Management of the Indoor Learning Environment at Makarima Islamic Kindergarten in Sukoharjo
DOI:
https://doi.org/10.19109/ra.v8i2.24683Keywords:
Management, Learning Environment, Early ChildhoodAbstract
This research discusses the management of the indoor learning environment at Makarima Islamic Kindergarten in Sukoharjo, focusing on effective learning management applied to create an environment that supports early childhood development. A descriptive qualitative approach with an ethnographic approach. The subjects of this study consisted of principals, teachers, and the environment. Researchers applied data collection techniques in the form of observation and documentation. The main findings show that the management of the indoor learning environment at Makarima Sukoharjo Islamic Kindergarten involves the selection of safe teaching materials, flexible and stimulative space arrangement, and learning equipment The use of colour, good lighting, and proper space layout is proven to affect children's attention and motivation in the learning process Makarima Sukoharjo Islamic Kindergarten has five types of rooms, namely the preparation centre, the design centre, the natural materials centre, the siroh role centre, and the life skills centre. This study concludes that controlling the learning environment is important to achieve effective learning goals in children.Downloads
References
Adhimah, S. (2020). Peran Orang Tua Dalam Menghilangkan Rasa Canggung Anak Usia Dini (Studi Kasus Di Desa Karangbong Rt. 06 Rw. 02 Gedangan-Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 57–62. Https://Doi.Org/10.21831/Jpa.V9i1.31618
Anhusadar, L. O., & Kendari, I. (2019). Al Athfaal: Kronik Ilmiah Lembaga Anak Uisa Dini Pengembangan Pembelajaran Seni Berbasis Agama Pada Anak Usia Dini. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 58–68.
Budhiati, R. A. T., & Darsinah, D. (2024). Evaluasi Pembelajaran Berfokus Pada Sentra Balok. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak …, 5(1), 180–190. Https://Doi.Org/10.37985/Murhum.V5i1.496
Chamidah, D., Wijaya, U., Surabaya, K., Siregar, R. S., Nugroho, A., Saputro, C., Maret, U. S., Recard, M., & Harapan, U. P. (2021). Metodologi Penelitian Pendidikan (Issue September).
Erwin, W. (2018). Cerdas Pengelolaan Kelas: Panduan Mewujudkan Pembelajaran Efektif Dan Berkualitas Di Sekolah. Diva Press.
Hamidah, N. S., Haromiah, I., & Wulandari, R. (2022). Pengelolaan Desain Lingkungan Kelompok Bermain (Kb) Amalia Palembang. Jimr : Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(1), 159–174.
Hasanah, H. (2017). Teknik-Teknik Observasi (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-Ilmu Sosial). At-Taqaddum, 8(1), 21. Https://Doi.Org/10.21580/At.V8i1.1163
Hidayatulloh, M. A. (2014). Lingkungan Menyenangkan Dalam Pendidikan Anak Usia Dini : Pemikiran Montessori. Nadwa, 8(April).
Ismail, W., Pendidikan, J., Usia, A., Pendidikan, J., Usia, A., Pendidikan, J., Usia, A., Pendidikan, J., Usia, A., Pendidikan, J., Usia, A., Hasanah, U., Pendidikan, J., & Usia, A. (2019). Pengelolaan Lingkungan Pembelajaran Di Paud Kemala Bayangkari. 2(2), 121–128.
Jamal, N. A., Uyun, M., Isnaini, M., & Arjuni, M. (2023). Pengaruh Manajemen Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Raudhah, 8(1), 312–327.
Karokaro, A. S., Sholeha, A., Rahayani, F., & Siregar, M. (2024). Persepsi Guru Terhadap Penataan Ruang Kelas (Indoor) Untuk Pembelajaran Anak Usia Dini. Seling: Jurnal Program Studi Pgra, 10(1), 89–94.
Khoirunnisa, F., & Darsinah, D. (2024). Evaluasi Pelaksanaan Pembelajaran Sentra Persiapan Di Paud. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 145–154. Https://Doi.Org/10.37985/Murhum.V5i1.500
Mariyana, R. (2018). Pengelolaan Lingkungan Belajar. Prenadamedia Group.
Ni’mah, B. K., Asfiyak, K., & Lismanda, Y. F. (2021). Penanaman Nilai Agama Dan Moral Anak Kelompok B Melalui Bercerita Siroh Akhlak Nabi Di Ra Syihabuddin Dau Kabupaten Malang. Jurnal Dewantara, 2.
Ningsih, K. A., Prasetyo, I., & Hasanah, D. F. (2021). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Melalui Sentra Bahan Alam. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1093–1104. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V6i3.1172
Nuritasari, D., & Julianto, J. (2015). Pengelolaan Lingkungan Belajar Indoor Dengan Model Pembelajaran Sentra Di Paud. Paud Teratai, 4(2), 1–6.
Rahmawati, D. (2019). Penerapan Pembelajaran Sentra Persiapan Di Tk Aba Al Wafa Yogyakarta. Pg Paud Fkip Uad Yogyakarta.
Rita Mariyana, Ali Nugraha, Y. R. (2018). Pengelolaan Lingkungan Belajar. Prenadamedia Group.
Sakinah, S. A., Elan, E., Qonita, Q., Indonesia, U. P., & Elan, E. (2024). Model Practical Life Terhadap Kemandirian Anak. 8(1), 159–164. Https://Doi.Org/10.29313/Ga
Wahyuni, Y. D. (2016). Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Melalui Bermain Rancang Bangun Balok Di Paud It Al Fatih Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–10.
Watini, S. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Sentra Pada Tk Labschool Stai Bani Saleh Bekasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 110. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V4i1.190
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kartika Noor Septiannisa, Riris Ananta, Ditasya Sabrina Aisywara, Ahmadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.