tipe Think Pair Share (TPS) dengan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII MTs. Nahdatul Muslimin Kudus. Unnes Physics Education Journal, 3(2), 18–25.
Pangestuti, A. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share ( Tps ) Berbasis Lesson Study Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Dan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1(2), 135–142.
Putry, R. (2019). Nilai Pendidikan Karakter Anak Di Sekolah Perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 4(1), 39. https://doi.org/10.22373/equality.v4i1.4480
Sardiman, A. . (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT Raja grafindo.
Sudjana, N. (2015). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosda Karya.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sukmawati, Salmia, S. (2023). Population, Sample (Quantitative) and Selection of Participants/Key Informants (Qualitative). Edumaspul - Jurnal Pendidikan, Vol. 7 – N(6), 131–140. https://doi.org/https://doi.org/10.33487/edumaspul.v7i1.5259
Sumantri, M. S. (2016). Strategi Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada.
Tan, M., Lee, S.-S., & Hung, D. W. L. (2014). Digital storytelling and the nature of knowledge. Education and Information Technologies, 19(3), 623–635. https://doi.org/10.1007/s10639-013-9280-x
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Kencana.
Zafirah, A., Agusti, F. A., Engkizar, E., Anwar, F., Alvi, A. F., & Ernawati, E. (2018). Penanaman nilai-nilai karakter terhadap peserta didik Melalui permainan congkak sebagai media pembelajaran. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1), 95–104. https://doi.org/10.21831/jpk.v8i1.21678
Ahmadi. (1991). Psikologi Belajar. Wade Groups.
Aris, S. (2016). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurukulum 2013. Ar-Ruzz Media.
Baihaqi, M. R., Ristono, W. S., Abdul, D., & Lidinillah, M. (2018). Pengembangan Media Kartu Nusantara untuk Pembelajaran IPS Kelas IV SD pada Materi Keanekaragaman Suku Bangsa dan Budaya. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 47–58.
Basri, H. (2013). Landasan Pendidikan. CV Pustaka Setia.
Masana, K. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Journal of Education Action Research, 6(2), 153–159.
Ni’mah, A., & Dwijananti, P. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Tipe Think Pair Share (TPS) dengan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII MTs. Nahdatul Muslimin Kudus. Unnes Physics Education Journal, 3(2), 18–25.
Pangestuti, A. A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share ( Tps ) Berbasis Lesson Study Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Dan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1(2), 135–142.
Putry, R. (2019). Nilai Pendidikan Karakter Anak Di Sekolah Perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 4(1), 39. https://doi.org/10.22373/equality.v4i1.4480
Sardiman, A. . (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT Raja grafindo.
Sudjana, N. (2015). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosda Karya.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sukmawati, Salmia, S. (2023). Population, Sample (Quantitative) and Selection of Participants/Key Informants (Qualitative). Edumaspul - Jurnal Pendidikan, Vol. 7 – N(6), 131–140. https://doi.org/https://doi.org/10.33487/edumaspul.v7i1.5259
Sumantri, M. S. (2016). Strategi Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada.
Tan, M., Lee, S.-S., & Hung, D. W. L. (2014). Digital storytelling and the nature of knowledge. Education and Information Technologies, 19(3), 623–635. https://doi.org/10.1007/s10639-013-9280-x
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Kencana.
Zafirah, A., Agusti, F. A., Engkizar, E., Anwar, F., Alvi, A. F., & Ernawati, E. (2018). Penanaman nilai-nilai karakter terhadap peserta didik Melalui permainan congkak sebagai media pembelajaran. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(1), 95–104. https://doi.org/10.21831/jpk.v8i1.21678