ANALYSIS OF AL INSAN VERSES IN THE STUDY OF TAFSIR AND ITS APPLICATION IN THE FORMULATION OF ISLAMIC EDUCATION OBJECTIVES
DOI:
https://doi.org/10.19109/tadrib.v9i1.13644Keywords:
Humans, Human Nature, Al insan, Tafsir al azhar, Objectives of Islamic EducationAbstract
This paper is a study of the philosophy of Islamic education that seeks to formulate the concept of the purpose of Islamic education by examining the essential thing in the educational process, namely, humans. Referring to the main guideline for all forms of Islamic activity, namely the Qur'an, is the main source of this study. To limit the scope of the study, the author limits human verses that contain the sentence Human; then, to understand the meaning of the verses being studied, the author conducts an interpretive study of Prof. Hamka, Tafsir al-Azhar. The research paradigm is qualitative, and the type of research is library research with a philosophical approach. The analytical method that the author uses is content analysis to reveal the content of the message contained in the data source in this study, namely al-Azhar's interpretation. The research findings show that human nature lies in the potential or innate character possessed, namely Positive Potential and Negative Potential. In the process of education, all these potentials can be trained so that humans remain on the path of their creation goal. The goal of Islamic education that is needed is an integrated education. Education that is integrated between science (intellectual), faith (spiritual) and morals and morals (emotional). Not education that focuses on one of the potentials contained in humansReferences
Ahmad Muzajjad. (2022). Analisis Makna Nikmat Menurut Buya Hamka dalam Tafsir Al-Azhar. UIN Walisongo Semarang.
Ahmad Syar’I. (2005). Filsafat Pendidikan Islam. pustaka Firdaus.
Al-Aqqad, A. M. (1991). Manusia Diungkap Al-Qur`an, terj. pustaka Firdaus.
Alimron, A., Syarnubi, S., & Maryamah, M. (2023). Character Education Model in Islamic Higher Education. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(3), 3334-3345.
Ali, M., & Syarnubi, S. (2020). Dampak Sertifikasi Terhadap Kompetensi Pedagodik Guru (Studi Pemetaan (PK) GPAI On-Line Tingkat SMA/SMK Provinsi Sumatera Selatan. Tadrib, 6(2), 141-158.
Arisca, L., Karoma, K., Syarifuddin, A., & Syarnubi, S. (2020). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru PAI Terhadap Kecerdasan Emosional Siswa di SMP Negeri 06 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(3), 295-308.
Bambang. (2018). Manusia Dalam Al-Quran Dan Kaitannya Dengan Pendidikan. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 1(1).
Ballianie, N., Dewi, M., & Syarnubi, S. (2023, August). Internalisasi Pendidikan Karakter pada Anak dalam Bingkai Moderasi Beragama. In Prosiding Seminar Nasional 2023 (Vol. 1, No. 1, pp. 44-52).
Burhan Bungin. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rajawali Press.
Chairul Anwar. (2014). Hakikat Manusia dalam Pendidikan Sebuah Tinjauan Filosofis. SUKA Press.
Fadhilah, I. A., & Binti Maunah. (2021). Manusia Sebagai Makhluk yang Perlu dan Dapat Dididik. Cendekia, 15(2).
Fahrudin, W. (2021). Pemikiran Buya Hamka dalam Tafsir Al azhar Tentang Ummah. IAIN Ponorogo.
Fauzi, M., Andriani, H., & Syarnubi, S. (2023, August). Budaya Belajar Santri Berprestasi di Pondok Pesantren. In Prosiding Seminar Nasional 2023 (Vol. 1, No. 1, pp. 140-147).
Febriyanti, E., Ismail, F., & Syarnubi, S. (2022). Penanaman Karakter Peduli Sosial di SMP Negeri 10 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(1), 39-51.
Fitriyani, E. D., Mansur, A., & Syarnubi, S. (2020). MODEL PEMBELAJARAN PESANTREN DALAM MEMBINA MORALITAS SANTRI DI PONDOK PESANTREN SABILUL HASANAH BANYUASIN. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(1), 103-116.
H. Candra Wijaya. (2017). Ayat-ayat al Quran tentang Manajemen Pendidikan Islam. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Hamka. (2015). Tafsir Al Azhar. Gema Insani.
Hasan, I. (2008). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Bumi Aksara.
Hepni Putra. (2022). Nuansa Dakwah Hamka Dalam Tafsir QS. AL-‘ASR: Dari Historisitas Narasi, Linguistik Persuasi dan Aspek Kontekstualisasi. Diya Al Afkar, 10(1).
Hawi, A., & Syarnubi, S. (2018). Remaja Pecandu Narkoba: Studi tentang Rehabilitasi Integratif di Panti Rehabilitasi Narkoba Pondok Pesantren Ar-Rahman Palembang. Tadrib, 4(1), 99-119.
Hartati, J., Achadi, W., Syarnubi, S., & Naufa, M. M. (2022). Hubungan Prokrastinasi dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islam FITK UIN Raden Patah Palembang. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 5(4), 608-618.
Harto, K., & Syarnubi, S. (2018). Model pengembangan pembelajaran pai berbasis living values education (lve). Tadrib, 4(1), 1-20.
Irawan, H. (2022). Hakikat dan Karakteristik Manusia (Insan, Basyar, Aan Nas dan Ummah) dan Relasinya dengan Proses Kependidikan. Al-Tarbawi Al-Haditsah, 7(1).
Jaenudin, R. (2014). KONSEP “MANUSIA EKONOMI” DALAM PEMBANGUNAN EKONOMI DAN PENDIDIKAN. Jurnal Profit, 1(1).
Kartono, K. (1998). Pengantar Metodologi Research. Mandar Maju.
Kesuma, G. C. (2013). Konsep Fitrah Manusia Perspektif Pendidikan Islam. Ijtimaiyya, 6(2).
Koentjaraningrat. (1990). Pengantar Ilmu Antropologi. Rineke Cipta.
Malta, M., Syarnubi, S., & Sukirman, S. (2022). Konsep Pendidikan Anak dalam Keluarga Menurut Ibrahim Amini. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(2), 140-151.
Martina, M., Khodijah, N., & Syarnubi, S. (2019). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 9 Tulung Selapan Kabupaten OKI. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2), 164-180.
Misyuraidah, M., & Syarnubi, S. (2017). Gelar Adat dalam Upacara Perkawinan Adat Masyarakat Komering di Sukarami Ogan Komering Ilir Sumatera Selatan. Intizar, 23(2), 241-260. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/intizar.v23i2.2239
Muhammad Fuad ‘Abdul Baqi. (1987). No Title. Darul Fikri.
Muhammad Jordy. (2019). Al-Itsar dalam Al Quran. IAIN Bengkulu.
Munawir, A. W. (1997). Kamus Al-Munawir Arab-Indonesia Terlengkap. Pustaka Progresif.
Nana Syaodih Sukmadinata. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.
Nawawi, R. S. (2000). Konsep Manusia Menurut al-Qur’an dalam Metodologi Psikologi Islami. Pustaka Belajar.
Nurjannah Pratiwi. (2021). PENAFSIRAN SURAH AT-TiN (Studi Komparatif Tafsir Al-Azhar Karya Buya Hamka dan Tafsir Fi Zilal al AlQur’an Karya Sayyid Qutb. IAIN Bengkulu.
Nurrahman, N., Oviyanti, F., & Syarnubi, S. (2021). Hubungan Antara Kegiatan Ekstrakurikuler dengan Keaktifan Siswa dalam Berdiskusi di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 4 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 3(2), 166-175.
Sari, E. I., Sukardi, I., & Syarnubi, S. (2020). Hubungan Antara Pemanfaatan Internet Sebagai Media Pembelajaran dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(2), 202-216.
Sukirman, S., Baiti, M., & Syarnubi, S. (2023). Konsep Pendidikan menurut Al-Ghazali. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(3), 449-466.
Sukirman, S., Baiti, M., & Syarnubi, S. (2023). Pendidikan Agama Islam dan Isu Kekerasan dalam Hak Asasi Manusia. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 433-448.
Sutarmizi, S., & Syarnubi, S. (2022). Strategi Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru Rumpun PAI di MTs. Mu’alliminislamiyah Kabupaten Musi Banyuasin. Tadrib, 8(1), 56-74.
Samsuri, S. (2020). Hakikat Fitrah Manusia dalam Islam. Al-Ishlah, 18(1).
Sandowil, O. (2018). Identifikasi Ayat-ayat Tentang Kikir Dalam al Quran (Kajian Analisis Tafsir al Misbah). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Santoso, F., & Azzaki. (2018). Tipologi Filsafat Pendidikan Islam: Kajian Konsep Manusia dan Tujuan Pendidikan Berbasis Filsafat Islam Klasik. Afkaruna, 14(1), 75.
Saukah, A., Bustomi, Y., Basuki, I. A., Effendy, & Hidayah, N. (1996). Tim Penyusun Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah. IKIP Malang.
Sulton Tamimi. (2019). KAJIAN ILMIAH SURAH AL-‘ALAQ (Studi Komparatif Tafsir Salman dan Tafsir Al-Azhar). Ibstitut Agama Islam Negeri Jember.
Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Palembang: CV. Insan Cendekia Palembang.
Syarnubi, S. (2023). HAKIKAT EVALUASI DALAM PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468-486.
Syarnubi, S. (2019). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan. Tadrib, 5(1), 87-103.
Syarnubi, S. (2019). Guru yang bermoral dalam konteks sosial, budaya, ekonomi, hukum dan agama (Kajian terhadap UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 21-40.
Syarnubi, S., Syarifuddin, A., & Sukirman, S. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(4).
Syarnubi, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD diss., UIN Reden Fatah Palembang.
Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, 2(1), 151-178.
Syarnubi, S., Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., ... & Ulvya, I. (2023, August). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. In Prosiding Seminar Nasional 2023 (Vol. 1, No. 1, pp. 112-117).
Syarnubi, S. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(4), 375-395.
Tafsir, A. (2012). Filsafat Pendidikan Islami. Remaja Rosdakarya.
Yanti, S. H., Hawi, A., & Syarnubi, S. (2021). Pengaruh Penerapan Strategi Firing Line Terhadap Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VII di SMP N Sukaraya Kecamatan Karang Jaya Kabupaten Musi Rawas. Jurnal PAI Raden Fatah, 3(1), 55-65.
Yulianda, O. (2021). Istidraj Menurut Hamka Dalam Tafsir Al-Azhar. Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.
Ahmad Syar’I. (2005). Filsafat Pendidikan Islam. pustaka Firdaus.
Al-Aqqad, A. M. (1991). Manusia Diungkap Al-Qur`an, terj. pustaka Firdaus.
Alimron, A., Syarnubi, S., & Maryamah, M. (2023). Character Education Model in Islamic Higher Education. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(3), 3334-3345.
Ali, M., & Syarnubi, S. (2020). Dampak Sertifikasi Terhadap Kompetensi Pedagodik Guru (Studi Pemetaan (PK) GPAI On-Line Tingkat SMA/SMK Provinsi Sumatera Selatan. Tadrib, 6(2), 141-158.
Arisca, L., Karoma, K., Syarifuddin, A., & Syarnubi, S. (2020). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru PAI Terhadap Kecerdasan Emosional Siswa di SMP Negeri 06 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(3), 295-308.
Bambang. (2018). Manusia Dalam Al-Quran Dan Kaitannya Dengan Pendidikan. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 1(1).
Ballianie, N., Dewi, M., & Syarnubi, S. (2023, August). Internalisasi Pendidikan Karakter pada Anak dalam Bingkai Moderasi Beragama. In Prosiding Seminar Nasional 2023 (Vol. 1, No. 1, pp. 44-52).
Burhan Bungin. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rajawali Press.
Chairul Anwar. (2014). Hakikat Manusia dalam Pendidikan Sebuah Tinjauan Filosofis. SUKA Press.
Fadhilah, I. A., & Binti Maunah. (2021). Manusia Sebagai Makhluk yang Perlu dan Dapat Dididik. Cendekia, 15(2).
Fahrudin, W. (2021). Pemikiran Buya Hamka dalam Tafsir Al azhar Tentang Ummah. IAIN Ponorogo.
Fauzi, M., Andriani, H., & Syarnubi, S. (2023, August). Budaya Belajar Santri Berprestasi di Pondok Pesantren. In Prosiding Seminar Nasional 2023 (Vol. 1, No. 1, pp. 140-147).
Febriyanti, E., Ismail, F., & Syarnubi, S. (2022). Penanaman Karakter Peduli Sosial di SMP Negeri 10 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(1), 39-51.
Fitriyani, E. D., Mansur, A., & Syarnubi, S. (2020). MODEL PEMBELAJARAN PESANTREN DALAM MEMBINA MORALITAS SANTRI DI PONDOK PESANTREN SABILUL HASANAH BANYUASIN. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(1), 103-116.
H. Candra Wijaya. (2017). Ayat-ayat al Quran tentang Manajemen Pendidikan Islam. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Hamka. (2015). Tafsir Al Azhar. Gema Insani.
Hasan, I. (2008). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Bumi Aksara.
Hepni Putra. (2022). Nuansa Dakwah Hamka Dalam Tafsir QS. AL-‘ASR: Dari Historisitas Narasi, Linguistik Persuasi dan Aspek Kontekstualisasi. Diya Al Afkar, 10(1).
Hawi, A., & Syarnubi, S. (2018). Remaja Pecandu Narkoba: Studi tentang Rehabilitasi Integratif di Panti Rehabilitasi Narkoba Pondok Pesantren Ar-Rahman Palembang. Tadrib, 4(1), 99-119.
Hartati, J., Achadi, W., Syarnubi, S., & Naufa, M. M. (2022). Hubungan Prokrastinasi dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islam FITK UIN Raden Patah Palembang. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 5(4), 608-618.
Harto, K., & Syarnubi, S. (2018). Model pengembangan pembelajaran pai berbasis living values education (lve). Tadrib, 4(1), 1-20.
Irawan, H. (2022). Hakikat dan Karakteristik Manusia (Insan, Basyar, Aan Nas dan Ummah) dan Relasinya dengan Proses Kependidikan. Al-Tarbawi Al-Haditsah, 7(1).
Jaenudin, R. (2014). KONSEP “MANUSIA EKONOMI” DALAM PEMBANGUNAN EKONOMI DAN PENDIDIKAN. Jurnal Profit, 1(1).
Kartono, K. (1998). Pengantar Metodologi Research. Mandar Maju.
Kesuma, G. C. (2013). Konsep Fitrah Manusia Perspektif Pendidikan Islam. Ijtimaiyya, 6(2).
Koentjaraningrat. (1990). Pengantar Ilmu Antropologi. Rineke Cipta.
Malta, M., Syarnubi, S., & Sukirman, S. (2022). Konsep Pendidikan Anak dalam Keluarga Menurut Ibrahim Amini. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(2), 140-151.
Martina, M., Khodijah, N., & Syarnubi, S. (2019). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 9 Tulung Selapan Kabupaten OKI. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2), 164-180.
Misyuraidah, M., & Syarnubi, S. (2017). Gelar Adat dalam Upacara Perkawinan Adat Masyarakat Komering di Sukarami Ogan Komering Ilir Sumatera Selatan. Intizar, 23(2), 241-260. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/intizar.v23i2.2239
Muhammad Fuad ‘Abdul Baqi. (1987). No Title. Darul Fikri.
Muhammad Jordy. (2019). Al-Itsar dalam Al Quran. IAIN Bengkulu.
Munawir, A. W. (1997). Kamus Al-Munawir Arab-Indonesia Terlengkap. Pustaka Progresif.
Nana Syaodih Sukmadinata. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.
Nawawi, R. S. (2000). Konsep Manusia Menurut al-Qur’an dalam Metodologi Psikologi Islami. Pustaka Belajar.
Nurjannah Pratiwi. (2021). PENAFSIRAN SURAH AT-TiN (Studi Komparatif Tafsir Al-Azhar Karya Buya Hamka dan Tafsir Fi Zilal al AlQur’an Karya Sayyid Qutb. IAIN Bengkulu.
Nurrahman, N., Oviyanti, F., & Syarnubi, S. (2021). Hubungan Antara Kegiatan Ekstrakurikuler dengan Keaktifan Siswa dalam Berdiskusi di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 4 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 3(2), 166-175.
Sari, E. I., Sukardi, I., & Syarnubi, S. (2020). Hubungan Antara Pemanfaatan Internet Sebagai Media Pembelajaran dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(2), 202-216.
Sukirman, S., Baiti, M., & Syarnubi, S. (2023). Konsep Pendidikan menurut Al-Ghazali. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(3), 449-466.
Sukirman, S., Baiti, M., & Syarnubi, S. (2023). Pendidikan Agama Islam dan Isu Kekerasan dalam Hak Asasi Manusia. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 433-448.
Sutarmizi, S., & Syarnubi, S. (2022). Strategi Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru Rumpun PAI di MTs. Mu’alliminislamiyah Kabupaten Musi Banyuasin. Tadrib, 8(1), 56-74.
Samsuri, S. (2020). Hakikat Fitrah Manusia dalam Islam. Al-Ishlah, 18(1).
Sandowil, O. (2018). Identifikasi Ayat-ayat Tentang Kikir Dalam al Quran (Kajian Analisis Tafsir al Misbah). Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Santoso, F., & Azzaki. (2018). Tipologi Filsafat Pendidikan Islam: Kajian Konsep Manusia dan Tujuan Pendidikan Berbasis Filsafat Islam Klasik. Afkaruna, 14(1), 75.
Saukah, A., Bustomi, Y., Basuki, I. A., Effendy, & Hidayah, N. (1996). Tim Penyusun Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah. IKIP Malang.
Sulton Tamimi. (2019). KAJIAN ILMIAH SURAH AL-‘ALAQ (Studi Komparatif Tafsir Salman dan Tafsir Al-Azhar). Ibstitut Agama Islam Negeri Jember.
Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Palembang: CV. Insan Cendekia Palembang.
Syarnubi, S. (2023). HAKIKAT EVALUASI DALAM PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal PAI Raden Fatah, 5(2), 468-486.
Syarnubi, S. (2019). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan. Tadrib, 5(1), 87-103.
Syarnubi, S. (2019). Guru yang bermoral dalam konteks sosial, budaya, ekonomi, hukum dan agama (Kajian terhadap UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 21-40.
Syarnubi, S., Syarifuddin, A., & Sukirman, S. (2023). Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(4).
Syarnubi, S. (2020). Pendidikan Karakter pada Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. PhD diss., UIN Reden Fatah Palembang.
Syarnubi, S. (2016). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam dan Problematikanya: Studi Kasus di Fakultas Dakwah UIN-SUKA Yogyakarta. Tadrib, 2(1), 151-178.
Syarnubi, S., Fauzi, M., Anggara, B., Fahiroh, S., Mulya, A. N., Ramelia, D., ... & Ulvya, I. (2023, August). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moderasi Beragama. In Prosiding Seminar Nasional 2023 (Vol. 1, No. 1, pp. 112-117).
Syarnubi, S. (2022). Penerapan Paradigma Integrasi-Interkoneksi dalam Peningkatan Mutu Lulusan. Jurnal PAI Raden Fatah, 4(4), 375-395.
Tafsir, A. (2012). Filsafat Pendidikan Islami. Remaja Rosdakarya.
Yanti, S. H., Hawi, A., & Syarnubi, S. (2021). Pengaruh Penerapan Strategi Firing Line Terhadap Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas VII di SMP N Sukaraya Kecamatan Karang Jaya Kabupaten Musi Rawas. Jurnal PAI Raden Fatah, 3(1), 55-65.
Yulianda, O. (2021). Istidraj Menurut Hamka Dalam Tafsir Al-Azhar. Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.
Downloads
Published
30-06-2023
Issue
Section
Artikel
How to Cite
ANALYSIS OF AL INSAN VERSES IN THE STUDY OF TAFSIR AND ITS APPLICATION IN THE FORMULATION OF ISLAMIC EDUCATION OBJECTIVES. (2023). Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 89-107. https://doi.org/10.19109/tadrib.v9i1.13644