Marketing in Islamic Education Management: Strategies to Increase Community Interest in Madrasas at MA Darussalam Kepahiang

Main Article Content

Ari Yanto
Deri Wanto
Murniyanto Murniyanto

Abstract

Tight competition in the global era requires an educational institution to be as active as possible in marketing its institution to attract students' interest and gain public trust. This study aims to examine Marketing in Islamic Education Management related to the Strategy for Increasing Public Interest in Madrasas at MA Darussalam Kepahiang. This research is a qualiative research with a descriptive approach. Methods of data collection using the method of observation, interviews and documentation. Then the data is processed with the stages of analysis, reduction, presentation and drawing conclusions. The results show that the Strategy for Increasing Public Interest in Madrasahs at MA Darussalam Kepahiang is through collaborative collaboration and community approaches, quality development and improvement, leading trends and programs, marketing through digital media, proportional costs, and the application of good total quality management.

Article Details

How to Cite
Marketing in Islamic Education Management: Strategies to Increase Community Interest in Madrasas at MA Darussalam Kepahiang. (2023). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 122-133. https://doi.org/10.19109/elidare.v9i1.14218
Section
Artikel

How to Cite

Marketing in Islamic Education Management: Strategies to Increase Community Interest in Madrasas at MA Darussalam Kepahiang. (2023). El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 122-133. https://doi.org/10.19109/elidare.v9i1.14218

References

Habibi, A. M., & Wahyuni, A. (2020). Strategi Marketing Lembaga Pendidikan Islam “The Outstanding School Of Muhammadiyah Jawa Timur” Di SMP Muhammadiyah 12 Sendangagung Paciran-Lamongan. International Journal on Integrated Education, 3(4), 90–99.
Bariroh, Z. (2022). Manajemen Pemasaran Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah Qita Kota Malang Sebagai Lembaga Pendidikan Baru. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(3), 175–184.
Fachri, M., & Imzaqiyah, L. (2019). Konsep Marketing Dalam Meningkatkan Minat Input Di Lembaga Pendidikan Islam. Managere: Indonesian Journal of Educational Management, 1(1), 76–85.
Faiqoh. (2020). Education Marketing Strategies in Improving the Image of Education Institutions. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 48–58.
Halim, A., Sridadi, A. R., & Sholicha, U. M. (2020). Manajemen Marketing Pendidikan Islam: Upaya Meningkatkan Bargaining Power MTs Nurul Islam Kapasbaru Surabaya. Al-Ibrah, 5(1), 1–26.
Karsono, K., Purwanto, P., & Salman, A. M. Bin. (2021). Strategi Branding Dalam Meningkatkan Kepercayaan Masyarakat Terhadap Madrasah Tsanawiyah Negeri. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(2), 869–880.
Wicaksono, A. K. (2021). Strategi Marketing Mix dalaM Menarik Minat Peserta Didik Baru pada Lembaga Pendidikan Islam Swasta: Studi Kasus di Madrasah Tsanawiyah Misriu Al-Hasan Kecamatan Mojo Kabupaten Kediri. Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Kurikulum Nasional, 3(2), 152–163.
Madani, J. (2020). Strategi Marketing Pendidikan Untuk Meningkatkan Kepercayaan Masyarakat di Sekolah Menengah Kejuruan El Musthofa Pondok Pesantren Nurul Islam Waru Pamekasan. Tesis: Universitas Islam Negeri Malanag, 1–135.
Meilani, Herni., Lubis, M. J., & Darwin. (2022). Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) di dalam Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jurnal Basicedu, 6(3), 4374–4381.
Pratiwi, N. A. (2019). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan di Madrasah Tsanawiyah Asy-Asyafiiyah Kendari. Shautut Tarbiyah, 25(2), 285.
Prihatin, R. P., & Ahmad, I. F. (2020). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Dalam Upaya Meningkatkan Minat Siswa Baru Di Mtsn 5 Sleman Yogyakarta. Journal EVALUASI, 4(2), 173.
Rahayu, N. (2020). Implementasi Strategi Marketing mix dalam pemasaran jasa pendidikan di TK Negeri 2 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(9), 91-110.
Riinawati. (2020). Marketing Pendidikan Islam Mengupas Strategi Marketing Berbasis Islam. Yogyakarta: CV. Madani Berkah Abadi.
Sutama, S., & Hasthanti, S. W. (2019). Bauran Marketing Jasa Pendidikan Sekolah Dasar Muhammadiyah. Manajemen Pendidikan, 13(2), 190–203.
Syafrawi, S. (2017). Marketing Pendidikan Islam Dalam Konteks Industrialisasi. Al-Ulum: Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Ke Islaman, 4(2), 278–289.
Tarihoran, A. (2022). Strategi Pemasaran SMK dan Minat Siswa dalam Melanjutkan Studi Terhadap PPDB Madrasah Aliyah. 1, 256–274.
Ulum, Mi. (2018). Konsep Pemasaran Lembaga Pendidikan Dalam Pandangan Syari’ah. Madinah: Jurnal Studi Islam, 5(2), 30–42.
Wahid, E. (2017). Strategi Marketing Jasa Pendidikan Dalam Meningkatkan Image Pendidikan Di Lembaga Pendidikan Islam. Transformasi: Jurnal Studi Agama Islam, 10(1), 1–20.
Wasiudin, A. A. (2020). Manajemen Pemasaran Pendidikan Islam (Studi Kasus MI Raudhatul Athfal Meruyung). FITK: UIN JKT
Zaenal Abidin, Mukhtar Latif, K. A. (2021). Isu Global Marketing Pendidikan dan Entrepreneurship Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(10), 2124–2132.