Flash Card as a Media for Recognizing Symbol of Number in Early Childhood

Authors

  • Najiha Amalia Uiversitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Raden Rachmi Uiversitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.19109/ra.v8i1.21381

Keywords:

Number Card, Number Symbol, Early Childhood

Abstract

The aim of the research is to introduce symbol of number through flash card because at the time of the initial research the kindergarten still uses simple learning methods and there are also some children who are less able to recognize numbers. This research uses a qualitative method by applying a case study approach, while data collection uses interviews, observation and documentation. Participants in this research are school principals, teachers and students. As for the research results, teachers must choose a theme that is in accordance with the learning plan that has been prepared, prepare and provide interesting media or learning materials, open up opportunities for children to play with flash card, repeat material from play activities using picture flash card, and evaluate activities

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andesta, D., Muhtarom, Sartika, I. D., Wahyuni, D., Febrianti, & Dewi, K. (2024). Digital-based Logma educational game on early childhood logic-mathematics intelligence. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 15(1), 19–30. https://doi.org/10.17509/cd.v15i1.66904

Arifien, S. A. (2016). Penggunaan Bimbingan dan Konseling Individu Dalam Menangani Permasalahan Transeksual Femalo to Male Dengan Menggunakan Pendekatan Feminisme (Studi Kasus di SMP Negeri 12 Bandar Lampung). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Ayu, C. (2016). Jurnal paud tambusai. Jurnal PAUD Tambusai, 2(2), 36–42.

Azhima, I., Meilanie, R. S. M., & Purwanto, A. (2021). Penggunaan Media Flashcard untuk Mengenalkan Matematika Permulaan Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 2008–2016. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1091

Danauwiyah, N. M. (2019). Peningkatan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan melalui Media Kartu Angka pada Anak Kelompok A di TK Negeri Pembina Bengkayang. 199–206.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Fitriana, D. (2022). Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif (Ape). JCE (Journal of Childhood Education), 5(2), 580. https://doi.org/10.30736/jce.v5i2.726

Istiqomah, D., Atika, N., Sartika, I. D., & Wahyuni, D. (2024). Pengaruh pendekatan pembelajaran STEAM terhadap kemampuan numerasi anak usia 4-5 tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1). https://doi.org/10.33367/piaud.v1i1.xxxx

Novianti, R., Marega, D., & Wahyuni, D. (2022). Tebona : Permainan untuk melatih konsentrasi anak. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(1), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/ra.v6i1.13292

Nurhayati, T., Assa, K., leuwinutug Batulayang Cililin, J., Bandung Barat, K., Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, P., Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, F., Siliwangi Bandung, I., & Jendral Sudirman Cimahi, J. (2020). Jurnal Ceria (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif) Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bi-Langan Melalui Media Kartu Angka Di Kelompok a Kober Assa’Adah. 3(5), 2714–4107.

Rahmalia, D., & Suryana, D. (2021). Pengembangan Media Papan Flanel untuk Meningkatkan Kecerdasan Logika Matematika pada Anak. Jurnal Basicedu, 5(2), 605–618.

Retnaningrum, W., & Umam, N. (2021). Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Permainan Mencari Huruf. Jurnal Tawadhu, 5(1), 25–34.

Sadidah, S., & Nursalim, M. (2013). Penggunaan Media Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Mengenal Konsep Bilangan Dan Lambang Bilangan 1-10 Pada Siswa Kelompok A Tk Krisnamurti III Surabaya. Jurnal Program Studi PG-PAUD, 2(2), 9.

Sujiono, Y. N. (2013). Konsep dasar PAUD. PT Indeks.

Sumardi, S., Rahman, T., & Gustini, I. S. (2017). Peningkatan Kemampuan Anak Usia Dini Mengenal Lambang Bilangan Melalui Media Playdough. Jurnal Paud Agapedia, 1(2), 190–202. https://doi.org/10.17509/jpa.v1i2.9359

Trisia, E., Sartika, I. D., & Murtopo, A. (2024). Pengaruh penggunaan metode inquiry terhadap kemampuan mengenal bilangan pada anak usia 4-5 tahun di kelas A PAUD Berlian desa Suka Damai kecamatan Pangkalan Lampam kabupaten Ogan Komering Ilir. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 6(1), 122–136. https://doi.org/https://doi.org/10.33387/cahayapd.v6i1.7459

Wahyuni, D., Sartika, I. D., & Novianti, R. (2022). Standar alat bermain dan kualitas satuan PAUD. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(2), 106–119. https://doi.org/: https://doi.org/10.19109/ra.v6i2.15000 Standar

Widi Astuti, A., Syafrudin, U., & Oktaria, R. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Angka Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini , 6(1), 39–48.

Yuliana, L. (2013). Penanaman nilai-nilai moral pada anak usia dini. Jurnal Ilmiah WUNY, 15(1).

Downloads

Published

29-06-2024

How to Cite

Najiha Amalia, & Raden Rachmi. (2024). Flash Card as a Media for Recognizing Symbol of Number in Early Childhood. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 8(1), 18-28. https://doi.org/10.19109/ra.v8i1.21381