UPAYA KEPALA MADRASAH DALAM PENINGKATAN KINERJA GURU DI MADRASAH ALIYAH BAHRUL ULUM MULIASARI
Main Article Content
Abstract
The quality of education of a nation will determine the future of the nation itself in the sense that education is a very important requirement in determining the future development of the nation. The superiority of a nation is no longer characterized by the abundance of natural resources, but the benefits of human resources. Its quality is positively correlated with the quality of education, and quality of education is often indicated by the condition of good, qualified, and all the components that should be included in education. These components are the inputs, processes, outputs, staff, facilities, infrastructure, and cost. Deterioration of the quality of learning outcomes of students is not only caused by a lack of motivation to learn, lack of parental supervision, or weakness on the part of the teacher, but the factors that influence is strong enough madrassa management improper use and is not appropriate. To that end, one of the efforts to be made in improving teacher performance is through the optimization of the role of headmaster. Headmaster as a driving force performance improvement teachers are required to have a vision, mission, and extensive knowledge and adequate professional skills in planning, organizing, implementation, and supervision of education. In addition, the staff is required to have the ability to build harmonious cooperation with the various parties concerned with the education program at the school. The ability headmaster of course will also influence the performance of teachers in performing the task. One indicator of the performance of the headmaster is assessed on the basis of competence and performance of duties and responsibilities.
Article Details
How to Cite
Zainudin, Z. (2015). UPAYA KEPALA MADRASAH DALAM PENINGKATAN KINERJA GURU DI MADRASAH ALIYAH BAHRUL ULUM MULIASARI. Conciencia, 15(2), 177-200. https://doi.org/10.19109/conciencia.v15i2.6141
Section
Artikel
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
How to Cite
Zainudin, Z. (2015). UPAYA KEPALA MADRASAH DALAM PENINGKATAN KINERJA GURU DI MADRASAH ALIYAH BAHRUL ULUM MULIASARI. Conciencia, 15(2), 177-200. https://doi.org/10.19109/conciencia.v15i2.6141
References
Aqib, Zainal. 2002. Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran. Cendikia, Surabaya.
Barnawi dan Mohammad Arifin. 2012, Kinerja Guru Profesional. Ar-ruzz Media, Jogjakarta.
Effendy. Mokhtar. 1986. Manajemen Suatu Pendekatan Berdasarkan Ajaran Islam. Bharata Karya Aksara, Jakarta.
Moedjiarto. 2001. Sekolah Unggul: Metodologi untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. Duta Graha Pustaka, Jakarta.
Mondy R.W, Sharplin, A. dan Flippo. 2001. Management, Concept and Practices. Allyn and Bacon, Inc , Boston Malayu S. P. Hasibuan.
Mulyasa. 2007. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Remaja Rosda Karya, Bandung.
Nawawi, Hadari. 2000. Manajemen Strategik Organisasi Non Profit Bidang Pemerintahan Dengan Ilustrasi Pendidikan. Gadjah Mada University, Yogyakarta.
Saondi, Ondi dan Aris Suherman. 2010. Etika Profesi Keguruan. Refika Aditama, Bandung.
Sutopo, Hendyat. 1999. Administrasi, Manajemen dan Organisasi. Lembaga Administrasi Negara, Jakarta.
______________. 2001. Manajemen Pendidikan. Program Pascasarjan Universitas Negeri Malang, Malang.
Taylor W, Fridrek. 1974. Scientific Management. Happer and Breos, New York.
Yuniarsih, Tjutju dan Suwatno. 2008. Manajemen Sumber Daya Manusia. Alfabeta, Bandung.
Direktorat jenderal peningkatan mutu pendidik dan tenaga kependidikan departemen pendidikan nasional tahun 2008
Barnawi dan Mohammad Arifin. 2012, Kinerja Guru Profesional. Ar-ruzz Media, Jogjakarta.
Effendy. Mokhtar. 1986. Manajemen Suatu Pendekatan Berdasarkan Ajaran Islam. Bharata Karya Aksara, Jakarta.
Moedjiarto. 2001. Sekolah Unggul: Metodologi untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan. Duta Graha Pustaka, Jakarta.
Mondy R.W, Sharplin, A. dan Flippo. 2001. Management, Concept and Practices. Allyn and Bacon, Inc , Boston Malayu S. P. Hasibuan.
Mulyasa. 2007. Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Remaja Rosda Karya, Bandung.
Nawawi, Hadari. 2000. Manajemen Strategik Organisasi Non Profit Bidang Pemerintahan Dengan Ilustrasi Pendidikan. Gadjah Mada University, Yogyakarta.
Saondi, Ondi dan Aris Suherman. 2010. Etika Profesi Keguruan. Refika Aditama, Bandung.
Sutopo, Hendyat. 1999. Administrasi, Manajemen dan Organisasi. Lembaga Administrasi Negara, Jakarta.
______________. 2001. Manajemen Pendidikan. Program Pascasarjan Universitas Negeri Malang, Malang.
Taylor W, Fridrek. 1974. Scientific Management. Happer and Breos, New York.
Yuniarsih, Tjutju dan Suwatno. 2008. Manajemen Sumber Daya Manusia. Alfabeta, Bandung.
Direktorat jenderal peningkatan mutu pendidik dan tenaga kependidikan departemen pendidikan nasional tahun 2008