KONSEP KEPALA MADRASAH SEBAGAI INSTRUCTIONAL LEADER (Suatu Kajian Teoritis)
Main Article Content
Abstract
Headmaster of school / madrasah is central to education. Headmaster as a facilitator for the development of education as well as executing a task laden with hope and renewal. The role of headmaster of an educational leader is indispensable. Madrasah development and learning is progressing very significant, one cause may have been implementing the concept of instructional leader by the headmaster. Because of this, this paper aims to determine how the concept headmaster as instructional leader in improving the quality of learning. The school headmaster as instructional leader can achieve the goal of improving student learning and success in the first way, helping to divert attention from teaching to learning; second, creating a shared goal among teachers about the spirit of third student, using the data with the aim that the teacher is able to develop the education of students both as individuals and groups, fourth, providing support to teachers by providing training, instructional media and support needed to help students in achieve success. and fifth, align curriculum, instruction and assessment.
Article Details
How to Cite
Kusumawati, K. (2015). KONSEP KEPALA MADRASAH SEBAGAI INSTRUCTIONAL LEADER: (Suatu Kajian Teoritis). Conciencia, 15(2), 223-250. https://doi.org/10.19109/conciencia.v15i2.6146
Section
Artikel
Syarat yang harus dipenuhi oleh Penulis sebagai berikut:
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
How to Cite
Kusumawati, K. (2015). KONSEP KEPALA MADRASAH SEBAGAI INSTRUCTIONAL LEADER: (Suatu Kajian Teoritis). Conciencia, 15(2), 223-250. https://doi.org/10.19109/conciencia.v15i2.6146
References
Al-Iman Abu Abdullah Muhammad bin Ismail Al Bukhari. 1992. Shahih Bukhari Juz VII, Beirut: Darul Ulmiyah.
Danim, Sudarwan. 2006. Visi Baru Manajemen Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Departemen Agama. 2005. Standar Pelayanan Minimal Madrasah Ibtidaiyah. Jakarta: Direktorat Jenderal Kelembagaan Islam.
Direktorat Tenaga Kependidikan. 2010.
Modul: Kepemimpinan Pembelajaran Materi Pelatihan Penguatan Kemampuan Kepala Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Fairchild, Henry Pratt. 1960. Dictionary Of Sociology and related Sciens.New Jersey: Littlefield Adam &Co. Peterson.
Indrafachrudi, Soekarto. 1999. Mengantar Bagaimana Memimpin Sekolah yang Baik.Jakarta: Galia Indonesia.
Kartono, Kartini. 1998. Pemimpin dan Kepemimpinan. Jakarta: PT. Grafindo Persada.
Lampiran Permendiknas Nomor 13 Tahun 2007 tanggal 17 April 2007
Leithwood, Kenneth et.al. 2004. Review of research How Leadership Inflences Student. The Wallace Fundation.
Lunenburg, Fred C. The Principal as Instructional Leader. National Forum of Educational and Supervision Journal, Volume 27, Number 4, 2010.
Mania, Sitti. Jurnal: Profesionalitas Kepala Sekolah : Analisis antara Idealita dan Realita. Lentera Pendidikan, Vol. 14 No.1 Juni 2011.
Michelle, Jana Alig-Mielcarek. 2003. Dissertation : A Model of School: Intructional Leadership, Academic Press, and Student Achievement. The Ohio State University.
Muliati. Kepemimpinan Pembelajaran yang Efektif bagi Kepala Sekolah. Melalui http://www.lpmpsulsel.net/v2/attachments/201_Kepemimpinan%20Pemb elajaran%20yang%20efektif.pdf. diakses tanggal 01/10/15.
Mulyasa. 2013. Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2007.
Mulyono. 2008. Manajemen Administrasi & Organisasi Pendidikan. Malang: Ar-Ruzz Media.
Nizar, Samsul & Muhammad Syaifudin. 2010. Isu-isu Kontemporer tentang Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Sallis, Edward. 2010. Manajemen Mutu Terpadu Pendidikan. Jogjakarta: IRCiSoD.
Samsudin, S. 2006. Manajemen: a Guide to executive command. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Watkins, Peter., 2002. A Critical Review of Leadership Concepts and Research: The Implication For Educational Adminitration. Geelong: Deakin University Press.
Wahdjosumidjo. 2002. Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Danim, Sudarwan. 2006. Visi Baru Manajemen Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
Departemen Agama. 2005. Standar Pelayanan Minimal Madrasah Ibtidaiyah. Jakarta: Direktorat Jenderal Kelembagaan Islam.
Direktorat Tenaga Kependidikan. 2010.
Modul: Kepemimpinan Pembelajaran Materi Pelatihan Penguatan Kemampuan Kepala Sekolah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Fairchild, Henry Pratt. 1960. Dictionary Of Sociology and related Sciens.New Jersey: Littlefield Adam &Co. Peterson.
Indrafachrudi, Soekarto. 1999. Mengantar Bagaimana Memimpin Sekolah yang Baik.Jakarta: Galia Indonesia.
Kartono, Kartini. 1998. Pemimpin dan Kepemimpinan. Jakarta: PT. Grafindo Persada.
Lampiran Permendiknas Nomor 13 Tahun 2007 tanggal 17 April 2007
Leithwood, Kenneth et.al. 2004. Review of research How Leadership Inflences Student. The Wallace Fundation.
Lunenburg, Fred C. The Principal as Instructional Leader. National Forum of Educational and Supervision Journal, Volume 27, Number 4, 2010.
Mania, Sitti. Jurnal: Profesionalitas Kepala Sekolah : Analisis antara Idealita dan Realita. Lentera Pendidikan, Vol. 14 No.1 Juni 2011.
Michelle, Jana Alig-Mielcarek. 2003. Dissertation : A Model of School: Intructional Leadership, Academic Press, and Student Achievement. The Ohio State University.
Muliati. Kepemimpinan Pembelajaran yang Efektif bagi Kepala Sekolah. Melalui http://www.lpmpsulsel.net/v2/attachments/201_Kepemimpinan%20Pemb elajaran%20yang%20efektif.pdf. diakses tanggal 01/10/15.
Mulyasa. 2013. Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2007.
Mulyono. 2008. Manajemen Administrasi & Organisasi Pendidikan. Malang: Ar-Ruzz Media.
Nizar, Samsul & Muhammad Syaifudin. 2010. Isu-isu Kontemporer tentang Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Sallis, Edward. 2010. Manajemen Mutu Terpadu Pendidikan. Jogjakarta: IRCiSoD.
Samsudin, S. 2006. Manajemen: a Guide to executive command. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Watkins, Peter., 2002. A Critical Review of Leadership Concepts and Research: The Implication For Educational Adminitration. Geelong: Deakin University Press.
Wahdjosumidjo. 2002. Kepemimpinan Kepala Sekolah, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.